Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

2.7 loopt, maar oliedruk meter, temperatuur doen raar

15 feb 2009 18:45

Eindelijk, mijn 2.7 motortje loopt.
Echter als ik het contact aan zet (net voor starten), slaan temperatuur en oliedruk meter direct helemaal naar boven uit. Omdat motor nog niet aanstaat en koud is, kan dit niet correct zijn.

Wie heeft er een idee wat er verkeerd is aangesloten of waar de oorzaak kan liggen.

Heb al redelijk veel draadjes losgemaakt, maar beide meters blijven uitslaan, zelfs als ik draden loshaal.

Wie heeft er een idee?

15 feb 2009 19:48

heb iets dergelijks bij een bmw gehad.
was toen een gebroken massakabel.
veel succes.

17 feb 2009 21:30

Bijvoorbeeld die hele dikke massakabel die van blok naar carroserie loopt...

17 feb 2009 21:42

Contacten van die sensoren zijn vervuild. Stekkers lostrekken. Contacten schoonmaken, evt. lam klemmetje weer strakbuigen. Probleem (hoogstwaarschijnlijk) opgelost.

17 feb 2009 21:51

Dick schreef:Bijvoorbeeld die hele dikke massakabel die van blok naar carroserie loopt...


Welke draadjes heb je al los gedaan? Al eens de temperatuur sensor en oliedruksensor losgekoppeld? Een slechte massakabel kan ook veel oorzaken hebben(onderaan aan de motor en vooraan aan de batterij).

17 feb 2009 21:55

Ik heb bij de massa kabels de aansluitpunten op chassis schoongemaakt, maar ga deze zeker nog een keer controleren.

Verder zitten er op het blok diverse aansluitingen voor olie en temperatuur. (rechts naast de dynamo, links achterin op kettingdeksel, aan voorkant van motorblok onder het luchtmenghuis.

Wie weet welke sensor(en) de oliedruk en welke de temperatuur meet?

17 feb 2009 22:46

michael911 schreef:Ik heb bij de massa kabels de aansluitpunten op chassis schoongemaakt, maar ga deze zeker nog een keer controleren.

Verder zitten er op het blok diverse aansluitingen voor olie en temperatuur. (rechts naast de dynamo, links achterin op kettingdeksel, aan voorkant van motorblok onder het luchtmenghuis.

Wie weet welke sensor(en) de oliedruk en welke de temperatuur meet?


links op het kettingdeksel is motortemperatuur
rechts ongeveer op de zelfde hoogte oliedruksensor herkenbaar aan een soort klein potje. Tip : koop eens een werkplaatsboek, kan je zeeeerveeeel gebruiken !!!!

17 feb 2009 23:24

Heb boeken beschikbaar, maar ben nog niet aan zoeken geweest.

Opmerkelijk was, dat ondanks dat ik stekkers losgemaakt had, temperatuur en oliedruk toch helemaal uitsloegen.

Twijfelde daarom even of ik goede sensoren had losgemaakt. Lijkt erop dat er ergens kortsluiting zit in de draden.

Lopen deze draden direct naar dashboard toe bij een 2.7 of lopen ze nog ergens via een controle unit? (denk zelf direct, maar misschien zie ik iets over hoofd.

Indien ze direct lopen, is het waarschijnlijk het makkelijkste om nieuwe draden te trekken.

18 feb 2009 20:40

Oh ja, nog een hele mogelijke onverwachte oorzaak.... mits je een 'ouderwetse' accu in de wagen hebt die nog voorzien is van water-bijvul-schroefdopjes bovenop (i.p.v. gesealde Bosch/Varta):

Kijk even hoeveel water er in de accu zit...

Te lage waterstand (meestal in combinatie met defecte spanningsregelaar in de dynamo :( ) veroorzaakt ook metertjes die alle kanten op draaien.

Gr.

Dick

19 feb 2009 14:47

Zitten net nieuwe accu's in.

21 feb 2009 12:49

zover ik weet (correct me if i'm wrong) werken de meters beiden met 1 pool aan de plus en 1 pool loopt via de sensor naar massa. de weerstand in de sensor bepaald hoe ver je meter uit slaat. dus helemaal op tilt is dus weerstand 0. dit zou kunnen duiden op een contact naar massa ergens in je bekabeling.
ik zou op de meter eerst bepalen welke kabel naar de sensor loopt en die los halen en met een hulpkabel bepalen of het gedrag naar de meters hetzelfde is.

Re: 2.7 loopt, maar oliedruk meter, temperatuur doen raar

22 feb 2009 0:05

Michael911 schreef: Eindelijk, mijn 2.7 motortje loopt.
Echter als ik het contact aan zet (net voor starten), slaan temperatuur en oliedruk meter direct helemaal naar boven uit. Omdat motor nog niet aanstaat en koud is, kan dit niet correct zijn.

