Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

een echt probleem - 996 c4 1998

16 apr 2009 22:22

porsche 996 c4 1998
bij porsche geraken ze er niet aan uit

nu met het warmere weer heb ik dit voor

wanneer de porsche goed warm staat en ik de motor stilleg en terug wil starten wil hij niet meer.

wanneer ik hem probeer te starten moet ik flink gas bijgeven of hij wil niet blijven draaien

wanneer ik hem dan in drive zet valt de porsche gewoon stil (soms wel soms niet)

er gaat geen engine lampje branden en de foutcode was de lamdasonde van bank 2 dus hebben ze deze eventjes allebij uitgetrokken en normaal zou dan het engine lampje moeten branden en dat doet hij niet.

de eerste dag zonder de lambdasondes reed de porsche echt ongelooflijk goed

maar nu heeft hij het weer en de lamdasondes zijn nog steeds niet aangesloten

wie weet raad

EDIT: Type & Bouwjaar aan topictitel toegevoegd :idea: O.

Re: een echt probleem

16 apr 2009 22:30

dusss, een belgische 3.4 tip met ? km die als goed warm niet wil starten. wel gewoon rijden? en het is niet de cat. 1e motor nog?

Re: een echt probleem

16 apr 2009 22:55

wolf schreef:dusss, een belgische 3.4 tip met ? km die als goed warm niet wil starten. wel gewoon rijden? en het is niet de cat. 1e motor nog?


kmstand 210000km motor is wel reeds aangepast en inderdaad tip dus het is nog een euro3motor

Re: een echt probleem

16 apr 2009 23:12

gast schreef:Jouw probleem heeft geen ruk met 3.4 "probleem" te maken als wel iets electronisch. Het uitlezen geeft geen uitkomst zeg je? Lijkt me vreemd. Ben je wel bij een dealer met je auto geweest?



uitlezen komt er niets op en ja zeker bij een dealer die reeds 35jaar porsche doet

Re: een echt probleem

16 apr 2009 23:19

Ik ga mee met gast. Dit is een electronisch probleem. Als eerste zou ik zeggen Lambda sondes en luchtmassameter. Maar die moeten een foutmelding achterlaten in de BC als je ze verwijderd of stuk zijn. Ook de temperatuursensor van de inkomende lucht zou misschien nog kunnen maar daar geloof ik niet direct in met deze klacht.
Daarna blijft eigenlijk alleen de ECU, het motormanagement over. Dat intepreteerd de waarden van sensoren schijnbaar verkeerd. Dat is overigens met de juiste meetapparatuur heel goed uit te lezen. Zou de dealer moeten kunnen voor je.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

17 apr 2009 14:42

Als hij warm word blijft hij wel gewoon lopen. Of slaat hij zelf af bij stationair??

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

17 apr 2009 15:20

Kunnen hiet niet nadruppelende injectoren zijn. Als die een beetje vervuild zijn en ze sluiten niet goed meer krijg je een soortgelijk gedrag. Vooral starten bij warme motor gaat dan slechter. Als je dan wel gas geeft bij het starten slaat hij meestal wel sputterend aan.

groet Bert928GT

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

17 apr 2009 17:45

Misschien dat het volgende helpt.
Ik herken het probleem, had het lange tijd met een andere auto (saab) maar met een vergelijkbaar injectie systeem. Symptonen waren identiek al ging het check-engine lampje bij die auto wel aan. Uitlezen (bij diverse dealers) gaf onveranderlijk een defect aan in de Lambdasonde. Vervanging daarvan hielp niet of tijdelijk. Uiteindelijk bleek het defect in de Hall-sensor te zitten, vraag me niet hoe dat kon, maar na lang zoeken vonden we de oplossing in een draadje op een alfa-site. Na vervanging heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

17 apr 2009 23:05

Hall-sensor zou kunnen maar dan zou hij ook bij een koude motor slecht moeten starten volgens mij. En als de Hall sensor niet goed is zou de motor zowieso niet zo mooi lopen, het ding houd de toeren van de motor in de gaten als input voor de ECU. Maar ja niks is uit te sluiten, meten is weten :wink:

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

18 apr 2009 23:25

misschien een rare vraag maar gaat je check engine lampje wel branden als je de auto op contact zet? (ze willen het lampje er nog weleens uittrekken...)

