Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

witte smurrie/slack in vulpijp 996

12 maart 2009 23:18

zit toch ff met een vraagje. Heb al lopen zoeken, maar kan niet echt een goed antwoord vinden.

Met een vriend gekeken naar een porsche om aan te schaffen.
Op licht zweten van het blokkie na zag alles er netjes uit, alleen de vulpijp zit behoorlijk vol met de witte smurrie. Gevraagd of de man veel korte stukkies reed en dat was niet het geval. Nu is die vriend en de verkoper naar Porsche rotterdam geweest, en het oordeel was dat de auto teveel korte stukkies reed.

(natuurlijk is dat wel 1 van de reden waadoor het kan komen, maar zou hier niet ooknog wat anders achterweg kunnen komen?)

Vond het antwoord van de Porsche wel heel erg kortaf.
Staat dit blok bekend om die witte smurrie?

3.4 blokkie met 130.000 op de tellert.

12 maart 2009 23:24

Of korte stukkies of bekende probleem met afbrokkelende cilinders. Gevolg is dan vermenging olie en koelvloeistof...

linkje
Laatst bijgewerkt door Maarten op 12 maart 2009 23:32, in totaal 1 keer bewerkt.

12 maart 2009 23:30

Do993tupperware schreef:Haarscheurtje in 1 van de cylinderwanden Maarten , niet afbrokkelen ofzo :lol:

Gewoon een AKK laten doen , en laat ze het onderste oliefiltertje even nakijken , dan zie je het meteen :wink:


Zit me toch ff af te vragen. Hoe zie je aan het onderste filter of er een (haar) scheurtje zit?

Neem aan dat de conditie van een blok(wanden) niet echt door een AKK kan worden bepaald. Meten ze uberhaubt compressie als je er niet om vraagt?

12 maart 2009 23:30

Haarscheurtje noemt ie dat :mrgreen:
Afbeelding

12 maart 2009 23:41

Do993tupperware schreef:Je kan dan aan het filter zien of er al sludge-smurrie in zit :wink:

Dusss dan is t mis?

12 maart 2009 23:41

Do993tupperware schreef:Je kan dan aan het filter zien of er al sludge-smurrie in zit :wink:


en Do nog steeds geen 3.4 blokkies op de plank liggen?

13 maart 2009 0:14

Een ander probleem dat veel aannemelijker is kan een defecte warmtewisselaar zijn. Om de enorme hoeveelheid olie snel op te warmen gebruiken alle 996'en een warmtewisselaar waarbij het koelwater de olie mee verwarmt. In de vroegere modellen hebben die nog wel voor wat problemen gezorgd door het lekken van water naar de olie.
Anders zou ik ook korte ritjes aanmerken (alles onder de 25km is kort voor een 911). Keertje is niet erg maar als je 20 km woon werk verkeer doet zal de olie nooit volledig op temperatuur komen (behalve in de zomermaanden).
Haarscheurtjes in de cylinderwand zorgen voor olieresidu in het koelwater bij de 996 motoren.

13 maart 2009 8:46

een watergekoelde 911 warmt toch veel sneller op dan een luchtgekoelde? Is 25 km voor een watergekoelde dan ook 'de grens voor een kort ritje'?

13 maart 2009 9:27

Do993tupperware schreef:Ohw , zo heb ik ze nog niet gezien :shock:

zo heb ik ze alleen maar gezien, allemaal die vorm, zou ze zo onderling kunnen wisselen.

robert

13 maart 2009 11:28

In dat geval het systeem doorspoelen met Forte motorreiniger, zou de klus moeten klaren..

13 maart 2009 12:07

Wat veel voorkomt is dat er een sludge onstaat in de vulpijp door een paar kortere ritjes achter elkaar. Normaal verdwijnt deze waneer de motor een keer goed warm wordt gereden. Echter de olievulpijp zit ver van het carter gemonteerd en is van plastic ( niet warmtegeleidend ) en hierdoor wordt de temperatuur vaak niet hoog genoeg om het vocht te laten verdampen.
Laatst bijgewerkt door Marc-911 op 13 maart 2009 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.

13 maart 2009 12:34

Wat weer een paniekmakerij, een beetje mayo in de vulpijp van een 996, de luchtgekoelde mafia komt weer in stelling en de foto's van gescheurde cilinders vliegen je weer om de oren. :roll: Allemaal zeer voorbarig. Veel 996'en hebben hier last van, de verklaring van Marc-911 is zeer waarschijnlijk de juiste. Wil je het zeker weten, olie eruit en filter bekijken.

25 maart 2009 18:32

Aanslag in de olie vulpijp van een M96 motor is geen probleem, gewoon condensatie vorming op de koudste plaats v.d. motor. Olie residus in het expansievat daarentegen wijzen met grote zekerheid, en in de meeste gevallen, op gebarsten/gebroken cylinder bus(sen).

25 maart 2009 23:15

Klein beetje mayo hoeft inderdaad niet zo heel veel te betekenen, behalve dat de olie niet altijd goed warm wordt.
Als ik mijn vulpijp bekijk dan is die helemaal schoon. Geen spoor van vocht of mayo te bekennen.

Re: witte smurrie/slack in vulpijp 996

31 maart 2009 14:05

en witte smurrie in je koelwater?

Zou dat ook niet de warmte wisselaar kunnen zijn?
Plaats een reactie