Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

chiptuning 3.2 zin of onzin?

28 nov 2008 12:56

Is chiptuning voor de oudere 911-jes (sc-tjes en 3.2tjes) nu wel of niet interessant? De ene specialist roept dat een ander uitlaat systeem veel meer zin heeft. De andere is voorstander van een andere chip en open filter. Wat is nu wijsheid? (behalve dat het hoe dan ook flink in de papieren gaat lopen wat meer pk-tjes uit een auto te halen?)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Pommeke

28 nov 2008 13:09

Heb al een gechipte kast liggen voor onder de bestuurder stoel, en ander filter heb ik ook al.
Dus straks nog een ander uitlaat systeem zonder kat, en we zien dan wel.
Dus nu nog geen ervaring. :wink:

28 nov 2008 14:06

een sc heeft geen chip.
verder leren: google steve wong chip.

30 nov 2008 18:01

alleen chippen niet zo veel effect, kan alleen het karakter iets verleggen, meer middengebied, kost iets in de top maar trekt wel beter..


in combinatie met meer lucht en ander uitlaatsysteem kan je er wel iets meer uit halen maar denk dan niet aan grote vermogenswinsten en dag en nacht verschillen...

als je dat wil, gewoon een turbo kopen !

30 nov 2008 18:14

aan een SC valt zo-ie-zo niks te chippen...

Een gescheiden uitlaatsysteem (zoals standaard t/m 73) op een SC of 3.2 levert weldegelijk een duidelijk merkbaar verschil op (tussen de 20 en 25pk)
Dat is dus NIET alleen een einddempertje

Een open luchtfilter doet niks...

Als je wilt chippen (bv. nadat je een ander uitlaatsysteem hebt gemonteerd) laat het dan op een rollenbank doen
Aan een "off the shelf" chip van een of andere chip-tuner heb je geen :ass:

30 nov 2008 20:12

Elven schreef:Tussen de 20 en 25 pk brengt nix, daar waar het telt... op top...

Als je denkt dat topsnelheid belangrijk is, heb je het concept sportauto nog niet helemaal begrepen ;)

01 dec 2008 12:02

Als je in een keten iets wilt verbeteren, kun je je het beste richten op de zwakste schakel.

Ik heb ooit begrepen dat dat bij de 3.2 de ademhaling is (primair de aanzuiging van lucht, 2e instantie flow door uitlaat naar buiten). Als daar de primaire beperkingen zitten heeft het aanpassen van de Motronic niet zo veel zin.

01 dec 2008 18:32

Een SC heeft inderdaad geen chip.
De 3.2 wel..... en het resultaat is behoorlijk, gezien de kleine prijs !
De PK's wordt 10% meer (boven in het toerengebied merkbaar), maar ook het koppel (trekkracht) wordt 10% meer.
Dat laatste is juist op de 80km weggetjes en bij de stoplichten merkbaar.
Tevens wordt het verbruik ook gunstiger bij bv 100km/h constant.

De motorkap hoeft niet eens open, voor deze DME-modificatie. Laat staan dat de motor zelf uitelkaar hoeft (denk aan dure arbeidsuren).

Sportuitlaten en sportkats zijn ook leverbaar.
Tevens een andere LMM (luchtmassameter) met hittedraad is leverbaar, of een clinder-vergroting naar 3.4 Maar dit laatst genoemde is zeer prijzig.

Kortom, antwoord op de eerste vraag:
Ja wel degelijk zin. Je moet het ook zien als een update van je computer.

Mod by horn - zoals Michael hieronder terecht zegt 'het ruikt hier naar commercie'. Wat mij betreft op het randje daar het wel een antwoord op de topicvraag in zich heeft. Maar toch wel een

Afbeelding

01 dec 2008 22:07

De 3.2 wel..... en het resultaat is behoorlijk, gezien de kleine prijs !
De PK's wordt 10% meer (boven in het toerengebied merkbaar), maar ook het koppel (trekkracht) wordt 10% meer.
Dat laatste is juist op de 80km weggetjes en bij de stoplichten merkbaar.


:roll: :roll: Het ruikt hier naar commercie...

Daar wil ik wel eens een rollenbankuitdraai van zien dan. Volgens mij zit dat "verschil" gewoon tussen de oren. Kan me nog een test herinneren in 1 van de Porschebladen, er was er geen enkele bij die de beloofde pk's haalde, en sommigen hadden zelfs minder vermogen na het chippen. Een vermogenswinst van 20 à 30 pk met een chip bij een motor van 20+ jaar oud, ongereviseerd, en 200+k op de teller, nee.......
Laatst bijgewerkt door michael op 02 dec 2008 13:52, in totaal 1 keer bewerkt.

