Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Gesloten onderwerp

Heldere olie

03 nov 2004 14:21

Ergens (misschien wel hier op dit forum) heb ik gelezen dat een 911 altijd heldere olie heeft, ook na vele kilometers. Hoe kan dit? Heeft dit misschien te maken met het dry-sump systeem en kan iemand me misschien uitleggen wat dat laatste inhoudt?
Als mijn P bij de grote beurt van voldoende olie voorzien is, (dat heb ik jammer genoeg niet gecontroleerd) dan heb ik nu te maken met een olieverbruik van één liter per zeshonderd kilometer, want na twaalhonderd kilometer zag ik haast niets meer op de peilstok (Jaja, op de goede manier gecontroleerd). Dat lijkt me rijkelijk veel. Betekent dit tijd voor een revisie? Verder heb ik (nog) geen klachten over de motor. Goede raad?

Wim.

Re: Heldere olie

03 nov 2004 14:36

WdePundert schreef:Ergens (misschien wel hier op dit forum) heb ik gelezen dat een 911 altijd heldere olie heeft, ook na vele kilometers. Hoe kan dit? Heeft dit misschien te maken met het dry-sump systeem en kan iemand me misschien uitleggen wat dat laatste inhoudt?
Als mijn P bij de grote beurt van voldoende olie voorzien is, (dat heb ik jammer genoeg niet gecontroleerd) dan heb ik nu te maken met een olieverbruik van één liter per zeshonderd kilometer, want na twaalhonderd kilometer zag ik haast niets meer op de peilstok (Jaja, op de goede manier gecontroleerd). Dat lijkt me rijkelijk veel. Betekent dit tijd voor een revisie? Verder heb ik (nog) geen klachten over de motor. Goede raad?

Wim.
Weet niet wanneer de laatste grote beurt is geweest, maar anders zou ik een keer olie verversen en dan gaan checken of het vermoeden tot olie verbruik terecht is.

03 nov 2004 14:38

In kabouter Ploptaal,

dry-sump: is dus een oliesysteem dat geen carterpan heeft, waardoor je motorblok lager bij de grond kan zitten, dit in combinatie met een boxermotor is tuurlijk fenominaal voor de wegligging.

Maar doordat er dus geen carter is waar je krukas lekker doorheen roert, en de aanzuigtoestandjes voor de rest, moet er dus een andere manier gevonden worden om olie overal te krijgen, dus met een pomp etc.
Hierdoor hebbie wel ff wat meer olie nodig als met een steelpannetje onder je blok, reken bij een Porsche op een litertje of 12, en dan plopper de plop 4 liter olie is tuurlijk eerder vies als 12 liter in het zelfde blokkie.



Olieverbruik van een liter op 600 km is behoorlijk, geen visuele drupjes her en der :?:

wel ff checken dus.


John, dieatechnischis

03 nov 2004 14:51

John schreef:

Maar doordat er dus geen carter is waar je krukas lekker doorheen roert


Als dat het geval zou zijn dan heb je wel een probleem denk ik. Stel je eens voor een groot lomp stuk ijzer dat met 6500 omwentelingen per minuut door een bak met olie staat te malen, nee dat gaat niet goed komen

03 nov 2004 15:31

euuuuu ... ik heb bij een oliewissel nog nooit heldere olie uit mijn karretje zien stromen hoor :shock: :shock: en 1 liter op 600km verbruiken is behoorlijk idd ...

03 nov 2004 16:34

1 liter op 600 km?

Dan is dit zeker je achtertuin na een vakantie met de P :roll: :shock: :? :?:

Afbeelding

03 nov 2004 17:17

en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:

03 nov 2004 21:00

dirkie schreef:en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:


ehh PaSCal?

03 nov 2004 22:38

Vinny schreef:
dirkie schreef:en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:


ehh PaSCal?


Niet zo flauw nou; paSCal verbruikt 1 liter 10W40 op 12,5 kilometer.
Dat mag je niet vergelijken, dan is 600 km nog heel redelijk.

03 nov 2004 23:16

ErikE schreef:
Vinny schreef:
dirkie schreef:en als je goed kijkt ... daar rijd ie met de P ... heel achteraan op het plaatje ... :wink:

Afbeelding

GEINTJE :lol:

Toch maar es naar laten kijken hoor ... is nie normaal ... :!:


ehh PaSCal?


Niet zo flauw nou; paSCal verbruikt 1 liter 10W40 op 12,5 kilometer.
Dat mag je niet vergelijken, dan is 600 km nog heel redelijk.

Ik had het bijgehouden, ff het excelletje zoeken... kwijt, was volgens mij iets van 1 liter op 300km... :(

Re: Heldere olie

08 jan 2005 14:43

WdePundert schreef:Als mijn P bij de grote beurt van voldoende olie voorzien is, (dat heb ik jammer genoeg niet gecontroleerd) dan heb ik nu te maken met een olieverbruik van één liter per zeshonderd kilometer, want na twaalhonderd kilometer zag ik haast niets meer op de peilstok (Jaja, op de goede manier gecontroleerd). Dat lijkt me rijkelijk veel. Betekent dit tijd voor een revisie? Verder heb ik (nog) geen klachten over de motor. Goede raad?

Wim.

Probleem is inmiddels opgelost. Had te maken met een lekkende retourleiding.

08 jan 2005 16:05

John4S schreef:In kabouter Ploptaal,
dry-sump: is dus een oliesysteem dat geen carterpan heeft, waardoor je motorblok lager bij de grond kan zitten, dit in combinatie met een boxermotor is tuurlijk fenominaal voor de wegligging.


Het voordeel wat je noemt voor de dry-sump smering is niet de reden om dat toe te passen...

Met een normale carterpan staat de krukas droog te draaien als je hard door de bocht gaat (middelpunt vliegende kracht duwt de olie naar de zijkant van de carter pan). Metname in lange bochten kan dat dus schade opleveren.
Met een dry-sump smering heb je dat niet, omdat de olie geforceerd (olie pomp) op zijn plek terecht komt
Gesloten onderwerp