Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 sep 2008 19:02
Mijn 964 heeft sinds 3 dagen dit probleem.
Hij stottert (pingelt) zo af en toe, maakt niet uit in welk toerental.
Hij start wel normaal, onafhankelijk van koud of warm. Het maakt niet uit of het geregend heeft oid.
Nu heeft mijn vriendin een tijdje terug bij een witte pomp getankt.
Errug verlaten pompje in een klein dorpje achteraf.
Hij heeft het sindsdien.
Vandaag was tank bijna leeg (lampje), problemen deden zich pas voor op kwart vol. Meteen maar even 98 getankt en er een additief bijgegooid voor injectoren reinigen.
Zou het dit geweest kunnen zijn?
Heeft een van jullie zelfde soort ervaringen?
CJ
15 sep 2008 19:45
Stotteren en pingelen zijn totaal verschillende dingen.
Weet je zeker dat de motor pingelt?
.
15 sep 2008 20:27
Nu begin ik te twijfelen. Blijkbaar weet ik het niet.
Maargoed, omschrijving v/h stotteren danwel pingelen.
De auto houdt heel even in. Lijkt net of hij niet ontsteekt (misschien is het dat wel), of geen brandstof krijgt.
Ontsteking heb ik vanavond uit elkaar gehaald, en hij was in elk geval droog. Ben niet toegekomen aan bobines doormeten.
Weet iemand wat de weerstanden hiervoor moeten zijn?
Alvast bedankt
15 sep 2008 20:36
Heb hetzelfde meegemaakt na tanken op de grens van Belgie en Luxemburg bij een nogal afgelegen tankstation. (af en toe heel even inhouden) Na tanken bij een druk tankstation weer over
15 sep 2008 21:21
Ik heb het eens gehad met onze BMW. Getankt bij Gulf. Auto liep zeer slecht, stotteren en gevoelige IMS Lager. Contact gehad met Gulf maar geen respons.
Uiteindelijk tank zoveel mogelijk leeg gehaald en bij de Shell getankt.
Toen was het probleem verholpen.
Ik heb mij laten vertellen dat ze o.a. bij Gulf geen verschillende tankwagens gebruiken per soort brandstof in tegenstelling tot bijv. Shell.
Hierdoor zou het wel eens voorkomen dat een tank waar nog diesel in zit weer gevuld wordt met benzine.
Weet niet of het waar is, maar het klonk wel aannemelijk.
16 sep 2008 16:28
Volgens mij is dit zeker geen pingelen.
16 sep 2008 17:15
volgens mij mengen ze nergens benzine met diesel.
16 sep 2008 17:25
heb het 10j terug es gehad in de UK met een Golfje II GTI...stotteren, afslaan, 20 keer moeten starten alvorens terug aan te slaan...kortom, miserie...een paar tankbeurten later was het euvel verdwenen...heb nooit geweten wat de oorzaak was maar ik blijf erbij dat het aan die ene tankbeurt lag
16 sep 2008 17:30
wellicht een gekke vraag: heb je gecheckt of beide verdelers werken? MAW is je snaartje ok? Je omschrijving van de klacht wijst niet in die richting maar soms is het lastig om een klacht goed te omschrijven.
30 sep 2008 21:41
van het weekend alles effe gecheckt.
Snaartje is nog heel.
Hij heeft er sinds het tanken ook geen last meer van.
Ik had nog de vage gedachte dat het vocht in de verdelerkappen kon zijn.
Ten tijde van het probleem kwamen namelijk de eerste dauwdruppels s'ochtends. Maar na vandaag ben ik er toch vrij zeker van dat dat het niet geweest kan zijn.
Ik hou het op slechte benzine.
CJ
05 sep 2010 21:05
ik heb met mijn 993 het volgende
afgelopen twee keer dat ik ging rijden; starten geen probleem, stukje rijden... motor afzetten, weer starten, loopt mooi rustig, wegrijden en dan stotteren. weinig toeren, veel toeren, maakt allemaal niets uit. na 1 minuut loopt ie van stotteren in een keer over in vloeiende rustige toon.
de auto pingelt ook bij flink hoge toeren. (knisperende geluid)
wie oh wie heeft wijze raad.
het is een 1994 non varioram
chip op maat van beek
dempers van europipe
230.000 km
geen rare dingen verder
05 sep 2010 21:12
terug naar de tunner.
deze is waarschijnlijk iets te ver gegaan.
gezien als iets pingelt het aan de ontsteking ligt.
