Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

AFSLAAN na 2 minuten ....3200 motor / 1984

21 maart 2009 11:28

In mijn Porsche ligt een 3.2 motor van 1984/1985,nadat deze is gestart loopt ze ongeveer 2 minuten daarna slaat ze af en start niet meer.....

Ze loopt prima (als ze het doet).....maar het afslaan is natuurlijk zeer storend.
Ik heb me laten vertellen dat er een sensor bij het vliegwiel zit waar het mee te maken kan hebben?!
Of heeft iemand mischien een suggestie wat ik eens kan proberen alvorens ik naar de garage moet met de Porsche.
De Porsche heeft een alarm en startonderbreker,maar volgens mij heeft het hier niets mee te maken.

Dus. starten met koude motor ,geen probleem ,dan na 2 minuten mooi lopen slaat ze af en krijg ik haar niet meer aan de praat.

Feedback welkom

21 maart 2009 13:15

Slaat hij dan resoluut direct helemaal stil, of gaat hij eerst onregelmatiger lopen om er dan mee op te houden ?

21 maart 2009 13:52

Ik lees nogal veel over het DME-relais in dergelijke situaties, weet niet of een 3.2 zo'n relais heeft.

21 maart 2009 13:56

Ze start perfect,loopt ook perfect en dan ineens valt ze totaal stil,geen waarschuwing niets,gewoon ineens niets meer.
Gaat niet onregelmatig lopen ,nee direkt afslaan en niet meer te starten,startmotor gaat wel gewoon rond,en als ze loopt dan loopt ze zoals het hoort.....


vanmorgen weer hetzelfde,ik durf er dus niet mee te rijden...
Er zit een alarm op de auto,en vorige eigenaar had het toen over een sensor bij de koelvin volgens mij...??!!

dank voor feedback...

update

23 maart 2009 15:17

De sensor die ik eerder noemde schijnt trouwens op het vliegwiel te zitten en niet op de koelvin..

Het is zo dat de 911 blijft lopen als ik haar met het gaspedaal boven de 1200 touren hou.
Na 2 minuten lopen slaat ze dus af als ze stationair draait,tenzij ik het gas erop houd ,dan blijft ze (erg mooi) lopen..

Eenmaal afgeslagen is ze bijna niet meer te starten..
Kan dit iets te maken hebben met vuile injectoren of toch met die sensor, de dme relais ziet er goed uit en is al eens vervangen denk ik.

er zit nog steeds een alarm op.

Indien ik er niet uit kom gaat ze woensdag naar de specialist,ik heb toch zelf het gevoel dat het iets kleins en voor de hand liggend is.

feedback wederom zeer welkom.

Oh ja ,ze start pas weer de volgende dag als ze eenmaal is afgeslagen.

mvg
Petquesha

Re: update

23 maart 2009 15:26

petquesha schreef:... blijft lopen als ik haar .. boven de 1200 toeren hou.


:scratch:

23 maart 2009 19:29

Als je dan opnieuw wilt starten, vonken dan de bougies nog, of heb je dit nog niet gecheckt.

26 maart 2009 20:28

Ik zou eerst eens naar de idle speed control valve kijken. Dat is het aparaatje midden voor met 2 slangen en een stekker eraan, die zorgt voor meer/minder lucht, wellicht dat die dicht/open blijft

26 maart 2009 21:55

Ik heb zelf een 3.2 uit 1986 gehad met het zelfde probleem, alleen wilde hij daarna wel weer starten en bleef dan lopen.
Ik heb het DME Relay vervangen en daarmee was het euvel verleden tijd, het DME relay regelt de brandstof toevoer bij verschillende temperaturen ( kosten €. 30,= ) bij de dealer, je vindt het relay in de zekeringkast.

De sensor van het vliegwiel regelt het max. toerental, indien de toeren boven de 6300 rpm komt treedt de toerental begrenzer op.

26 maart 2009 22:15

saya schreef:Ik heb zelf een 3.2 uit 1986 gehad met het zelfde probleem, alleen wilde hij daarna wel weer starten en bleef dan lopen.


Is dan niet hetzelfde. :idea:

En het andere volgens mij ook niet.

The ECM is located under the driver seat, next to the DME main/fuel relay.

27 maart 2009 10:34

DME relais zit inderdaad onder de bestuurdersstoel. Die dingen zijn redelijk zwak. (een reserve is geen overbodige luxe) maar als die stuk is zal ie waarschijnlijk niet of erg moeilijk starten. (ook de 1e keer).

27 maart 2009 10:41

Starten met wat gas geven werkt dus ook niet?

Indien wel: de stationairklep zoals war schrijft.

Langs vliegwiel 2 sensoren: toerentalsensor en BDP indicator.
Laatst bijgewerkt door Paul II op 27 maart 2009 10:46, in totaal 2 keer bewerkt.

27 maart 2009 10:42

Pommeke en Cabrio Wim, hebben gelijk zit onder der de bestuurdersstoel, ik was in de war met mijn 993.

Re: AFSLAAN na 2 minuten ....3200 motor / 1984

30 maart 2009 15:25

Dank voor alle feedback,probleem is nog niet opgelost.
Normaal gezien gaat ze deze week naar de specialist.

Ik heb de DME bekeken ,die ziet er nieuw uit en werkt naar behoren.
Het is inderdaad zo dat ze echt maar 1 keer start,dan loopt ze 10 minuten (was eerst 4 min.) en slaat vervolgens af om dan niet meer te starten,wel ruikt men benzine geur.
ik heb ff gekeken naar vonken bougies ,en ik krijg geen vonk volgens mij,dus dat zal de reden wel zijn.
Maar kan dit ook door een bepaalt relais komen?
Kan het zijn dat het alarmsysteem dit veroorzaakt (is een alarm dat later geinstaleerd is).?
Ik wil nogmaals benadrukken dat als ze start ,de motor echt perfect draait,en ineens afslaat.....als ik het gas erop houdt blijft ze volgens mij lopen?!

MVG.
Petquesha

Re: AFSLAAN na 2 minuten ....3200 motor / 1984

30 maart 2009 18:54

Het is dan zaak om alles systematisch langs te lopen. Van bobine naar sensoren etc. etc. ook de computer kun je doormeten op juistheid van de signalen. Ik zou toch als je kunt het DME relais eens wisselen.

Re: AFSLAAN na 2 minuten ....3200 motor / 1984

30 maart 2009 20:18

Ja, relais toch even verwisselen. Kan er aan de buitenkant leuk en aardig uitzien, maar je weet het pas als je hem vervangen hebt... 'foutje zit in een klein hoekje'

Re: AFSLAAN na 2 minuten ....3200 motor / 1984

30 maart 2009 20:49

DME relais verwisselen De verbindingen worden met de loop van de tijd dun en maken dan slecht contact. Tuner Steve wong heeft er een heel verhaal over geschreven. ff googlen.

Re: AFSLAAN na 2 minuten ....3200 motor / 1984

01 apr 2009 12:09

Zoals al gezegd "don't leave home without a spare DME " ik heb altijd een reserve in de auto liggen.!!!

Re: AFSLAAN na 2 minuten ....3200 motor / 1984

10 apr 2009 23:53

Gelijkaardig probleem en was gelinkt met de temperatuur sensor die op de ( welke ben ik even kwijt ) cylinder zit en tot doel heeft onze flat six tegen overtemperatuur te beschermen .
Blijkbaar was de dilatatie door de warmte genoeg om hem te activeren en de motor stil te leggen door het foutief signaal .
Plaats een reactie