Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Schade? Diesel in 911 getankt!

07 dec 2008 22:48

Ik heb diesel in mijn 911 3.2'tje getankt. Ik dacht 98 te tanken maar de tank van het tankstation was verkeerd gevuld.

Het tankstation ontkent; volgens de wegenwacht die me geholpen heeft de standaardreactie. Ik was die dag niet de eerste die de wegenwacht moest helpen na "verkeerde" 98 te hebben getankt.

Er is door de wegenwacht alle brandstof afgetapt, opnieuw getankt en de 911 rijdt weer. Maar de ellende in de tussentijd was groot. Roken op een ongelofelijke manier, langs de weg stil komen te staan, zeer, zeer slecht lopen, terugslag door luchtfilterhuis.

Nu mijn vragen:

1.
Wat voor schade kan er aan mij 911 zijn. Uiteraard 90 liter brandstof, maar de ANWB adviseert al om de motorolie ook te laten verversen wegens mogelijke vervuiling. Inderdaad staat het oliepeil een stukje hoger dan voorheen.
Luchtfilter gemold? LMM vervuild? Wat kan er allemaal mis zijn? Lagerschade door die vervuiling van de motorolie?

2.
Hoe nu aansprakelijk te stellen? Tankstation ontkent voorlopig en wilde niet eens die tankzuil sluiten om verdere ellende voor anderen te voorkomen. Heb bon met naam van de wegenwachter waarop uiteraard een en ander goed is omschreven. Heb tankbonnetje van kort daarvoor.
Neem zelf morgen contact op met de eigenaar. Mogelijk is dat een redelijker persoon dan het onwillige personeel (alhoewel, personeel mag waarschijnlijk niet eens fouten toegeven).

Overigens: alle lof voor de wegenwacht. De medewerker had pijlsnel de juiste diagnose. Ik dacht zelf aan een olieschraapveer o.i.d. Ben super goed geholpen.

07 dec 2008 22:51

Wat een horror verhaal :shock:

Heb je eventuele getuigen :?:

07 dec 2008 22:54

wat een verhaal, balen zeg.

hoop dat iemand je hier van het forum misschien wil bijstaan in rechtshulp als je daar niet voor verzekerd bent.


robert

07 dec 2008 23:05

Goed balen joh, sterkte met de oplossing.

LMM, luchtfilter e.d. gewoon controleren.
Motorschade lijkt me niet gelijk. Door het slechte lopen heb je de motor ook niet zwaar kunnen belasten.

Diesel wil niet goed ontbranden in een benzinemotor, daardoor het slechte lopen, wel erg onregelmatig. Katalysator aan boord? Die zou schade kunnen hebben door de troep in het uitlaatgas.

Omgekeerde verkeerd tanken is slopender!

07 dec 2008 23:19

wat staat er op je kassa bon ?

07 dec 2008 23:23

Op de kassabon staat dat ik 98 loodvrij heb getankt.

07 dec 2008 23:28

Wat een ongelooflijke ervaring. Heb dit nog nooit gehoord, stond er niet bij stil dat het mogelijk was.
Zou het mogelijk zijn om meerdere automobilisten met dezelfde ervaring bij dit tankstation op te sporen? Misschien advertentie in de plaatselijke krant? Dat verhoogt de bewijslast, lijkt me?
Ben even benieuwd, hoeveel (kilo-)meter heb je na de tankbeurt gereden met de diesel?

07 dec 2008 23:29

klote zeg gelukkig dat je goed geholpen bent.

zal vast werk van te maken zijn al is het alleen al om dat je opgelicht bent :wink:

goedkope brandstof leveren en dure afrekenen :wink:

hopelijk geen verdere nadelige gevolgen

succes iniedergeval

07 dec 2008 23:29

Heb er 13 kilometer mee gereden na dat diesel tanken.

07 dec 2008 23:29

Bougies zullen wel vetgeslagen zijn ...

... zoals gezegd -denk ook ik dat je geen schade aan het blok hebt opgelopen .. je zult inderdaad wel het een en ander moeten reinigen/spoelen ...

Succes !

