michael911 schreef:Oh ja, waarschijnlijk een domme vraag, wat doe je eerst ketting stellen of kleppen op tijd zetten?
( het is
nokkenas op tijd zetten en
kleppen stellen ook al stel je niet de kleppen maar de speling tussen de nokkenas en klepsteel )
Het is geen domme vraag, maar als je heel even nadenkt weet je zelf het antwoord.
De nokkenas tandwielen op de nokkenassen moeten links en rechts zo gemonteerd worden dat bij de linkercilinderrij én rechtercilinderrij de kleppen op exact het goede tijdstip open gaan.
Zelf vind ik het makkelijk om tijdens het opbouwen alleen de bovenste tuimelaar van de eerste en cilinder te monteren en eerst deze nokkenas op tijd te zetten.
Daarna de bovenste tuimelaar van de vierde cilinder te monteren en de rechter nokkenas op tijd af te stellen. Daarna de overige 10 tuimelaars en alle kleppen te stellen.
Porsche zegt dat de inlaatklep van de te stellen nokkenas exact een bepaalde maat open moet staan als de zuiger van die cilinder exact in het bovenste dode punt staat.
Natuurlijk doe je dat met de voorgeschreven klepspeling van 0,10mm.
Om terug te komen op jouw vraag wat je het eerst moet doen, kleppen stellen of nokkenassen op tijd zetten weet je nu dus het antwoord en als je doordenk weet je ook waarom dat moet. Stel je maar eens voor dat je de nokkenassen op tijd gaat afstellen terwijl de klepspeling links en rechts totaal verschillend staan. Dan heeft nokkenassen afstellen ook geen zin.
Natuurlijk moet niet alleen de nokkenassen op tijd staan, maar ook moet de ketting in een rechte lijn lopen over de tandwielen.
Deze maat kun je instellen door meer of minder shim's te monteren voor je het nokkenastandwiel op zijn plaats monteerd.
Voor het meten gebruik je een lange rij die je tegen het carter drukt , een tweede man die je helpt en een schuifmaat. Gezond verstand is ook nodig, want je moet goed weten wat je meet en waarom. En wat de constructiemaat is die je moet optellen bij de genmeten waarde aan de linker kant.
En dat alles natuurlijk met gedemonteerd tussentanwieldeksel.
Het in lijn zetten van de nokkenassen gebeurd voordat de nokkeassen op tijd gezet worden.
Ook in eerdere topic's is jou al eens verwezen naar werkplaatshandboeken.
Ik kan het hier ook wel haarfijn uitleggen, maar dat is zonde , want het staat gewoon in de boeken en met begeleidende foto's.
Sucses met jouw project.
.