Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

probleem stationair toerental 3.2 motor

04 nov 2004 23:18

Voor de mannen (en vrouwen) die er verstand van hebben......

Ik heb het volgend probleem met mijn 911 3.2.

Soms pakt de motor het stationair toerental niet goed op na het starten of bij bijv. het stoppen voor een stoplicht of iets dergelijks. Dus op het moment dat de motor het stationair toerental moet oppakken.

Motor lijkt af te slaan, pakt wel op, maar gaat onregelmatig lopen (van 800 naar 1700 toeren en dan weer terug, net alsof je steeds het gas een beetje indrukt en loslaat). Na een tijdje, zeg maar 10 of 15 seconden draait tie wel weer op het goed stabiele stationair toerental........

rara........
:?: :?: :?:
Laatst bijgewerkt door 6pitter op 05 nov 2004 0:10, in totaal 1 keer bewerkt.

04 nov 2004 23:52

Welkom 6pitter,

Dit is ook een bekend probleem bij oudere BMW's.

Check je "idle control valve" (idle stabilizer) eens. Deze willen nog wel eens vervuilen of stuk gaan. Je kunt proberen deze eerst los te koppelen om te kijken of het probleem dan niet optreedt. :idea:

Ik weet niet 100% zeker of er zo'n onderdeel in jouw auto zit, maar ik dacht van wel.

De specialisten zullen hopelijk snel antwoord geven... 8)

Shark :wink:

05 nov 2004 10:18

Herken het probleem wel, maar bij een 964 werkt dat gedeelte anders dus kan je niet helpen :( ..... en Erwin zal ook een paar dagen niet online zijn. Jeroen :?:

05 nov 2004 12:35

Ik heb dit lange tijd gehad na koude start; ik beschreef dat altijd als 'zagen': stationair pendelt tussen 800-1500 rpm en stabiliseert uiteindelijk na een halve minuut of zo naar normaal stationair.

Motormanagement van de 3.2 (en daarna) is een complex regelsysteem dat brandstofinspuiting regelt op basis van gegevens uit diverse sensoren; als één daarvan niet doet wattie moet doen dan klopt de regeling niet kan het systeem gaan "zoeken" of "jo-jo-en". Oorzaak kan ook liggen in de brandstofinjectoren; als die niet inspuiten waar de regeling van uit gaat (bv door vervuiling) ontstaat ook hier instabiliteit.

Bij mij was het probleem van het 'zagen' weg na ultrasoon reinigen van de injectoren.

05 nov 2004 15:23

Dit heb ik ook! Alleen bij koude motor, de eerste dertig seconden. Altijd gedacht dat het gewoon zo hoorde te zijn... Bij mij "zaagt" hij tussen de 1000-1500 toeren, zonder de neiging af te slaan.

05 nov 2004 16:18

lindemans schreef:Oorzaak kan ook liggen in de brandstofinjectoren; als die niet inspuiten waar de regeling van uit gaat (bv door vervuiling) ontstaat ook hier instabiliteit.


Het op en neer gaan van het stationair toerental bij koude motor kan volgens mij niets te maken hebben met eventuele vervuiling op de verstuivers. Onregelmatig en of rauw stationairloop past hier beter.

DME Troubleshooting Charts

Afbeelding

Afbeelding

Shark :wink:

05 nov 2004 17:02

Ik heb het ook, ook alleen de eerste 30 seconden. Maar alleen bij een letterlijk koude motor, als hij een tijdje buiten in de kou heeft gestaan. In de zomer of als hij gewoon binnen heeft gestaan heb ik het niet...

Grtz, Ruben

05 nov 2004 20:35

Ik was er echt van af na reinigen injectoren; bij een vervuilde injector loopt hij inderdaad wat minder mooi rond, maar net na het koud starten (rijker mengesel) krijgt de motor minder brandstof dan de DME 'denkt'; hierdoor is het toerentaal te laag; hierdoor verlengt hij de inspuitduur, toerental loopt te veel op, knijpt-ie weer af, toerental wordt weer te laag enz. Zo onstaat een oscillerend effect dat langzaam uitdooft. Dit wordt volledig bepaald door de regelkarakteristiek van het systeem.

05 nov 2004 23:21

ik had dit pendelen na de koude start ook, later kwam daar ook nog bij dat de motor de eerste 10 sec op een paar cyl liep, injectoren zijn met de grote beurt inmiddels ultrasoon gereinigd morgen ga ik de auto ophalen ben benieuwd of het heeft geholpen, de 3.2 moter schijnt heel gevoelig te zijn voor vervuilde injectoren.

06 nov 2004 7:21

Pingelen kan meerdere oorzaken hebbe ...

ISV valve is idd een mogelijkheid ... reinigen met carburatorcleaner is een makkie

Kan idd een vervuilde/geblokkeerde injector zijn
Reinigen kan een oplossing zijn.

Een te hoge motorlast bij het starten.


Zijn er vast nog wel meer ...

Dirk
:wink:

13 nov 2004 9:57

Om even terug te komen:

Het begint nu wat kouder te worden buiten en wat
heb ik aan de hand.......

Als ik de de P start ,loopt hij als een klokje,super :lol:

Maaaaarrrrr....

als ik een stukje gereden heb en ik kom bij het eerste stoplicht
(voor de wijsneuzen de eerste keer dat de auto weer stationair moet lopen)
dan begint het zagen.

Let wel ,ik heb dit alleen als het koud vies weer is ???

Wie weet hier raad mee??

anders maar eens bij de garage langs voor een nieuwe zaag dan houd hij misschien op met zagen :D
Misschien is mijn P net zo allergisch voor koud weer als ik?!?!?
Plaats een reactie