Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

2.2 E Bosch verdeler voor een 2.2 T? Wat is het verschil?

21 feb 2009 1:23

Ik heb een paar jaar geleden mijn motor gereviseerd en gelijk de standaard magneti marelli verdeler vervangen voor een Bosch. Allebei waren het officiele leveranciers, alleen door het gelimiteerde gebruik van de Magneti Marelli in 1970-71, zijn de onderdelen hiervoor niet te krijgen of schrikbarend duur. Dus toch op zoek gegaan naar een Bosch verdeler.

Ik heb een 2.2 E verdeler gekocht en in mijn motor gezet (0 231 159 006) daar ik gelezen heb dat deze ook werkt op een T (0 231 159 008), alleen dat de " Advance" op de E verdeler wat sneller is.

Wat is nou het verschil wat je merkt in het gebruik? Moet ik echt op zoek naar een T verdeler of functioneerd degene die ik nu heb ook? Ik heb mijn motor nog niet lopend, daar ik nog bezig ben met de body restauratie.

Bedankt voor jullie advies!

21 feb 2009 3:34

Hoi Hessel,

Het enige wat ik over het onderwerp weet is dat de 2.2 (dus zowel T en E) die tot 1971 zijn gemaakt een ander type distributor hebben dan de 2.4 modellen (tot Carrera 3) hadden. De diameter om 'm aan te sluiten schijnt anders te zijn.
Het is dus niet zozeer verschil tussen T en E, maar tussen 2.2 en 2.4.

De Magneti die je zou moeten hebben heeft partnummer # 911 602 022 00
of inderdaad 231 159 008:

Afbeelding

Het hoeft echter niet perse een Magnetti Marelli te zijn. (zijn volgens mij ook erg moeilijk te vinden tegenwoordig). Bosch heeft ook een passende verdeler, die bij Pelican bijvoorbeeld wordt getoond als je op bovenstaande nummer (008) zoekt.

succes! :salut:

EDIT: ja, ik heb je eigen foto teruggevonden bij Pelican. Google doet wonderen.... :wink:

21 feb 2009 14:33

Thanks! Ik heb ook een 2.2 verdeler, maar een 006 i.p.v. de 008. (Dus E i.p.v T)

Dus motortype is correct, alleen de uitvoering niet.

Die 008's zijn heel moeilijk te krijgen en als wel dan voor heel veel geld.

Mijn vraag eigenlijk is, wat is het verschil in performance met de 006 i.p.v. de 008?

Thx Hessel

21 feb 2009 15:45

Hoi, had je dit en dit al gelezen?

verder:
101 projects schreef:...The only practical solution is to upgrade to the Bosch distributor, which has an identical curve. This Bosch distributor is still available, and so are the basic tune-up parts.
(...)
The good news is that the Bosch distributor is a drop-in replacement for the Magneti Marelli one and requires no modification to the engine.
It is important to note that you cannot swap distributors from one engine to another. The advance and retard characteristics must be matched to a particular engine configuration.
For example, installing a 911T distributor on a 911S engine will produce a different advance curve that will reduce the overal performance of the engine
.
You should plan on having your distributor recurved if you are building a custom or modified engine."


2.0 en 2.2 liter zescilinders:
Bosch-distributor - dwell angle 38° +/- 3°

2.4 en 2.7 liter modellen:
Bosch-distributor - dwell angle 38° +/- 3°
of
Marelli-distributor - dwell angle 37° +/- 3°

Verder, aangezien de curve dus verschillend is (T/E/S) zou ik toch even bij een specialist informeren. Ik denk dat die van een E op een T wel kan, maar kan er op het internet niks zinnigs over vinden, op deze 'E' versus 'S' curve-vergelijking na:

Afbeelding

Btw: distributor speed is de helft van 't motortoerental.

21 feb 2009 15:57

Zie trouwens net nog een alternatief, met 13 verschillende instelbare curves.
Helaas ook niet zo goedkoop.

21 feb 2009 23:41

Thanks! Goede links!

Ik bel wel even een specialist om even te checken, maar ik heb altijd begrepen dat een E op T en omgekeerd zou moeten kunnen, maar wil dit even zeker weten.

Bedankt voor je speurwerk.

Gr Hessel

22 feb 2009 0:23

Niet helemaal optimaal, maar de verschillen zijn zo klein en de motoren zo oud dat je gerust een stroomverdeler van een verkeerd type in jouw motor kunt schroeven.
Als je dan maar het ontstekingstijdstip bij 6000 omw/min afsteld zoals voorgeschreven.
Het nadeel is dan dat het ontstekingstijdstip bij stationair en lagere deelasttoerentallen iets afwijkt. Meestal niet merkbaar, en met een beetje geluk kan het ook positief merkbaar zijn.

En nu dit nog, dacht je dat de juiste ontsteking bij de juiste motor nog exact de goede vervroegingskarakterestiek heeft na al die jaren?
Weinig kans, oude slappe veertes en vastzittende verdeleras kan hele andere ontstekingscurves geven, en niemand die daar wakker van ligt. Waarom dan wel van een ander type verdeler in een jouw motor.

Thorie en praktijk zijn soms zo verschillend. :lol:

22 feb 2009 1:03

Renntech schreef:Theorie en praktijk zijn soms zo verschillend. :lol:


Precies. Daarom is jouw bijdrage in dit soort topics zo waardevol. :thumright:
Plaats een reactie