05 sep 2010 21:27
laatste keer v power erin gegooid.
hij heeft de chip al een jaar en heeft tot die tijd niet gepingeld... zou het stotteren daar ook door kunnen komen?
06 sep 2010 13:00
Pingelen, stoteren en tunen zijn inmiddels 3 total verschillende dingen denk ik.
Als de 993 echt pingelt bij hoge toeren dan zou ik maar heel gauw stoppen met veel toeren draaien dan.
Als je eigenlijk nooit problemen hebt, 1x iets anders doet dan gebruikelijk en dan vanaf precies dat moment wel problemen hebt, dan ben ik altijd geneigd om eerst daar naar een verband te zoeken.
Ik vermoed dat het te maken heeft met die tankbeurt.
Leegrijden / leeghalen, goeie 98 er in mikken, weer proberen.
07 sep 2010 15:25
ik heb info ingewonnen bij de chip mannen van Beek,
een chip verloopt niet het is dus wat anders.
het kan benzine zijn maar lijkt ze sterk omdat hij niet ""tot het randje"" gechipt is.
wat ze denken is de injectoren, die kunnen vervuild zijn. injectoren reinigen (via vloeistof of eruit halen)
of de lambda sonde die kan door hitte fouten geven.
ik ben begonnen met 98 te tanken vandaag. morgen gooi ik er injectoren reiniger in en daarna vervang ik de lambda sonde.
07 sep 2010 15:39
even naar een bosch service center en die injectoren ultrasoon laten reinigen
07 sep 2010 18:02
Is de auto gechipt op 98?
Want shell is een 98 en kan dus problemen geven.
Verder hebben je injectoren niks met pingelen te maken.
07 sep 2010 18:03
Zijn misfires die je voelt. Kan door slechte/vuile benzine komen maar ook als je ontsteking niet meer optimaal is. Met slechtere kwaliteit benzine heb je zeker een goed functionerende ontsteking nodig. Vaak rijden we nog met rotors, verdeelkappen en bougiekabels van bijna 20 jaar oud rond op de 964 e.d. Dat levert niet meer de juiste hoeveelheid energie om onder slechte omstandigheden (bij slechte benzine, warm klimaat, etc.) toch goed te onsteken.
07 sep 2010 20:04
als de injectoren slecht zijn kunnen ze toch indirect met pingelen (knisperende geluid bij vol vermogen; detonatie) te maken hebben? dat is iig wat mij verteld is. mijn auto had er altijd al een handje van om bij de pomp na een stukje rijden en 10 min stilstaan slecht te willen starten. als ik dan vol gas gaf en startte dan sloeg hij meteen aan...
indicatie voor injectoren?
hoe gaat dat in zn werk bij zo'n bosch centrum? kan je daar op wachten?
Laatst bijgewerkt door
thomas1665 op 07 sep 2010 20:15, in totaal 1 keer bewerkt.
07 sep 2010 20:15
thomas1665 schreef:... en daarna vervang ik de lambda sonde.
De computer van de 993 even uit laten lezen - om er zeker van te zijn of er wel/geen storing in de lambda sonde zit
07 sep 2010 20:19
thomas1665 schreef: morgen gooi ik er injectoren reiniger in .
Even afwachten dus, en pingelen komt door ontsteking, te vroeg, en brandpunt normale en super benzine is anders.
07 sep 2010 20:51
bully,
dan zou ik dat toch altijd gehad moeten hebben? ik had het echt ineens. die chip kan niet verlopen en mijn ontstekingstijdstip kan ook niet veranderen lijkt mij of heb ik het mis.
07 sep 2010 21:01
Ik kan het mis hebben, ben geen techneut
maar Vpower met een lager octaan getal dan super heeft een lagere verbrandingsgraad, dus gaat de ontsteking wat vroeger verbranden. Daarom zijn injectorreinigers octaan 100 om de boel lekker schoon te branden. Tegen de pingelgrens, lijkt op glasgerinkel, aanzitten duidt op voorontsteking.
08 sep 2010 18:41
98 erin... geen gerinkel in de glasbak aka geknisper meer.
wat ik nog wel heb is bij de warme start na even stil gestaan te hebben dat hij alleen aanslaat bij vol gas in.
zonder gas, dan slaat hij niet aan, maar de startmotor blijft ook niet door halen (zit net een nieuwe in ongeveer een half jaar oud)
ik gooi er morgen injector reiniger in.
kan het tot nu toe niet bij de pomp vinden.
08 sep 2010 18:43
Weet niet of de 993 een accumulator heeft om het brandstofsysteem onder druk te houden.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.