Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.6 motor in een 996 3.4

05 maart 2009 11:32

Was gisteren even met de DD bij de garage. Die had een '99 996 staan met een 3.6 motor erin. Blijkbaar vervangen dus. Mijn vraag is eigenlijk of je een 3.4 'zomaar' door een 3.6 kan vervangen of dat er dan veel aangepast moet worden. Niet dat ik op zich in de markt ben maar kreeg het idee dat er een koopje te halen was. Auto zag er netjes uit: grijs met zwart leer, tip en <100k km. Stond al lang te koop en kreeg de indruk dat ik hem voor <<30k mee kon nemen. Just a thought.

05 maart 2009 11:36

't kan. Rob Herfst heeft er ook een 3.6 nu.
Iets met alle kabelbomen/computer(s) e.d.

05 maart 2009 11:40

Zoiets dacht ik ook. Dure grap dus en belangrijk dat het door iemand is gebeurd die er wat van weet. Ik ga het maar eens verder onderzoeken...

05 maart 2009 11:52

waarom zou je het verder onderzoeken? :twisted:

05 maart 2009 12:43

en waar staat die precies?

05 maart 2009 17:34

@Wolf: Omdat ik geen 996 wil maar alles zijn prijs heeft.
@Drietwee: Bij mijn garage ;-)

05 maart 2009 17:43

Oo, bij jou garage, da's dan onduidelijk :)
waar is die?

06 maart 2009 11:54

LeoH schreef:'t kan. Rob Herfst heeft er ook een 3.6 nu.
Iets met alle kabelbomen/computer(s) e.d.


De 3.6 motor heeft andere aansluitingen en ook een ander motor management nodig. Ik meen dat tevens de computer die ook het PCM aanstuurt vervangen moet worden. Voor de kabelbomen zijn aanpassingen te krijgen van 3.4 naar 3.6.

06 maart 2009 12:01

Een 3.6 heeft Variocam-plus ipv Variocam. Technisch zijn deze systemen erg verschillend, de aanstuuring mbv de DME ook.

06 maart 2009 13:57

Ergo: als dit niet duidelijk is vastgelegd en door een ter zake kundige partij gedaan vanaf blijven... Ik zal e.e.a. eens opvragen

06 maart 2009 14:17

Gewoon de touwtjes overprikken werkt niet als ik het goed heb. Er zitten ook wat andere sensoren in de motor en ik kan me voorstellen dat de motor gewoon niet zal lopen op het moment dat bijbehorende electronica ook niet vervangen is. (maar dat kan ik niet 100% zeker zeggen)

06 maart 2009 14:38

Ik heb er alweer zo'n 60.000 km opzitten met de 3.6 motor. 8)

Er moet inderdaad behoorlijk wat worden overgezet, motormanagement, DME, kabelboom etc.
De ombouw gaat makkelijker hou nieuwer de 996 mkI is, want dan zijn er in de auto al diverse voorbereidingen/modificaties aanwezig!

In Duitsland staan trouwens ook een aantal 996-en (mk1) met een 997 motor :shock: !
Volgens velen niet mogelijk, maar ik heb hier een kopie van de factuur liggen van één van die 996-en en de ombouw was gedaan door een PZ! :wink:

Kortom, alles kan, maar laat het inderdaad wel bij een dealer/specialist doen!

06 maart 2009 15:30

Rob Herfst schreef:In Duitsland staan trouwens ook een aantal 996-en (mk1) met een 997 motor :shock: ! !
Ik ken iemand met een boxster, waarin een 997 blok ligt. was mee op de MM / Italie-reis. Zelfs dat kan dus... :wink:

06 maart 2009 18:10

996's tip uit 99 met rond de 100k km staan te kust en te keur te koop voor rond de 30 (wel met 3.4). Handel bood 19-20k. Wat zou een reeele waarde voor deze zijn gesteld dat de ombouw correct is gedaan? Ook rond de 30 of is de 3.6 een pre?

07 maart 2009 0:52

Blijft lastig inschatten met een 3.4. Een 1999 3.4 H6 met volledige historie en fiks wat opties doet rustig nog 37k terwijl een kale 99'er C2 tip met incomplete historie of niet volledig dealer onderhouden ergens net boven de 30k zit. Hangt dus echt heel erg van de staat af en de opties.
Daarnaast zit er ook nog verschil in het modeljaar 1999 en een 99'er van modeljaar 2000. Modeljaar 2000 heeft namenlijk al een aantal modificaties ondergaan.

10 maart 2009 23:06

Deze heeft inderdaad voor 36k bij een bekende handelaar gestaan.
Plaats een reactie