Michael911 schreef: Eindelijk, mijn 2.7 motortje loopt.
Echter als ik het contact aan zet (net voor starten), slaan temperatuur en oliedruk meter direct helemaal naar boven uit. Omdat motor nog niet aanstaat en koud is, kan dit niet correct zijn.
Wie heeft er een idee wat er verkeerd is aangesloten of waar de oorzaak kan liggen.
Heb al redelijk veel draadjes losgemaakt, maar beide meters blijven uitslaan, zelfs als ik draden loshaal.
Wie heeft er een idee?
Ja, ik heb een idee. Maar eerst wil ik even reageren op alle onderstaande reactie's
...... schreef:Contacten van die sensoren zijn vervuild.
Goed mogelijk want de meters slaan vol uit naar maximum. Als de verbinding op de temperatuurgever of oliedrukgever geen of slecht contact maakt, dan geeft de meter maximaal aan. Bij een bepaalde weerstand slaat de naald van de meter nagenoeg helemaal niet uit, bij oneindige weerstand geeft de naald maximaal aan. En onderbroken is een beetje tot veel weerstand, dus naald komt niet / nauwelijks uit de hoek.
...... schreef: links op het kettingdeksel is motortemperatuur
Bedoel je echt links op de distributiedeksel? Dat is de temperatuurschakelaar voor de koudestartinjector bij een K-jetronic. Heeft niks te maken met de temperatuurmeter op het dashboard.
De temperatuurvoeler zit rechts van de ventilator iets onder de oliedrukgever. Vanaf de 964 zit de olietemperatuursensor niet zichtbaar voor op de motor, naast het dekseltje waar de carterontluchtingsslang gemonteerd zit. Daar zit ook bij alle motoren de oliedrukschakelaar die het oliedruklampje van massa voorziet als de motor een oliedruk heeft onder de 0,3 bar. ( niet bij 911 T)
Michael911. schreef:
Opmerkelijk was, dat ondanks dat ik stekkers losgemaakt had, temperatuur en oliedruk toch helemaal uitsloegen.
Niet opmerkelijk want bij oneindige weerstand geven de meters maximaal aan.
Michael911. schreef:
Lopen deze draden direct naar dashboard toe bij een 2.7 of lopen ze nog ergens via een controle unit? (denk zelf direct, maar misschien zie ik iets over hoofd.
Direct via de (als ik het goed heb) 14-polige stekker op de motorruimte zekeringkast naar de olietemperatuur en druk meter.
Michael911. schreef:
Indien ze direct lopen, is het waarschijnlijk het makkelijkste om nieuwe draden te trekken.
Niet het makkelijkst. Ik zou kijken waar de
G aansluiting op de meter zijn massa van krijgt. Dit moet dus van de sensor, en niet vroegtijdig ergens anders.
...... schreef:nog een hele mogelijke onverwachte oorzaak....Te lage waterstand
Wel heel erg ver gezocht en niet een logische gedachte.
De werking van een metertje.
Een metertje, zoals bijvoorbeeld een temperatuurmeter heeft in principe drie aansluitingen. ( we vergeten even de instrumentenverlichting)
De eerste is de
+ aansluiting waar meestal een zwarte draad aan zit en deze draad komt van ná het contactslot.
Op deze draad ( zwart, en in de schema's aangeduid met 15 ) staat spanning als de contactsleutel 'op contact'gezet is.
De tweede is de
- aansluiting. Op deze zit een bruine draad ( 31 genoemd) en staat direct en altijd in verbinding met de carrosserie, en dus ook met de min pool van de accu.
Als nu de auto 'op contact' gezet wordt zou de wijzer van het metertje helemaal uitslaan naar maximaal.
Als je nu de derde en laatste aansluiting (De
G) aan massa legt geeft de naald in de meter de minimale waarde aan. Op de
G zit meestal een groene draad aangesloten met een ander kleurtje, bijvoorbeeld groen/geel, groen/rood , groen/blauw.
Als je de
G via een regelbare weerstand ( bijvoorbeeld een Potentiemeter, ook wel Pot-meter gnoemd) aan de massa legt en de regelbare weerstand verdraaid gaat de wijzer naar maximaal of minmaal, afhankelijk de weerstand van de pot-meter.
Maar je wilt iets weten van de motor, bijvoorbeeld de temperatuur, dan gebruik je een temperatuursafhankelijke weerstand, een temperauursensor. En zo kun je ook een druksensor gebruiken voor bijvoorbeeld oliedruk, benzinedruk, laaddruk etc.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden hoe een metertje aangesloten zit en moet werken.
Jouw naald van de meter gaat meteen bij het op contact zetten van de auto op maximaal. Massa krijgt hij dus. Dus alle massa problemen en lege accu's kun je eigenlijk vergeten.
Wat ik zou doen als je zeker weet dat je niet de draden op de temperatuurmeter en oliedruk meter verwisseld hebt ( bij een originele 911 kan dit niet door de verschillende stekkers) is kijken of de meter naar 0 gaat als je de losgenomen gever-draad bij de sensor aan massa legt.
Gaat de meter niet naar 0, dan heb je daar geen massa, of de draad geeft van het metertje naar de sensor is onderbroken. Werkt alles dan nog niet zoals het hoort, dan zou ik de meter in het dashboard uitnemen om te kijken of de spanningsdraad wel op de 15 of
+ zit aangesloten
en de bruine massadraad op de min (
-) De bijvoorbeeld groen/rode of groen/oranje draad moet op de
G .
Haal de draad eens van de
G, en sluit hier even een draadje op aan die je direct aan massa legt. Nu moet de meter 0 aangeven. En als dit zo is, weet je dat het niet in de meter zit maar in de draad naar de sensor, de sensor zelf of dat de sensor geen massa heeft. Maar als de temperatuurvoeler en olidrukgever in het carter geschroefd zit, en dat zit de sensor, dan heeft de sensor in ieder geval massa. Want de motor kan ook gestart worden.
Michael911. schreef: Heb boeken beschikbaar, maar ben nog niet aan zoeken geweest.
Eh......., jij stopt blijkbaar geen tijd in het uitzoeken van het probleem , waarom wij dan eigenlijk wel
Sucses, Erwin
Laatst bijgewerkt door
Erwin op 17 nov 2014 19:57, in totaal 2 keer bewerkt.