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

18 apr 2009 23:26

heeft zo,n ding eigenlijk een extra injector voor koude start?

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

20 apr 2009 18:48

Ik zou beginnen met benzinedrukken te meten. En dan vooral de restdruk.
Na plm. 30min moet de druk nog 2,5bar zijn. Als dat niet zo is krijg je vapour-lock
in de inspuitgalerij en dan start 'ie niet.
Bepalen waardoor het komt, drukregelaar of benzinepomp en het onderdeel vervangen.

Succes,
Ronald.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

20 apr 2009 18:56

waar hebben ze de electronica uitgelezen . via de diagnose stekker in de auto of aan de ecu zelf ?. de meeste bedrijven doen dit alleen via de diagnose stekker terwijl via de ecu nauwkeuriger is

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

20 apr 2009 20:35

Ik zou beginnen met benzinedrukken te meten. En dan vooral de restdruk.
Na plm. 30min moet de druk nog 2,5bar zijn. Als dat niet zo is krijg je vapour-lock
in de inspuitgalerij en dan start 'ie niet.
Bepalen waardoor het komt, drukregelaar of benzinepomp en het onderdeel vervangen.


Klopt helemaal. Op een vorige auto zat een anti-terugloopklep op de tank, die onder bepaalde (warme)omstandigheden niet afsloot, door vervuiling/ouderdom. De benzine liep dan terug naar de tank en er was bij een (door-)start geen/te weinig benzine in de leiding, wat leidde tot langdurige startpogingen. Daardoor raakt de lambdasonde van streek, wat weer leidt tot onterechte foutmeldingen van dat apparaat, check-engine meldingen etc.. Starthulp hielp wel, maar verziekte de uitleesgegevens van de lambdasonde nog meer.
Geen idee of er op een 911-tank ook zo'n ventiel zit. Probleem is verholpen door een reinigingaddictief in een volle tank, de klep werd daardoor weer gangbaar.Baat het niet? Schaden doet het ook niet.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

21 apr 2009 8:27

Nee, helaas geen los klepje in de pomp.
Je moet de gehele pomp vervangen, en die zit onder in de tank.
Het is raadzaam om de tank leeg te rijden tot aan reserve, anders zit je
tot onder je oksel onder de benzine.

Succes,
Ronald.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

21 apr 2009 22:49

PSNH schreef:Nee, helaas geen los klepje in de pomp.
Je moet de gehele pomp vervangen, en die zit onder in de tank.
Het is raadzaam om de tank leeg te rijden tot aan reserve, anders zit je
tot onder je oksel onder de benzine.

Succes,
Ronald.


het probleem is blijkbaar opgelost

hij rijd terug normaal

heb de indruk dat er een probleem is met de benzinetank ontluchting

want wanneer ik de auto stil leg doet deze een raar geluid zoals pfuiw.

nu heb ik de benzinedop een kwartslag los gedraaid en het geluid is weg,wat ik wel hoor is dat de benzinepomp veel lawaai maakt en de auto wel soms naar benzine ruikt

:roll:

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

21 apr 2009 22:52

ha! je zuigt je tank vacuum.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

21 apr 2009 23:05

wolf schreef:ha! je zuigt je tank vacuum.


en waar zit de ontluchting ?????

of hoe werkt het systeem ?????

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

21 apr 2009 23:10

geen idee.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

21 apr 2009 23:11

Hoe simpel kan het soms zijn. :lol:
Helemaal vergeten maar inderdaad kan het ook nog je brandstofpomp zijn of inderdaad de ontluchting.

Re: een echt probleem - 996 c4 1998

22 apr 2009 9:23

zino schreef:
wolf schreef:ha! je zuigt je tank vacuum.


en waar zit de ontluchting ?????

of hoe werkt het systeem ?????


Wellicht defekte tankdop...
Plaats een reactie