01 dec 2008 22:53

Ik vind dat je zo;n oud motorblok niet meer moet gaan belasten , dan dat hij origineel (af fabriek) aankan .
Volgens mij rijdt je de boel dan vrij snel kapot . :idea: :?:
Met een goede revisie win jij voor mijn gevoel (ervaring) al 20 pk.
Als hij nog niet gereviseerd is dus he .
Voor het echte pk geweld kom je toch uit bij een turbo.
Mischien kan michael ONS uitleggen wat er gebeurd , als je het gas intrapt bij een 930 . :?:

02 dec 2008 1:22

jeroenoop schreef:Ik vind dat je zo;n oud motorblok niet meer moet gaan belasten , dan dat hij origineel (af fabriek) aankan .

De basis van de SC en 3.2 motor zijn het zelfde als van een 3.3 turbo, dus dat kan nog wel wat geweld verdragen...

02 dec 2008 1:37

Dat vind ik voor jou wel een (bijna te ) nette manier om dat mij duidelijk te maken . Waarvoor dank .

02 dec 2008 13:56

Mischien kan michael ONS uitleggen wat er gebeurd , als je het gas intrapt bij een 930 .


Bij een lichtelijk getunede motor? Warpspeed vanaf 2700 toeren.

04 dec 2008 12:28

Het lijkt mij dat de acceleratie van 100 naar 0 belangrijker is dan die van 0 naar 100... tenminste, dat vertellen racers mij altijd.

Je kunt beter eerst remmen en onderstel nakijken en waar nodig verbeteren.

14 dec 2008 0:28

Dus als ik het goed begrijp zo'n 9Pk en 20Nm "winst" ten opzichte van de oorspronkelijke (of gereviseerde) standaard motor. Dat vind ik geen schokkende waardes.

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 20:43

Sorry voor het ophalen van een oude topic...
Maar over dat chippen, spreken we dan over dit? http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/911- ... 84-89.html
Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 21:39

De chip (aangepaste DME) is daar onderdeel (ter optimalisatie) van een totaal pakket dat bestaat uit meerdere onderdelen die worden aangepast. De vermogenswinst blijft (ook daar) beperkt. Even ervan uitgaande dat je 3.2 Carrera van 20 jaar oud nog steeds de originele 231PK levert. Ik heb wel eens met een 3.2 gereden die zo'n pakket erop had zitten. Ik kon het verschil (met mijn eigen standaard 3.2 van toen) eigenlijk nauwelijks merken. Voor mij niet het geld waard dus.

Deze discussie is eigenlijk voor alle niet-turbo modellen al eens gevoerd. Deze vormen van "tuning" leveren meestal maar (zeer) beperkte vermogenswinst en de vraag is of je je geld bij een auto van 15 jaar of ouder niet beter ergens anders aan kunt besteden. Je kunt er altijd nog een compressor (of turbo) op laten zetten maar ik zou dan toch voor een echte (turbo) gaan.

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 21:46

Hoe jullie het allemaal ervaren weet ik niet maar ....
ik heb op mijn 3.2 uit '86
- Andere chip
- K&N Luchtfiler (Trompet ) met carterventilatie (zelf gefixt)
- Laatste Pot (banaan in RVS) dubbele pot
- Open zijpot (op de plaats waar de meeste hun KAT hebben)
- Een hele zware VOET Maat 44 :bang:
En ik kan je alleen zeggen dat die sneller gaat
en +- 500 toeren meer gaat ,
hoeveel PK of Koppel ik nu meer heb kan ik helaas niet zeggen
daar die nog niet op testbank geweest is ! 8)

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 21:51

aan je album te zien heb je ook een complete ombouw of niet ?

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 22:04

Ik heb die omgebouwd naar 964 ,
motor is onveranderd (3.2)

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 22:06

dat ontbrak nog aan je lijstje :wink:

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 22:13

Hoi Richard ,
snap ik ff niet :roll:
verklaar je eens nader ?
aan welk lijstje ?

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 22:16

in je lijst boven mijn post wat je hebt gedaan aan jou porsche :cry:

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 22:21

dus dit is meer zijn geld waard? http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/911- ... -85mm.html
Mooi geluidje + extra vermogen (al dan niet spectaculair)...
Groot verschil kwa geluid?

Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?

13 aug 2009 22:26

Richard schreef:in je lijst boven mijn post wat je hebt gedaan aan jou porsche :cry:


Je bedoeld motor ook vervangen ?
nee doe ik liever niet ,
heb totaal geen problemen met motor , gaat snel genoeg
en binnen 2 jaar word die old-timer ik zou niet willen dat ik daar dan problemen
mee krijg , ivm wegenbelasting,
ik betaal mom. 920€ per jaar
ga zomaar ff +- 40€ worden,
Plaats een reactie