Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Te veel olie

31 okt 2008 15:30

Afgelopen week heb ik wat olie bijgevuld, maar dat is zeer waarschijnlijk te veel geweest :oops:
Autotje begon te roken uit al zijn porien.
Nu heb ik er inmiddels wat uitgehaald, maar met starten (eigenlijk een 20 sec erna) blijft hij roken als een gek.
Hele straat staat blauw. :lol:
Voorheen deed hij dat niet. Enkel soms het welbekende pluimpje als hij een tijdje stil had gestaan.

Wat kan ik nog meer hier aan doen?

CJ

31 okt 2008 15:31

flink stuk goed heet rijden.

31 okt 2008 15:33

als je zeker weet dat er nu niet teveel inzit.


Het zal wel in het inlaat/uitlaat systeem zitten en de kat.


robert

31 okt 2008 15:36

Remedie flink stuk rijden, lekker heet laten worden?

Jullie ervaringen?

31 okt 2008 15:38

ik vind het wel wat moeilijk om nu te zeggen gewoon gaan rijden, straks is het nog te veel en gaat er wat stuk.


robert

31 okt 2008 15:41

Ow sorry, niet helemaal duidelijk geweest.
Ik heb er ongeveer een halve liter uitgehaald en zowel op de peilstok als op de meter is hij nu ongeveer 1/2 vol (hij was warm).

31 okt 2008 15:44

Olie aftappen - en dan 'n liter of 8 terug gieten :arrow: vervolgens de motor op bedrijfstemperatuur brengen (thermostaat open!) en bijvullen tot het juiste niveau ...

Over olie peilen en bijvullen kan je met de zoekfunctie redelijk wat topics vinden :idea:

De olie die uit het systeem is gekomen - zit wss in en op je warmte-wisselaars .... die schoonmaken is 'n lastig en vervelend klusje - nadat je de earodynamische beschermplaat onder het blok hebt verwijdert :roll:

31 okt 2008 16:03

CJ schreef:Ik heb er ongeveer een halve liter uitgehaald en zowel op de peilstok als op de meter is hij nu ongeveer 1/2 vol (hij was warm).


Meter is half ongeveer een halve liter, op de peilstok maar liefst 0,85 liter (dus halverwege, boven en onder is totaal immers 1,7 liter).

31 okt 2008 16:09

CJ schreef:Ow sorry, niet helemaal duidelijk geweest.
Ik heb er ongeveer een halve liter uitgehaald en zowel op de peilstok als op de meter is hij nu ongeveer 1/2 vol (hij was warm).


Dat rijmt niet met elkaar. Als de peilstok halfvol aangeeft dan kan er zeker nog een halve liter bij zonder dat dit problemen moet geven.

Als je zeker weet dat de olie nu op het juiste peil staat (motor goed warm, horizontaal, etc..) dan moet je inderdaad de olie die in het uitlaatsysteem zit er gewoon uitrijden (dat kan een tijd duren). De buitenkant van de motor zal ook erg smerig zijn dus stoomcleaner gebruiken (en maar niet op de oprit of openbare weg). Misschien heb je een wasplaats in de buurt of wil een garage dat voor je doen.

31 okt 2008 16:26

Heb het al eerder gemeld, heb ooit teveel olie in een 911 gehad.
Bij het warm worden van de motor slaat de olie over in het luchtfilter en je wilt niet weten wat een rook dit veroorzaakt :oops:
Nieuw luchtfilter erin en wat olie eruit en je kan weer verder.
Maar van een klein beetje teveel kan dit niet gebeuren hoor :idea:

31 okt 2008 16:32

Nu jullie het zo uitleggen: dat rijmt idd niet met elkaar.

Heb luchtfilter eruit gehaald, geen druppel olie te zien.

Nu begin ik dus bang te worden dat het wat anders is....... :roll:

31 okt 2008 16:35

Komt de rook uit de uitlaat? Of uit de wielkast(en)?

31 okt 2008 17:05

Eerst dus allebei.
Nu enkel nog bij starten uit uitlaat.
Gaat wel weg en komt dan ook niet meer terug.
Bv ook niet bij een flinke dot gas.

31 okt 2008 17:29

Ik zit nog even te denken aan knoeien met bijvullen (de ontwerper die verzonnen heeft dat het bijvullen van olie in een onmogelijk hoekje moet gebeuren verdient ook thans nog 10 stokslagen)...

Immers, het is ontstaan direct na het bijvullen (zo begrijp ik) en je hebt er nog niet heel veel mee gereden (zo begrijp ik).

Alleen zie ik zo 1-2-3 niet waarom het dan uit de uitlaat zelf komt, maar wellicht is het ook gewoon zo dat je door het knoeien alert bent geworden en daarom nu de rook uit de uitlaat ziet.

P.s. met dit weer is het natuurlijk niet bijzonder dat bij het starten van een koude motor er een pluim uit komt. Meestal condens... Dus wie weet maak je je ook druk om niets. Lastig te beoordelen achter de pc natuurlijk.
Plaats een reactie