07 dec 2008 23:36

Elke oliemaatschappij en pomphouder is hier heel erg dik voor verzekerd dus gewoon pro forma factuur laten opstellen door je local dealer en het even met je aankoop bon en ANWB rapport (alles als kopie natuurlijk) aangetekend opsturen naar eigenaar met verzoek om volledige schadevergoeding Met als laatste regel dat als het niet op deze manier kan worden geregeld je je genoodzaakt ziet juridische bijstand in te schakelen.

07 dec 2008 23:58

Robbierob schreef:Wat een horror verhaal :shock:

Heb je eventuele getuigen :?:

Ja, mijn dochterje van 8 die eerst in een prima rijdende 911 meereed naar het tankstation waar na het tanken de auto niet echt meer wilde rijden.

Overigens, de diagnose is wel heel simpel te stellen (achteraf).
Brandstofslang aan inlaatzijde van de brandstofpomp afhalen en dan de brandstofpomp uit een jerrycan laten drinken. Wel eerst wat benzine uit de tank laten, anders loopt de tank over. Na flink doorstarten (ughe, ughe) draaide de motor weer redelijk goed rond.
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 08 dec 2008 7:41, in totaal 1 keer bewerkt.

08 dec 2008 0:41

als je rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik de tape op laten vragen. Kan je altijd bewijzen dat je vlak voor de ellende gewoon aan de 98 pomp hebt getankt en kan de wegenwachter getuigen dat hij vlak daarna een tank vol diesel geleegd heeft :idea: Voor het geval dat ze de tape per ongeluk wissen. Gebeurt nogal eens in Nederland dat er plotseling niets op het filmpje staat... :shock:

On topic: ik dacht dat diesel in een benzinemotor veel slechter is dan benzine in een dieselmotor. Vandaar dat dieseltankpistolen dikker zijn dan benzinetankpistolen. Daardoor kan - als de pompen goed gevuld zijn uiteraard - je de dieselnozzle niet in een benzinevulopening krijgen.
Heb zelf wel eens de bmw turbodiesel volgegooid met benzine (4/5 tank) en gewoon van Zeist naar Oosterbeek gereden. Tank leeggeheveld (door de wegenwacht hoor :wink: ), diesel erin gegooid en nooit meer iets van gemerkt.

08 dec 2008 0:59

wat een drama.eerst netje proberen op telossen.als ze opeens geen tape meer hebben en ontkennen komt er bij mij nog maar een gedachte op.
daar weer 98 tanken en heel hard bedankt roepen en weg wezen.

anton964

08 dec 2008 1:25

Idd vaag zeg. Achteraf had je met een expert ZSM daar weer heen moeten gaan, tanken in een jerrycan, analyseren wat erin zit. Desnoods met een videocamera erbij. De expert had dan kunnen verklaren wat er getankt is uit de 98 pomp. Maar ja, da's achteraf. :cry:

08 dec 2008 2:55

Ik heb dit jaren geleden ook eens gehad met een opeltje. Motor liep gewoon maar rookte ontzettend. Na vanalles gecheked te hebben bleek dat mijn vader dezelde klachten had. Toen zijn we erachter gekomen dat het aan de benzine lag. Bij Navraag bij de pomp bleek dat de chauffeur die de tanks vulde, verkeerd aangekoppeld had. Hij kwam er tijdens vullen achter, wisselde de slang en dacht dat het niet merkbaar zou zijn.
De pomphouder (die ook een garage had) heeft van alle mensen die zich meldde, netjes het brandstof syteem geleegd en de juiste brandstof in de auto's gedaan. Ik heb toen van niemand gehoord dat er schade was. Overigens was het slechts een relatief geringe hoeveelheid en ik had niet eens injectie laat staan een kat. De auto van mijn pa had wel injectie maar geen kat geloof ik. Een kennis met een BMW 6 serie (oud model) had ook geen schade. Staat me vaag iets voor de geest van injectoren reinigen.
Kan me voorstellen dat de pomphouder volledig verantwoordelijk is.
Zo heb ik ooit tijdens het tanken (wel met de porsche) gehad dat de tankgreep van een andere brandstofsoort spontaan tegen mijn auto viel. Iemand had em niet goed terug geplaats. Het uitdeuken zonder spuiten van het pitje in mijn deur hebben ze toen netjes betaald. :cheers:

