Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Varioram op 993 3.8 plaatsen

26 maart 2009 22:01

Ik heb een 993 uit 1995 met een 3.8L motor AF Fabriek deze geeft 285 pk, ik vraag mij af of je de bovenbouw van een varioram hierop kunt monteren en wat voor resultaat dit zal geven.

26 maart 2009 22:09

Nu zal ik de laatste zijn die beweert alle technische zaken over porsche te weten maar dacht dat een 3.8 zowiezo rind de 300 pk heeft af fabriek.

Verder is verschil varioram (282 pk) en zonder (275 pk) ook niet dusdanig dat je dit bemerkt.

Hij ademt wat beter in de hogere toeren.

Dus lijkt me dat je geen wonderen moet verwachten en lijkt me het de moeite en kosten niet waard.

Verder heb ik wel altijd begrepen dat zonder varioram makkelijker/beter te tunen is dus misschien een betere optie voor je.

Zelf zou ik mijn tuning geld bij een porsche eerder in ee rijvaardigheidscursus steken als je echt harder wilt gaan, zet meer zoden aan de dijk en een betere investering op de langere termijn, maar nu dwaal ik af en ik ken je rijvaardigheden natuurlijk niet
Laatst bijgewerkt door Marcel op 27 maart 2009 21:12, in totaal 2 keer bewerkt.

26 maart 2009 22:24

het kan wel,
maar sluit me wel aan bij het bovenstaande


robert

26 maart 2009 22:27

Afbeelding

26 maart 2009 22:30

Marcel schreef:Nu zal ik de laatste zijn die beweert alle technische zaken over porsche te weten maar dacht dat een 3.8 zowiezo rind de 300 pk heeft af fabriek.


... de eerste serie X51 - zonder varioram - heeft 282 Pk :idea:

... de tweede serie X51 - met varioram - heeft inderdaad nog wat meer Pk's :wink:

rob964.c4 schreef:Afbeelding


... is alleen te zien als je ingelogt bent :(

26 maart 2009 22:36

oh,

ik zou trouwens ook een turbo overwegen dat geeft tenminste wat extra pk,s


robert

26 maart 2009 22:45

Even uitleggen;

Ik rijd sinds 1995 P eerst 3.2 en nu 3.8 en heb diverse rijvaardigheids proeven gedaan ( Zolder, Zandvoort, Lelystad en Francochamp ) en de 3.8 heeft Big Reds AF fabriek dus remt voldoende.

De P heeft onderin iets meer koppel dan een varioram en geeft op de rollenbank 285 pk zoals opgegeven door de fabriek. Alleen de RS heeft een 3.8 met 300 pk ( andere nokkenassen, geen hydraulische kleppen, geen airco )

Ik heb een KN filter er opzitten en was benieuwd of de bovenbouw zou passen en of dit effect heeft op een 3.8 en dan met name in het midden gebied ( van 120 - 180 km )

26 maart 2009 22:53

Olaf schreef:
... is alleen te zien als je ingelogt bent :(


Bij mij dan ook niet :shock:

26 maart 2009 22:58

saya schreef: Alleen de RS heeft een 3.8 met 300 pk


... er zijn 4S-en met varioram die (ook) de X51 optie hebben :arrow: 3.8 & 300 Horsies :wink:

27 maart 2009 10:48

Marcel schreef:Hij ademt wat beter in de hoge toeren.


Daar zit nu net niet het echte verschil tussen een varioram en niet-varioram motor. De varioram motor levert juist veel meer vermogen in het middentoeren gebied (koppel). In combinatie met een korte bak merk je dat zeker.

Het ombouwen van een motor naar varioram wordt een lastige actie. Je hebt natuurlijk de varioram nodig plus kabelboom en nieuwe DME ($$$$). Dat gaat niet zo maar passen.

De niet varioram 3.8 levert 285 pk, de varioram 3.8 300 pk.

27 maart 2009 15:00

rob964.c4 schreef:Afbeelding

Olaf bedoelt volgens mij dat je na op deze link geklikt hebt ook nog een keer in moet loggen, naast het feit dat dit plaatje ook niet te zien is. :scratch:

1996 varioram

27 maart 2009 18:23

Letterlijk geschreven: The varioram increased midrange torque by 18% and peak horsepower rose from 270 to 282 HP.

27 maart 2009 19:05

Wie weet hoe het komt ik de plaatjes niet zie, ondanks het feit dat ik ingelogt ben? :cyclopsani:

27 maart 2009 19:08

ingelogd op rennlist :idea:
Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 27 maart 2009 22:04, in totaal 1 keer bewerkt.

27 maart 2009 21:47

ik denk dat het zo wel voor iedereen zichtbaar is,
Afbeelding

Re: Varioram op 993 3.8 plaatsen

28 maart 2009 17:31

Da's beter. :thumright:
Plaats een reactie