15 nov 2008 23:59
17 nov 2008 9:51
17 nov 2008 11:49
oldi schreef:Hallo, een bronzen gleibus mag geen speling hebben, ze zou anders bij een wisseelende belasting uigeslagen worden en nog meer speling krijgen.
Het probleem van de smering word opgelost door een groef of meerdere in de as te maken, zo is er ook plaats voor vet.
Een oliepomp is een tandradpomp in kan redelijk wat druk maken, om dit te kunnen mag de speling op de tandwielen maar zeer miniem zijn en mag er dus op de as ook geen speling zijn.
Er is mischien een extern iets wat de riem beschadigd heeft en dan verder versleten is.Als de nieuwe riem aan de zijkanten met krijt wit maakt kan je snel zien of en waar de riem raakt.
ik hoop je hiermee iets geholpen te hebben.
GRTS
17 nov 2008 18:36
17 nov 2008 20:43
NordRack2 schreef:Als de bronzen bus is versleten dan kun je er toch een nieuwe in persen?
17 nov 2008 22:37
17 nov 2008 23:35
18 nov 2008 0:35
Bert928 schreef:Hallo Adriaan,
ik ben toevallig een kennis aan het helpen met een distributiewissel van een 928S2. Ik zal vrijdag eens bij de oliepomp kijken of er speling zit.
Wat heel belangrijk is dat de riemspanning goed is anders gaat het mis.
De riem wordt inderdaad gestuurd/gericht door de waterpomp en de krukaspoeliering. Wat bedoel je met condens boven de 100 ???
Als de motor warm is mag er echt geen condens uit je uitlaat komen, anders is er een koppakking lek of nog erger.
groet Bert928GT
18 nov 2008 1:45
944 guy schreef:Adriaan, zoals mn pa zegt: 'assumption is the mother of all verrek'.
Die oliepomp mag beslist geen voelbare speling hebben, jou aanname zal alleen maar weer tot een revisie leiden als je zo doorgaat. Je constateert nota bene zelf dat door de speling je distributie opzij wegloopt.
Dat de zaak direct op het alu loopt verbaast mij niet helemaal, da's bij de 944 ook zo (alleen daar wordt de pomp direct aangedreven). In geval van een SOHC blok dan heb je bijna precies dezelfde koppen en nokkenaandrijving als ik, en daar loopt ook de nokkenas zonder iets extra's in het huis.
Al die merktekens zijn wel goed, dat is gewoon zo gemaakt dat het maar op 1 manier in elkaar kan. Als je daar geeneens vertrouwen in hebt moet je gewoon geen sleutel in de hand nemen, en vooral geen porsche kopen
Maar die speling is gewoon veel te veel omdat de asjes ook hydrodynamisch gesmeerd zijn, hetzelfde als de kruk zeg maar. Met teveel speling verliest de oliefilm zijn draagvermogen en is het snel kaputt.
Tenzij je de fabrieksmaten van zowel het asje als de behuizing hebt zit er voor jou niks anders op dan een nieuwe / goeie 2e hands te kopen. Dikke kans dat alleen het huis opgevreten is omdat die van zachter metaal is als de as maar als je het niet kan achterhalen, geen risico lopen (misschien jippie maar waar, hier herken je wel de goeie sleutelaars van de minder goede).
Ik kan wel heel even in de 928 reparatiehandleiding loeren morgen of die maten er uberhaupt in staan (lijkt me stug), maar als ik ze tegenkom laat ik het wel even weten.
18 nov 2008 9:18
18 nov 2008 11:46
944 guy schreef:Ah, excuus, maar je kwam soms over alsof je niet geheel wist waar je aan begon
Als ik het zo hoor zit er voor jou denk ik niks anders op dan een gedeeltelijke revisie te doen, op zijn minst de koppen los om alles te controleren. In dit blok is het mogelijk dat de kleppen in contact komen met de zuigers als de afstelling onjuist is dus als die ook slecht loopt nadat je'm wel aan de praat hebt, dikke kans dat de boel krom is. Hier kom je alleen achter door de koppen eraf te halen.
Als je het juiste gereedschap hebt kun je dit nog NET voor elkaar krijgen zonder het blok er helemaal uit te halen.
Het klinkt alsof er wel iets flink mis moet zijn, als de merktekentjes idd goed staan en hij loopt niet, dan moet de zaak naar mijn mening grondig onderzocht worden, voor je't weet doe je meer kwaad dan goed.
Trouwens: de originele spanner is ook niet de beste met zn schotelveren pakket. Op rennlist is een gozer die een spanner van audi heeft aangepast die veel beter is, zoek eens naar de 'porkensioner', schijnt erg goed te zijn. Misschien is dat het overwegen waard (waarschijnlijk ook wat goedkoper!).
18 nov 2008 14:41
18 nov 2008 21:46
Bert928 schreef:Hallo Adriaan,
ik weet niet welk type 928 je hebt , maar bij de eerste 928 types kunnen de kleppen de zuigers nooit raken, bij de 928S en S2 gaat het ook nog meestal goed en bij de 32 kleppers gaat het altijd mis als de timing echt fout is. Verder is het zo dat bij alle types tot en met S2 de motor eruit moet om een kop eraf te krijgen, deze auto's hebben nog tapeinden, de 32 kleppers hebben kopbouten en dan kan het blok blijven zitten.