08 dec 2008 3:24

horn schreef:
On topic: ik dacht dat diesel in een benzinemotor veel slechter is dan benzine in een dieselmotor. Vandaar dat dieseltankpistolen dikker zijn dan benzinetankpistolen. Daardoor kan - als de pompen goed gevuld zijn uiteraard - je de dieselnozzle niet in een benzinevulopening krijgen.
Heb zelf wel eens de bmw turbodiesel volgegooid met benzine (4/5 tank) en gewoon van Zeist naar Oosterbeek gereden. Tank leeggeheveld (door de wegenwacht hoor :wink: ), diesel erin gegooid en nooit meer iets van gemerkt.


Diesel heeft een smerende werking, benzine een reinigende. Als je benzine in een diesel gooit worden de brandstofpomp en de verstuivers niet meer gesmeerd en lopen deze vast. Gevolg hiervan is dat je met een beetje pech je volledige brandstofsysteem moet vervangen.

Bij mijn weten heeft diesel in een benzinemotor minder schadelijke gevolgen.

08 dec 2008 7:43

Volgens de wegenwacht is benzine in een diesel erger dan andersom omdat dan de pomp niet meer gesmeerd wordt en beschadigd raakt. Is erg duur. Ook de mogelijkheid van metaaldeeltjes van de pomp in het systeem.

08 dec 2008 8:43

aha, duidelijk. maar waarom hebben ze dan niet het pistool van de benzine groter gemaakt zodat die niet in een diesel opening past, maar precies andersom???? :roll:

08 dec 2008 8:50

Je hebt best kans dat je na een goede servicebeurt gewoon weer kunt rijden, zonder verdere gevolgen. Oudere motoren zijn minder gevoelig voor verkeerde brandstof dan nieuwe.

08 dec 2008 9:03

Jeetje Jan, wat een drama....

enfin je hebt de bewijzen in handen.....

08 dec 2008 10:39

horn schreef:aha, duidelijk. maar waarom hebben ze dan niet het pistool van de benzine groter gemaakt zodat die niet in een diesel opening past, maar precies andersom???? :roll:


Omdat de theorie is ingehaald door de tijd.....

Vroeger was het niet zo erg om benzine in een dieselauto te doen, inmiddels is de dieselmotor zo verfijnd dat er meer schade optreedt door benzine te tanken dan wanneer je diesel in een benzinemotor gooit.

Plotseling het formaat tankpistol wijzigen zal op menig probleem gaan stuiten.... Of wil je de economie een beetje ondersteunen door het gehele wagenpark te vervangen...... :wink:

Mauk

08 dec 2008 14:03

Mauk schreef:
horn schreef:aha, duidelijk. maar waarom hebben ze dan niet het pistool van de benzine groter gemaakt zodat die niet in een diesel opening past, maar precies andersom???? :roll:


Omdat de theorie is ingehaald door de tijd.....

Vroeger was het niet zo erg om benzine in een dieselauto te doen, inmiddels is de dieselmotor zo verfijnd dat er meer schade optreedt door benzine te tanken dan wanneer je diesel in een benzinemotor gooit.

Plotseling het formaat tankpistol wijzigen zal op menig probleem gaan stuiten.... Of wil je de economie een beetje ondersteunen door het gehele wagenpark te vervangen...... :wink:

Mauk


Nee hoor,

Omdat je je nu eenmaal sneller vergist tussen loodvrij en loodhoudend als tussen benzine en diesel.

Omdat loodvrije benzine in een motor die op loodhoudend loopt geen kwaad kan maar loodhoudende benzine in een auto met kat wel, hebben ze destijds de vulpistolen voor loodvrije benzine kleiner gemaakt dan die voor loodhoudend.
Volgens mij hebben de vulpistolen van diesel en loodhoudend nog altijd de zelfde afmetingen als vroeger en is met de komst van loodvrije benzine het tankgat (en dus ook het vulpistool) voor betreffende auto's verkleind.

08 dec 2008 14:48

welk tankstation is dat?
dan weet ik waar ik voorlopig uit de buurt moet blijven :shock:

08 dec 2008 16:21

Dat is nog eens een goede Marco! :wink:
Plaats een reactie