Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
30 maart 2009 22:18
Tja, denk je lekker de Boxster klaar voor de zomer te hebben, blijkt na groot onderhoud (bougies, olie, fliters) de motor bij 3 en soms bij 2 duizend toeren gewoon in te houden. Meteen Speedservice gebeld (waar onderhoud met goede service is gedaan naar mijn idee) en kan dus de lambda sonde en/of de lmm zijn, die hadden al een foutmelding gegeven. Iemand soortgelijke ervaring?
30 maart 2009 22:21
Ja, bij mijn 3.2. De LMM vervangen en hij rijdt weer helemaal super.
Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde gaat werken bij jouw wagen. De LMM van een 3.2 werkt mechanisch. De mijne hield in bij 2400 toeren.
30 maart 2009 23:04
ok,
weet iemand of de LMM apart doorgemeten kan worden ? De sondes worden door de computer aangegeven of ze nog goed zijn vlg mij.
Rad911 schreef:Ja, bij mijn 3.2. De LMM vervangen en hij rijdt weer helemaal super.
Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde gaat werken bij jouw wagen. De LMM van een 3.2 werkt mechanisch. De mijne hield in bij 2400 toeren.
30 maart 2009 23:10
Wanneer de LMM niet goed meer is, inderdaad een Boxster kwaaltje, dan is dat volgens mij ook te zien aan een te hoge CO2 waarde.
(buiten het beroerd lopen van de motor)
Heb hem destijds bij mijn toenmalige Boxster ook moeten laten vervangen.
31 maart 2009 8:59
De LMM moet bij de 2.5 vast om de 80.000km vervangen worden. Is trouwens een eenvoudig klusje, zit met twee schroefjes vlak bij de luchtfilter.
Ik geloof dat je hem mits wat zoeken op
www.al kan vinden voor een €150
Meestal gaat bij slechte LMM ook het Cheque Engine lampje branden, maar of dat een must is weet ik niet. Dikwijls worden ook gelijktijdig de bobines vervangen.
gr
WB
31 maart 2009 9:22
Vanmorgen trok de motor niet lekker door en happerde (bij verschillende toernetallen), daarna ging idd het check lampje knipperen en bleef daarna continu branden. Gas teruggenomen en blijft branden. Hoop dat het bij LMM blijft (en niet de katalysator bv.)
WB schreef:De LMM moet bij de 2.5 vast om de 80.000km vervangen worden. Is trouwens een eenvoudig klusje, zit met twee schroefjes vlak bij de luchtfilter.
Ik geloof dat je hem mits wat zoeken op
http://www.al kan vinden voor een €150
Meestal gaat bij slechte LMM ook het Cheque Engine lampje branden, maar of dat een must is weet ik niet. Dikwijls worden ook gelijktijdig de bobines vervangen.
gr
WB
31 maart 2009 13:05
Zijn typische verschijnselen bij defect LMM/bobines. Je zou je boxster ook eerst kunnen laten uitlezen...........ben je zeker.
gr
WB
31 maart 2009 13:09
PS. Je kan de LMM zelf ook eenvoudig verwijderen hoor en kijken of er geen vuil of dergelijke aanhangt, of het draadje nog goed is, of hij nog goed ingeplugd is ed...........wel het draadje niet met je vingers aanraken....!
Kan je misschien ook al wat euro's besparen.............
31 maart 2009 15:00
Wordt straks uitgelezen, maar de LMM zelf kan niet worden uitgelezen begreep ik van speedline.
WB schreef:PS. Je kan de LMM zelf ook eenvoudig verwijderen hoor en kijken of er geen vuil of dergelijke aanhangt, of het draadje nog goed is, of hij nog goed ingeplugd is ed...........wel het draadje niet met je vingers aanraken....!
Kan je misschien ook al wat euro's besparen.............
31 maart 2009 15:04
De uitleesapparatuur zal wel aangeven of er een storing inzit.
31 maart 2009 15:30
WB schreef:Cheque Engine lampje
31 maart 2009 21:16
En idd, stuk of 9 storinkljes
: 2 sondes en de LMM vervangen. Eens kijken of die Duitse garantie (Mr garantie.de) nog iets waard is...
NU maar ff P loos voordat de katalysator er ook aangaat...
-bassie- schreef:De uitleesapparatuur zal wel aangeven of er een storing inzit.
02 apr 2009 10:29
Al meer nieuws???garantie? hoeveel km heeft je wagen?
02 apr 2009 11:28
Uitsluitsel: geen garantie (had ik nog een extra pakket moeten afsluiten, komfort deckung, moeten afsluiten(zie
http://www.mr-garantie.com/)
Auto is uit 97 heeft 80 dkm (bij 37k nieuwe motor gehad in 2001)
Daar gaat een weekje vakantie....
WB schreef:Al meer nieuws???garantie? hoeveel km heeft je wagen?
02 apr 2009 15:55
Welke sondes bedoelen ze, de lamdasondes?
Ik denk dat als de LMM vervangen is je al een eind verder bent (zoals hoger gemeld vaste koek rond 80.000km) en je kan die heus héééél goedkoop en zelf vervangen (als je weet hoe in je motorruimte te geraken.....
). Daarna zou ik gaan rijden en zien of hij nog foutcodes aangeeft............
gr
WB
02 apr 2009 16:33
Ben idd niet zo handig....En ze bedoelen de lambda sondes: ik zal eens voorleggen of we alleen de LMM kunnen vervangen maar volgens de garagist (speedservice) moesten dus alle 3 vervangen worden. Hij heeft ze al in huis, morgen wordt e.e.a. geregeld. Ik laat nog wel wat weten, dit weekend wordt er flink getoerd!
WB schreef:Welke sondes bedoelen ze, de lamdasondes?
Ik denk dat als de LMM vervangen is je al een eind verder bent (zoals hoger gemeld vaste koek rond 80.000km) en je kan die heus héééél goedkoop en zelf vervangen (als je weet hoe in je motorruimte te geraken.....
). Daarna zou ik gaan rijden en zien of hij nog foutcodes aangeeft............
gr
WB
03 apr 2009 20:53
OK, maar mijn boxster heeft 130.000km en volgens mij nog de eerste lambda sondes.....................
03 apr 2009 22:55
Die dingen schroef je er zo vanaf de onderkant uit. Dat is echt 5 minuten werk.
Heb ze de laatste keer nieuw besteld via ebay duitsland. kostte een paar tientjes de stuk.
04 apr 2009 10:51
Ik weet niet hoe het bij een Boxster is, maar bij een 993 is de lambda-sonde wel te vervangen, maar heel vaak gaat de schroefdraad kapot (afhankelijk van de leeftijd) en moet je alsnog de hele katalysator vervangen is mij verteld.
08 apr 2009 22:23
Na nieuwe LMM en lambda sondes (alles originele onderdelen) rijdt de P weer prima. Binnenkort nog even uitlezen voor de dubbelcheck.
Thanks voor alle reacties!
08 apr 2009 22:26
Wat kost zo'n geintje ongeveer ?
08 apr 2009 22:57
bijna een rug inck. montage...
09 apr 2009 20:35
tja, jij wilde zo nodig Porsche rijden...
09 apr 2009 22:04
Je hoort me ook niet klagen....
Heb hiervoor Alfa gereden, dan schrik je niet zo heel snel meer...
Drewster schreef:tja, jij wilde zo nodig Porsche rijden...
09 apr 2009 22:48
Posts direct boven je hoef je niet te quoten. Die begrijpen we wel
Een Alfa: geinig. Kost dat een beetje duur qua onderhoud