Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:31

Hallo beste mensen,

Ik heb afgelopen weekend een enginedrop uitgevoerd bij mijn 911 sc targa uit 1982 omdat ik wat olielekkages moet verhelpen (oliethermostaat,sensor e.d). Het was een aardige klus maar alles ging zonder al te veel moeite 8)

Nu de motor eruit is wil ik alles vervangen wat enig teken van veroudering vertoont of aan vervanging toe is.
Nieuwe sensoren, olie thermostaat, uitgeharde olieslangen, rubbers van de oliekoeler en olieleidingen staan al op het lijstje.
Alleen weet ik niet of de koppeling al aan vervanging toe is.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen of en hoe ik kan zien of mijn koppelingsplaat/drukgroep/druklager aan vervanging toe is.
Voordat de motor eruit ging reed de auto als een zonnetje dus er is geen directe aanleiding voor, maar als ik nu al weet dat de koppeling nog maar een kort leven heeft dan kan ik deze maar beter direct meepakken.

wie kan mij dit vertellen???

alvast erg bedankt voor de reacties.
mvg Jonas

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:32

PS: de motor is los van de versnellingsbak, deze zit nog in de auto...

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:34

je schijnt dat wel te kunnen zien...aan de plaat...

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:35

persoonlijk zou ik dat wel doen..weet je zeker dat alles vers is...

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:35

Welke KM stand en enig idee of de koppeling ooit vervangen is?

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:38

een foto van de plaat kan helpen om een idee te krijgen.

robert

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:44

tja de koppeling zelf zijn de kosten niet,volgens mij.ik zou het zeker doen.

anton964

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:46

Afwegen: Hoeveel uur kost het eruit halen, wat reken je daarvoor per uur en wat kost de reparatie! Waarom reparaties uitvoeren die niet nodig zijn??

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:49

als je zelf de moteur kunt droppen kun je 1. sowieso koppeling doen 2. voor de gein nog es de moteur droppen over ? km.
wat ik zeg is dat als je zo handig bent het niet de wereld uitmaakt.

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 21:51

Wat zou je vervangen? Platen & drukgroep en wat losse rommel? Kosten paar honderd euri versus over een jaar complete blok eruit schroeven?

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 22:37

ver boven de 200 schreef:Afwegen: Hoeveel uur kost het eruit halen, wat reken je daarvoor per uur en wat kost de reparatie! Waarom reparaties uitvoeren die niet nodig zijn??
hij doet het zelf... :D

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 22:43

weet ik, maar je moet jezelf ook belonen!

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

21 apr 2009 22:45

wat had je zelf gedaan als je net zo handig was???? :D

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

22 apr 2009 8:59

Versnellingsbak nog in de auto ?? :shock:
Ging het motorblok er dan wel makkelijk uit ?? Doorgaans haalt men bak en blok er in 1x uit omdat dit het gemakkelijkst is.

Laat je koppelingsplaat en drukgroep anders even door iemand beoordelen met kennis van zaken (t'is gewoon een koppelingsplaat, niks bijzonders alleen dat 'tie van een 911 is...).
Let ook even op je vliegwiel; als hier groeven in zitten dan is het verstandig om deze ook te vervangen door een nieuw, glad exemplaar om een jutterende koppeling in de toekomst te voorkomen. Oh ja, niet geheel onbelangrijk: mocht je het vliegwiel vervangen, gebruik dan ook nieuwe vliegwielbouten.

Succes,

Dick

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

22 apr 2009 9:10

Sluit me aan bij het verhaal van Dick, Bouten absoluut vernieuwen bij demontage vliegwiel, bak even demonteren, is met inbouwen veel gemakkelijker om dit als 1 geheel te doen.

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

22 apr 2009 9:17

Ik zou meteen de koppeling, drukgroep en lager(s) vervangen indien ik niet van plan ben om binnen afzienbare tijd te verkopen.
Een complete set koop je al voor 269 Engelse Pond bij Design911UK.
http://www.design911.co.uk/fu/pt376_378_-cma81-cmo104-ct359/Porsche/911-1965-1989/911-1974-83/Transmission-Parts/Clutch-Kits/

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

22 apr 2009 22:12

Als ik deze week tijd heb dan demonteer ik de koppeling om de boel te inspecteren, maar waarschijnlijk ga ik m gewoon vervangen uit voorzorg. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Dat van die nieuwe bouten dat wist ik al, maar in ieder geval bedankt voor de tip.

@Dick: De motor is idd uit te bouwen zonder bak. Voor meer info check www.pelicanparts.com tech articles (appeltje eitje :roll: )

Hebben er mensen ervaring met de link die Alfred hierboven geeft; www.design911.co.uk???

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

25 apr 2009 1:37

ver boven de 200 schreef:Waarom reparaties uitvoeren die niet nodig zijn??

Mee eens.
Bovendien is de vraag nog niet beantwoord. (hoe kun je zien of de koppeling op is)
Heb je een historie van de wagen?
Is de koppeling al eens vervangen?

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

26 apr 2009 12:18

Ik zou er gelijk een RS vliegwiel inzetten!! zijn ook de kosten niet en de auto wordt er een stuk pittiger van. bovendien is een RS koppelingsplaat voordeliger.
:idea:

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

26 apr 2009 13:10

NordRack2 schreef:Bovendien is de vraag nog niet beantwoord. (hoe kun je zien of de koppeling op is)


Heel makkelijk, de boel ff inbouwen, en de bekende "koppeling aangrijptest" uitvoeren. :lol:
Geintje.... je kunt de voeringsdinkte opmeten, meestal de afstand van klinknagel tot wrijvingsvlak voering, met de achterkant van een schuifmaat. De maten weet ik niet maar zullen misschien ook wel per merk en type plaat verschillen.

Ik zou ook een complete set nemen als je toch de boel los hebt (opportunistisch onderhoud). Let ook iid goed op vliegwiel en denk om de keerring(en).

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

26 apr 2009 13:27

als je drukgroep en lager niet vervangt zou ik iig de plaat van nieuwe voering laten voorzien, heb je weer de standaard dikte plaat voor pakweg €100

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

26 apr 2009 13:32

saya schreef:Ik zou er gelijk een RS vliegwiel inzetten!! zijn ook de kosten niet en de auto wordt er een stuk pittiger van. bovendien is een RS koppelingsplaat voordeliger.
:idea:


Past die op een SC dan?

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

26 apr 2009 17:51

Yep past:

Light Flywheel:

http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/911-10/coupe/-/group/show/VID_5539276-VCD_82270519-gid_279-sort_3-display_5/Flywheel.html

Sport Cluth kit compleet:

http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/911-10/coupe/-/group/items/VID_5539276-VCD_82270519-gid_59-start_5-total_7/Porsche_Tuning.html

Plm €. 1.000 compleet

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

08 feb 2011 20:31

Vanmiddag bij het verkeerslicht op willen trekken en kadeng .mijn koppelingspedaal tegen het tapijt :scratch:

nu de vraag of de kabel is gebroken ,hij liet 3 minuten ervoor al wat "herrie"horen (aanlopend geluid icm geluid van een snaar ) het maakte verschil of ik de koppeling indrukte of niet.
wat is nu handig .ik lees iets over rs set ? wat stellen jullie voor ,gelijk sowieso maar preventief alles vernieuwen ?

Re: motor eruit, koppeling nu vervangen of niet?

08 feb 2011 22:13

Alles als in hele nieuwe auto kopen of alles als in koppeling plus aanverwanten?
Plaats een reactie