Wie heeft er een idee wat er verkeerd is aangesloten of waar de oorzaak kan liggen.

Heb al redelijk veel draadjes losgemaakt, maar beide meters blijven uitslaan, zelfs als ik draden loshaal.

Wie heeft er een idee?


Ja, ik heb een idee. Maar eerst wil ik even reageren op alle onderstaande reactie's :lol:






...... schreef:Contacten van die sensoren zijn vervuild.


Goed mogelijk want de meters slaan vol uit naar maximum. Als de verbinding op de temperatuurgever of oliedrukgever geen of slecht contact maakt, dan geeft de meter maximaal aan. Bij een bepaalde weerstand slaat de naald van de meter nagenoeg helemaal niet uit, bij oneindige weerstand geeft de naald maximaal aan. En onderbroken is een beetje tot veel weerstand, dus naald komt niet / nauwelijks uit de hoek.

...... schreef: links op het kettingdeksel is motortemperatuur


Bedoel je echt links op de distributiedeksel? Dat is de temperatuurschakelaar voor de koudestartinjector bij een K-jetronic. Heeft niks te maken met de temperatuurmeter op het dashboard.
De temperatuurvoeler zit rechts van de ventilator iets onder de oliedrukgever. Vanaf de 964 zit de olietemperatuursensor niet zichtbaar voor op de motor, naast het dekseltje waar de carterontluchtingsslang gemonteerd zit. Daar zit ook bij alle motoren de oliedrukschakelaar die het oliedruklampje van massa voorziet als de motor een oliedruk heeft onder de 0,3 bar. ( niet bij 911 T)


Michael911. schreef:
Opmerkelijk was, dat ondanks dat ik stekkers losgemaakt had, temperatuur en oliedruk toch helemaal uitsloegen.

Niet opmerkelijk want bij oneindige weerstand geven de meters maximaal aan.

Michael911. schreef:
Lopen deze draden direct naar dashboard toe bij een 2.7 of lopen ze nog ergens via een controle unit? (denk zelf direct, maar misschien zie ik iets over hoofd.

Direct via de (als ik het goed heb) 14-polige stekker op de motorruimte zekeringkast naar de olietemperatuur en druk meter.

Michael911. schreef:
Indien ze direct lopen, is het waarschijnlijk het makkelijkste om nieuwe draden te trekken.

Niet het makkelijkst. Ik zou kijken waar de G aansluiting op de meter zijn massa van krijgt. Dit moet dus van de sensor, en niet vroegtijdig ergens anders.

...... schreef:nog een hele mogelijke onverwachte oorzaak....Te lage waterstand

:shock: Wel heel erg ver gezocht en niet een logische gedachte. :lol:











De werking van een metertje.

Een metertje, zoals bijvoorbeeld een temperatuurmeter heeft in principe drie aansluitingen. ( we vergeten even de instrumentenverlichting)
De eerste is de + aansluiting waar meestal een zwarte draad aan zit en deze draad komt van ná het contactslot.
Op deze draad ( zwart, en in de schema's aangeduid met 15 ) staat spanning als de contactsleutel 'op contact'gezet is.

De tweede is de - aansluiting. Op deze zit een bruine draad ( 31 genoemd) en staat direct en altijd in verbinding met de carrosserie, en dus ook met de min pool van de accu.

Als nu de auto 'op contact' gezet wordt zou de wijzer van het metertje helemaal uitslaan naar maximaal.

Als je nu de derde en laatste aansluiting (De G) aan massa legt geeft de naald in de meter de minimale waarde aan. Op de G zit meestal een groene draad aangesloten met een ander kleurtje, bijvoorbeeld groen/geel, groen/rood , groen/blauw.
Als je de G via een regelbare weerstand ( bijvoorbeeld een Potentiemeter, ook wel Pot-meter gnoemd) aan de massa legt en de regelbare weerstand verdraaid gaat de wijzer naar maximaal of minmaal, afhankelijk de weerstand van de pot-meter.
Maar je wilt iets weten van de motor, bijvoorbeeld de temperatuur, dan gebruik je een temperatuursafhankelijke weerstand, een temperauursensor. En zo kun je ook een druksensor gebruiken voor bijvoorbeeld oliedruk, benzinedruk, laaddruk etc.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden hoe een metertje aangesloten zit en moet werken.

