Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Afdichting vervangen, mijn soort 'geluk' (deel 2 :cry: )

08 okt 2008 15:13

Na de revisie begon er langzaamaan wat olie te lekken. Niet veel, ~1L / 3000 km. Heb nu 2x bij moeten vullen.
De oorzaak bevond zich rond de rechter balansas. Ik blij aan het werk, ik kan dat blok ondertussen natuurlijk dromen.

Ben ik zover dat ik de voorkant vd balansas behuizing los moet maken.
Normale situatie: verwijder 3 bouten aan de voorkant, 1 bout aan de achterkant, en verwijder het spietje uit de as. De behuizing schuift dan zonder al teveel moeite naar voren.

Mijn situatie: verwijder 3 bouten aan de voorkant, 1 bout aan de achterkant, en verwijder het spietje uit de as. De behuizing schuift dan niet naar voren. Een beetje wrikken in de ontstane kier werkt niet. Tikjes met de hamer op daarvoor bestemde punten ook niet.

Voorzieningen voor een poelie trekker zijn er ook niet omdat dit natuurlijk niet de normale gang van zaken is.

De oplossing: vanavond een frame maken die ik aan de 2 dikke tapeinden vast kan maken, en met een 3e bout in de behuizing kan schroeven om zo een soort van poelietrekker te maken... Deze zet zich dan af op het hart vd balansas, waar die vervelende ring aan vast zit.

Afbeelding
Dat kreng rond die linker afdichting dus.
De oorzaak? De afdicht-ring waar de as-afdichting tegenaan loopt zit MUURvast op de as. Normaal hoort dit dus niet (ter controle: op de andere balansas draait deze vrij soepel over de as. Ook op de balansassen uit het oude blok glijden de oude ringen nog soepel over de as :cry:

Dat is nou mijn geluk!
Laatst bijgewerkt door 944 guy op 15 okt 2008 16:26, in totaal 1 keer bewerkt.

08 okt 2008 16:10

Jouw geluk:
Twee rechterhanden. :wink:

08 okt 2008 18:09

Offtopic hoor: Hey, heb jij daar een K&N oliefilter opzitten?? Hoe kom je daar zo bij??

08 okt 2008 20:46

nee dat plaatje had ik van interslet geplukt. Is puur ter illustratie welk stuk schroot niet los wil ;)
Was sneller dan zelf eentje schieten en uploaden. Maar dat klote apparaat is er nu af met mn speciale tool :D Ik zal da'lijk wat uploaden!

08 okt 2008 21:31

Ok dan! Goed bezig!

08 okt 2008 21:43

Afbeelding

Gewoon lomp :D Maar het werkte uitstekend. Dat ding was er met 2 minuten af... (het kan soms ZO simpel zijn)
Uiteraard zit er aan de achterkant bij die grote bout in het midden een moer. Dit is eignelijk niets meer dan een poelietrekker, alleen een normale past hier niet op. (slim zijn komt soms best goed van pas!)

Frustrerende is nu dat ik visueel geen schade heb gevonden aan afdichtingen etc :evil: Ik ga gewoon die O-ring vervangen (daar moet het lek wel vandaan komen, want olie kwam achter dat ding vandaan), en misschien waar het blok en de kap vd balansas samenkomen daar nog ff extra wat vloeibare pakking tussen drukken... op hoop van zegen!

Verder nog alle plaatjes van vandaag:

http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 0234-s.JPG
Onze nieuwe olie-setup :D

Carterplug na 6k km op een revisie (1e oliewissel pas)
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 0238-s.JPG

Na verwidjeren van alle kappen: voorkant schoon
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 0239-s.JPG

Achterkant vies (vooral de 2e laat zien dat het wel bij die O-ring weg moet komen)
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 0241-s.JPG
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 0242-s.JPG

custom toolie dus weer
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 0244-s.JPG

En de as
http://home.student.utwente.nl/p.h.dejo ... 0248-s.JPG

08 okt 2008 23:23

Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar de twee balansassen draaien in verschillende richtingen. Mocht je hier een afdichtring hebben gemonteerd voor een rechtsom draaiende as (deze balansas draait linksom), dan gooit ie de olie naar buiten inplaats van naar binnen.
Misschien eerst even nummers checken, anders is het wel te zien aan de richting van de groeven op de afdichtlip.

Edit: zie nu pas dat het op een heel andere plek lekt.... :oops: Inderdaad o-ring maar eens vervangen.

09 okt 2008 8:42

Off-Topic,

@ Gossong,
Heb jij je nickname hier aan te danken, iets te lang in het oventje :wink:
Afbeelding

S.

09 okt 2008 9:36

gossong schreef:Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar de twee balansassen draaien in verschillende richtingen. Mocht je hier een afdichtring hebben gemonteerd voor een rechtsom draaiende as (deze balansas draait linksom), dan gooit ie de olie naar buiten inplaats van naar binnen.
Misschien eerst even nummers checken, anders is het wel te zien aan de richting van de groeven op de afdichtlip.

Edit: zie nu pas dat het op een heel andere plek lekt.... :oops: Inderdaad o-ring maar eens vervangen.


Jaaa, maar nu komt de clou: die afdichtingen hebben verschillende buitendiameters! Het KAN namelijk niet eens fout gedaan worden.

09 okt 2008 19:32

Blijco schreef:Off-Topic,
@ Gossong,
Heb jij je nickname hier aan te danken, iets te lang in het oventje :wink:

S.

Nee, ik had een keer te lang in de zon gelegen... en ingsmeerd met croma. 8)

@ NuKuBu: Je hebt helemaal gelijk...

15 okt 2008 16:27

:cry:
Alles weer in elkaar. Lekt ie weer :evil: Conclusie: het is de oliepomp zelf die lekt (had ik eigenlijk al moeten concluderen, want er lekt eigenlijk teveel olie om die Oring te zijn, daar zit geen druk achter).
Dat... wordt een lange klus :cry:

15 okt 2008 16:28

Nou, sterkte dan maar.

17 okt 2008 19:12

944 guy schreef:Conclusie: het is de oliepomp zelf die lekt

Is de warmtewisselaar nog droog? Die zit daar ook ergens in de buurt...
Of anders misschien de carterpakking? 't Is maar een idee...

19 okt 2008 19:10

nee, zeker weten de oliepomp. Alles is met de revisie vh gekochte onderblok los geweest en nieuwe pakkingen afdichtingen etc geinstalleerd. Behalve de oliepomp.
Ik heb 10 minuten in de smeerput gestaan met draaiende motor, olie komt duidelijk van boven de carterpakking, en de oliecooler is droog.
Plaats een reactie