Als ik jou was zou ik die speling op de oliepomp wel opheffen maar het zal niet de oorzaak van het probleem zijn. Je moet gewoon een nieuwe riem +spanrol +looprol en vooral de kunststof lagertjes van de spannerarm vervangen. Als deze kapot zijn klappert de spanrol maar wat heen en weer. De spanner moet je even open maken en de rubber afdichtring vervangen en de rolbalg (rubberdop) met klemring vernieuwen. Als je niet zeker bent van de waterpomp vervang deze dan ook, hij kost in duitsland bij www.autoahrens.de 175 euro ex BTW.
Stoom uit de uitlaat mag alleen even bij de koude start en moet echt weg zijn bij warme motor. Als je koelvloeistof op peil blijft en er goed uitziet en er geen CO in zit is er niets aan de hand. Ook smurrie aan de olievuldop hoort niet. Bij de S2 die ik nu onderhanden neem zag alles er nog piccobello uit, maar omdat de auto lang gestaan heeft wordt echt alles aangepakt. Vrijdag voel ik toch even aan de oliepomp en bericht ik je.
Het spansysteem van de 928 is probleemloos en storingen komen bij normaal onderhoud absoluut niet voor. Riem vervangen na 6 jaar of 60 a 80 K. Hier verschillen de meningen over. Een nieuwe riem dient na 3000 km nagespannen te worden en vervolgens om de 20000km. Dan gaat er echt niets mis.
Groet Bert928GT
21 nov 2008 22:44
21 nov 2008 23:33
Bert928 schreef:Hallo Adriaan,
bij de S2 had de oliepomp geen voelbare speling, we hebben hem dan ook niet uit elkaar gehad. Deze auto heeft 8 jaar niet gereden maar alles zag er nog heel goed uit. Ook de spanrol en looprol hadden beide geen speling.
Voor alle duidelijkheid, alles incl. rollen en waterpomp is toch vervangen. Spanner is gereviseerd (O-ring+ rolbalg+klemring). De S2 heeft net geen 2 ton gelopen.
Groet Bert928GT
22 nov 2008 21:50
28 nov 2008 0:58
Bert928 schreef:Hallo Adriaan,
het is volkomen normaal dat er koelvloeistof weg loop bij de oudere modellen als je de spannerarm losdraait. Een nieuwe waterpomp zal dit ook hebben. De oorzaak van jouw riemproblemen zitten voor 100% in die zelfgefabriekte spannerarm met bout erdoor. Vandaag zag ik een blok waar dit ook mee was gebeurd en waarbij de riem eraf was gelopen, resultaat een hoop kleppen krom en 2 gebroken. Let wel als jouw motor een S of S2 is kunnen jouw kleppen ook krom slaan of erger. Je moet gewoon een nieuwe of gebruikte spannerarm met vooral een goede originele bevestigingsbout en heel belangrijk twee nieuwe kunststof lagertjes voor de looprolrichtinggeving, een nieuwe looprol en spanrol kopen. Bij de latere types is de spannerarm, looprol en waterpomp anders. De spanrol is wel uitwisselbaar. Let dus op dat je de goede spullen monteert anders verandert je blok in oud ijzer.
Succes ermee,
Bert928GT
28 nov 2008 23:16
29 nov 2008 0:54
Bert928 schreef:Hoi Adriaan,
heb je ook nog andere Porsches het snot voor de ogen gereden??
Zo'n 928 wil best vooruit he. Succes verder met je aanwinst.
Groet Bert928GT
29 nov 2008 21:16
29 nov 2008 22:37
Bert928 schreef:Hoi Adriaan,
voor jouw auto zou de mechanische sper de eenvoudigste oplossing zijn. je kunt het eens bij van Kessel of van Zweeden proberen. Daar hebben ze er vast wel een. Succes.
groet Bert928GT (met PSD sper)
30 nov 2008 16:17
30 nov 2008 17:00
Bert928 schreef:Hallo Adriaan,
90% van de verkochte 928's zijn automaten.
Eerst 3 traps en naderhand (1983) 4 traps. Het zijn mercedesautomaten. De handbakken zijn zeldzaam, ik ben ook geen fan van de automaten.
Voor circuitgebruik zijn ze minder geschikt.
Ik dacht dat de mechanische sper maximaal 40% is. Het vanaf 1990 geleverde PSD spert traploos van 0 tot 100%. Dit is echter komplex en niet zomaar even over te zetten, er zit een hoog elektronika in.
groet Bert
01 dec 2008 18:59
20 dec 2008 21:47
944 guy schreef:Ah, excuus, maar je kwam soms over alsof je niet geheel wist waar je aan begon
Als ik het zo hoor zit er voor jou denk ik niks anders op dan een gedeeltelijke revisie te doen, op zijn minst de koppen los om alles te controleren. In dit blok is het mogelijk dat de kleppen in contact komen met de zuigers als de afstelling onjuist is dus als die ook slecht loopt nadat je'm wel aan de praat hebt, dikke kans dat de boel krom is. Hier kom je alleen achter door de koppen eraf te halen.
Als je het juiste gereedschap hebt kun je dit nog NET voor elkaar krijgen zonder het blok er helemaal uit te halen.
Het klinkt alsof er wel iets flink mis moet zijn, als de merktekentjes idd goed staan en hij loopt niet, dan moet de zaak naar mijn mening grondig onderzocht worden, voor je't weet doe je meer kwaad dan goed.
Trouwens: de originele spanner is ook niet de beste met zn schotelveren pakket. Op rennlist is een gozer die een spanner van audi heeft aangepast die veel beter is, zoek eens naar de 'porkensioner', schijnt erg goed te zijn. Misschien is dat het overwegen waard (waarschijnlijk ook wat goedkoper!).