Jouw naald van de meter gaat meteen bij het op contact zetten van de auto op maximaal. Massa krijgt hij dus. Dus alle massa problemen en lege accu's kun je eigenlijk vergeten.
Wat ik zou doen als je zeker weet dat je niet de draden op de temperatuurmeter en oliedruk meter verwisseld hebt ( bij een originele 911 kan dit niet door de verschillende stekkers) is kijken of de meter naar 0 gaat als je de losgenomen gever-draad bij de sensor aan massa legt.
Gaat de meter niet naar 0, dan heb je daar geen massa, of de draad geeft van het metertje naar de sensor is onderbroken. Werkt alles dan nog niet zoals het hoort, dan zou ik de meter in het dashboard uitnemen om te kijken of de spanningsdraad wel op de 15 of + zit aangesloten
en de bruine massadraad op de min (-) De bijvoorbeeld groen/rode of groen/oranje draad moet op de G .
Haal de draad eens van de G, en sluit hier even een draadje op aan die je direct aan massa legt. Nu moet de meter 0 aangeven. En als dit zo is, weet je dat het niet in de meter zit maar in de draad naar de sensor, de sensor zelf of dat de sensor geen massa heeft. Maar als de temperatuurvoeler en olidrukgever in het carter geschroefd zit, en dat zit de sensor, dan heeft de sensor in ieder geval massa. Want de motor kan ook gestart worden.


Michael911. schreef: Heb boeken beschikbaar, maar ben nog niet aan zoeken geweest.


Eh......., jij stopt blijkbaar geen tijd in het uitzoeken van het probleem , waarom wij dan eigenlijk wel :mrgreen:


Sucses, Erwin
Laatst bijgewerkt door Erwin op 17 nov 2014 19:57, in totaal 2 keer bewerkt.

22 feb 2009 23:45

Ja Erwin (van Renntech) lach er maar om .... :wink:

Het lijkt inderdaad wat vergezocht maar ik heb toch echt op en neer zwiepende metertjes in 1 van mijn SC's gehad door een zeer lage waterstand (droog is misschien meer van toepassing :oops: ) in mijn accu. Na een dagje zoeken en doormeten met/naar de bekende speld in de bagageruimte en motorruimte van de 911 keek ik voor "de leut" s'avonds laat dan maar eens naar m'n accu... zeeeeer lage waterstand...

Accu gelijk bijgevuld en toen deden de metertjes weer normaal. 2 weken later was mijn spanningsregelaar wel overleden, maar goed, dit terzijde...
Accu heeft het na deze droge periode nog wel ca. 2 jaar uitgehouden (wat ook wonderlijk is... maar ook dit terzijde natuurlijk :) )

Ik noem dit soort vergezochte -maar wellicht mogelijke oorzaken- toch altijd maar even voor de zekerheid op het Forum.

Duidelijk verhaal trouwens over de werking van de metertjes.

Gr.

Dick

Re: 2.7 loopt, maar oliedruk meter, temperatuur doen raar

23 feb 2009 1:00

Erwin schreef:(Nicolò)...... schreef:
Contacten van die sensoren zijn vervuild.

Nee sorry, ook al niet waarschijnlijk, want de meters slaan juist vol uit naar maximum. Als de verbinding op de temperatuurgever of oliedrukgever geen of slecht contact maakt, dan geeft de meter niks of te weinig aan. Bij een oneindige weerstand slaat de naald van de meter nagenoeg helemaal niet uit, bij geen weerstand geeft de naald maximaal aan. En onderbroken is een beetje tot veel weerstand, dus naald komt niet / nauwelijks uit de hoek.

Sucses, Erwin


Wel bij mijn 3.2.
Dat zal dan wel een heel bijzondere auto zijn.
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 23 feb 2009 21:07, in totaal 1 keer bewerkt.

23 feb 2009 10:46

Dick schreef:
Duidelijk verhaal trouwens over de werking van de metertjes.



Helemaal geen duidelijk verhaal. Het verhaal klopte is belangrijke detail's niet. Ik heb het net aangepast.


Nicolò schreef:
Wel bij mijn 3.2.
Dat zal dan wel een heel bijzondere auto zijn.



Nee, jij hebt geen bijzondere auto. Jij had het helemaal goed.



Zaterdagavond ben ik mét naast mijn toetstenbord een wijntje, het forum gaan lezen en las dit topic. Ik zag in mijn ogen verkeerde argumenten en kon met meteen vinden in de laatste post.
Alleen deze laatste post zette mij op het verkeerde been en kon waarschijnlijk door de wijn niet meer logisch denken :oops:

Toen ik deze morgen weer inlogde en de reactie van Nicolò las, dacht ik, wat heb ik nu weer voor een onzin verkondigd. :shock:
Ik heb mijn verhaaltje nog eens doorgelezen en ik had twee dingen verdraaid. Als je de kabel van de gever afhaald en de weerstand word oneindig groot, dan gaat de meter naar maximaal. En niet andersom.

23 feb 2009 13:14

Heren,

bedankt,
Zaterdag gaan we er weer lekker aan sleutelen,
Maar eerst nog even een dol tapeindje bij het uitlaatspruitstuk zien te verwijderen. :(
Plaats een reactie