Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Standaard een katalysator?

02 apr 2009 15:37

Ik vroeg me af welke 911 standaard een katalysator "on board" / Euro 2 type goedkeuring heeft. Als ik het goed begrijp moesten alle verkochten auto's vanaf '92 aan de Euro 2 eis voldoen. Vele autofabrikanten wisten al eerder aan de eis te voldoen.

Aangezien ik binnen de ring van A'dam woon en zoekende ben naar een 911 (964 danwel 993). Helaas krijgen de linkse "threehuggers" hier in A'dam hun zin.

Re: Standaard een katalysator?

02 apr 2009 16:13

Standaard 'n kat. zal je inderdaad wel zien ... maar die type goedkeuring zou nog wel eens de bottleneck kunnen zijn :idea:

Geen idee hoe ze het gaan bekijken, de klassiekers met kat. .... meten is weten :?: of gewoon aanname dat de uitstoot met 'n kat. eronder minder is :roll:

Re: Standaard een katalysator?

02 apr 2009 18:08

Misschien moet ik m'n vraagstelling aanpassen. Vanaf wanneer zit er op de 911 fabrieksaf een katalysator op. Is dit ergens halverwege de 964 of pas op de 993?

Re: Standaard een katalysator?

02 apr 2009 18:48

Ik heb er zelfs 1 op mijn oude 3.2 uit 1987..... :wink:

Re: Standaard een katalysator?

02 apr 2009 19:02

Veel fabrikanten met een groot U.S. marktaandeel zoals Porsche hadden lang voor de euro2 eis van 92 een katalysator beschikbaar. Het is mij helaas niet duidelijk wanneer men dit standaard op de 911 had in Europa. Retrofit kan altijd maar zie dit niet als optie gezien de complexiteit van een geregelde cat.

Re: Standaard een katalysator?

02 apr 2009 22:07

Die van mij heeft ook een KAT. Maar volgens mij is die er later ingezet.
Maar volgens mij hebben veel Porsches een KAT hoor!

Re: Standaard een katalysator?

03 apr 2009 13:40

Volgens mij vanaf de 964 standaard.

Re: Standaard een katalysator?

03 apr 2009 13:52

op 3.2 iig optioneel, kreeg je belastingkorting in Dld. en pk korting.

Re: Standaard een katalysator?

03 apr 2009 13:54

in nl. was de laatste 3.2-jaren geen kat een betaalde optie (ik meen hfl. 1.000,=); de eerste eigenaar van mijn witte heeft die gelukkig aangevinkt :mrgreen:

Re: Standaard een katalysator?

05 apr 2009 19:51

wolf schreef:op 3.2 iig optioneel, kreeg je belastingkorting in Dld. en pk korting.


De mijne is ooit afgeleverd in Duitsland met kat, maar wel met een 930.20 motor. Dus motortechnisch moet het gewoon een 231pk-er zijn. Ik heb zelf de kat overigens vervangen door een rechte pijp met gat voor de lambdasonde, scheelde onderin in ieder geval aan trekkracht.

Re: Standaard een katalysator?

05 apr 2009 22:15

hier ook 3.2 '87 930/25 met Kat, staat wel op de nominatie verwijderd te worden 8)

Re: Standaard een katalysator?

05 apr 2009 22:41

Van modeljaar 1988 kostte de 3.2 met kat NLG 600 minder dan zonder kat.
Jaaaa, op een prijs van NLG 142.200 zullen er best veel Nederlanders zijn geweest die voor een NLG 600 lagere prijs gingen en ook het milieu nog een handje hielpen!
:wink:
De mijne is zonder kat afgeleverd.

Re: Standaard een katalysator?

05 apr 2009 22:49

Porsche is in 1985 begonnen met het leveren van geregelde katalysatoren op de auto's. Was eerst nog optioneel maar vanaf 31 december 1995 moesten alle auto's in de EU er verplicht één hebben.

De wet schrijft hetvolgende voor (dat ook voor de APK geldt overigens :wink: )

1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997.

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.

3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.


Kortom, voor een 3.2 uit '87 zoals van RicardoP kun je gewoon de kat verwijderen zonder dat de overheid het je moeilijk maakt.

Re: Standaard een katalysator?

05 apr 2009 22:53

RicardoP schreef:hier ook 3.2 '87 930/25 met Kat, staat wel op de nominatie verwijderd te worden 8)


dat zal voor je pk's niet veel uitmaken. 930/25 is de us motor met lagere compressie, en als je pech hebt ook nog het verkeerde merk cilinders.

Re: Standaard een katalysator?

06 apr 2009 11:15

De motivatie van mijn vraag heeft direct te maken met de milieuzone die men gaat inrichten binnen de Amsterdamse ring (A10). Het oude plan waarbij auto's van voor '92 zouden worden verbannen is inmiddels van de baan. Men wil nu alleen (benzine) auto's toelaten met Euro2 type goedkeuring. Dit komt volgens mij overeen met U9 of E2 op het kentekenbewijs. Een lijstje met P types die voldoen aan de Euro2 type goedkeuring zou mooi zijn.... alleen nog niet kunnen vinden. Dit zou handig zijn voor degene die zich in hun P in Amsterdam verplaatsen.

Re: Standaard een katalysator?

06 apr 2009 14:46

Ik weet dat de 964 3.6 zowieso U9 op het kenteken heeft staan maar waarschijnlijk dat de bezitters van 964 en 993 dit beter kunnen vertellen.

Re: Standaard een katalysator?

06 apr 2009 17:01

De 993 heeft E2 op het kentekenbewijs staan.

Re: Standaard een katalysator?

06 apr 2009 17:31

Allemaal bedankt dusver! Andere P ongeveer zelfde periode van de band komen rollen....de 968. Een 968 uit '92 heeft inderdaad een U9 registratie maar ben benieuwd wat een '93 voor op 't kenteken heeft staan U9 of E2?
Plaats een reactie