Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

distributie ketting synchroniseren

27 sep 2008 20:03

Beste Forummers,

Het opbouwen van mijn 2.7 blok begint aardig te vlotten. We zijn nu op het punt gekomen dat de kleppen gesteld moeten worden en de distributie kettingen gesynchroniseerd moeten worden.

Kan iemand uitleggen hoe we de kettingen zo kunnen stellen dat ze zowel links als rechts perfect recht ronddraaien? (we moeten ervoor zorgen dat de kettingen in een rechte lijn van de krukas en nokkenas loopt)

Onder de pullie moet dit o.a. gemeten worden heb ik uitgevonden, ik ben er alleen nog niet achter hoe je dit precies moet doen. Wie kan me helpen.
Oh ja, waarschijnlijk een domme vraag, wat doe je eerst ketting stellen of kleppen op tijd zetten?

27 sep 2008 21:21

Je moet even op http://www.porscheteam.nl/werkplaats/ha ... index.html

de werplaatshandboeken downloaden, staat het precies beschreven.

Re: distributie ketting synchroniseren

28 sep 2008 10:50

michael911 schreef:Oh ja, waarschijnlijk een domme vraag, wat doe je eerst ketting stellen of kleppen op tijd zetten?


( het is nokkenas op tijd zetten en kleppen stellen ook al stel je niet de kleppen maar de speling tussen de nokkenas en klepsteel :lol: )



Het is geen domme vraag, maar als je heel even nadenkt weet je zelf het antwoord.

De nokkenas tandwielen op de nokkenassen moeten links en rechts zo gemonteerd worden dat bij de linkercilinderrij én rechtercilinderrij de kleppen op exact het goede tijdstip open gaan.
Zelf vind ik het makkelijk om tijdens het opbouwen alleen de bovenste tuimelaar van de eerste en cilinder te monteren en eerst deze nokkenas op tijd te zetten.
Daarna de bovenste tuimelaar van de vierde cilinder te monteren en de rechter nokkenas op tijd af te stellen. Daarna de overige 10 tuimelaars en alle kleppen te stellen.

Porsche zegt dat de inlaatklep van de te stellen nokkenas exact een bepaalde maat open moet staan als de zuiger van die cilinder exact in het bovenste dode punt staat.
Natuurlijk doe je dat met de voorgeschreven klepspeling van 0,10mm.

Om terug te komen op jouw vraag wat je het eerst moet doen, kleppen stellen of nokkenassen op tijd zetten weet je nu dus het antwoord en als je doordenk weet je ook waarom dat moet. Stel je maar eens voor dat je de nokkenassen op tijd gaat afstellen terwijl de klepspeling links en rechts totaal verschillend staan. Dan heeft nokkenassen afstellen ook geen zin.

Natuurlijk moet niet alleen de nokkenassen op tijd staan, maar ook moet de ketting in een rechte lijn lopen over de tandwielen.
Deze maat kun je instellen door meer of minder shim's te monteren voor je het nokkenastandwiel op zijn plaats monteerd.
Voor het meten gebruik je een lange rij die je tegen het carter drukt , een tweede man die je helpt en een schuifmaat. Gezond verstand is ook nodig, want je moet goed weten wat je meet en waarom. En wat de constructiemaat is die je moet optellen bij de genmeten waarde aan de linker kant.
En dat alles natuurlijk met gedemonteerd tussentanwieldeksel.
Het in lijn zetten van de nokkenassen gebeurd voordat de nokkeassen op tijd gezet worden.

Ook in eerdere topic's is jou al eens verwezen naar werkplaatshandboeken. :shock:
Ik kan het hier ook wel haarfijn uitleggen, maar dat is zonde , want het staat gewoon in de boeken en met begeleidende foto's.

Sucses met jouw project. :D



.
Plaats een reactie