Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:36

Als onervaren Porsche 911 Cabrio jaartal 2000 rijder vraag ik mij af tot welk toerental deze auto veilig te rijden is. Of genereert de toerenbegrenzer voldoende zekerheid?

Bvd,

Rob.

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:38

jaartal 2000, heb je een tiptronic?

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:40

Nee geen tiptronic, gewoon handgeschakeld.

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:42

Tot rood... :idea:

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:44

Wanneer je perongeluk door gaat tot aan zijn begrenzer en het doortrekken daarmee stopt kan dat dan kwaad?

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:45

Als hij warm is tot rood. Als hij koud is eerst tot 3500.

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:46

normaal gesproken niet..daar is de begrenser voor :D

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 14:47

Niet te vaak doen lijkt me het verstandigst.
Maar rijden met je hoofd erbij is sowieso verstandiger.

Re: maximaal veilig toerental

26 apr 2009 16:46

Probeer het gewoon eens, als de motor(olie!) warm is uiteraard, en je merkt hoe er ingegrepen wordt.
Kan gewoon. Reken maar dat er ook nog 'ruimte zit' in het afgeregelde toerental :idea:

Koud inderdaad eerst max. 4000 omw/min.
(Instructieboekje al gelezen :wink: )

Re: maximaal veilig toerental

27 apr 2009 11:23

Inderdaad bij een koude motor (de eerste +/- 30 km) niet boven de 3500 à 4000 toeren komen.
Daarna kun je tot het rood gaan. Dat is ook het moment dat de toerenbegrenzer in grijpt.

Re: maximaal veilig toerental

27 apr 2009 17:54

Tot maximaal 28.000 toeren. Maar alleen als hij warm is!

Re: maximaal veilig toerental

27 apr 2009 19:10

Voel je aan de motor , de een kan het beter aan dan de andere . Hangt van zijn verleden af . Wel Porsche altijd geweest Topsnelhied is kruissnelheid , zeker bij de luchtgekoelde iconen .

Re: maximaal veilig toerental

27 apr 2009 23:03

Dat is inderdaad wel het meest wijs gast. Maar ik kan me voorstellen dat je bij een sprintje in je enthousiasme af en toe net te ver kan gaan.
Als ik al echt door trek vind ik de 5500 wel mooi als max, daarna gebeurd er toch niet zo veel meer.

Re: maximaal veilig toerental

27 apr 2009 23:07

Als de motor warm is dan wil ik hem nog wel eens doortrekken naar de 5500. Toerenbegrenzer vind ik niet echt nodig, ook nog niet tegen gekomen. Maar ja, ik ben ook een rustige, behouden rijder. :wink:

Re: maximaal veilig toerental

28 apr 2009 11:22

Bij warme motor trek ik ook wel eens door, echter nooit tot in de toerenbegrenzer. Het maximale toerentaal is bij mij plm. 6000 geweest.

Re: maximaal veilig toerental

28 apr 2009 11:30

Ik trek als hij warm is er lekker op los!

Nog nooit in de begrenzer gekomen, maar dat scheelt niet veel... In zijn 1 ga ik niet tot het rood, maar in zijn 2 en 3 totdat het rood wordt!

Re: maximaal veilig toerental

28 apr 2009 11:41

Blijkbaar veel van die rijders hier die wel een super sportonderstel laten monteren maar er vervolgens helemaal geen gebruik van maken, als het ware :mrgreen: :wink:

Re: maximaal veilig toerental

28 apr 2009 12:46

Nog een mooie ervaring, in dit verband :D

Tijdens een buitenlandrit van de NPC vertelde een deelnemer dat hun 997 Tiptronic soms zo'n raar geluid maakte.
Enfin, op de terugweg door D. ik rijden met haar er naast. Alles prima naar mijn idee, maar wat weet ik er van :roll:

Moesten wat vertragen en toen het weer vrij was trapte ik het gaspedaal wat meer in waardoor de Tip zelf 1 tandje terug schakelde. Ik vroeg direct "Bedoel je dit geluid?" (door het verhoogde toerental). Maar dat was geen punt, dat was wel vertrouwd...

Wat later was er weer dikke opstopping. Toen het vrij was en we weer rolden trapte ik de rechtervoet op de bodem, de Tiptronic begreep mijn wens en schakelde 2 tandjes terug: "DIT, dit is die rare herrie die ik bedoel!!" werd naast me geroepen. :twisted: :lol:
"Maar dat vind die motor juist fijn. Daar is deze voor gemaakt!" was uiteraard mijn reactie :drive:

Van die mensen: die kopen een sportwagen, zettten de pook in D en hebben verder helemaal geen idee wat er (achter ze) gebeurt 8) :wink:

Re: maximaal veilig toerental

28 apr 2009 13:27

koud: zeer rustig, niet boven de 4000rpm (maar ook de motor niet afknijpen en met 1200 rpm in zijn 3 wegrijden)

warm: regelmatig tot tegen het rode aan. (in mijn Porsche is dat 6800rpm)
1x tot de 7000 getrokken (toen ik geen begrenzer voelde toch maar van het gas af gegaan)

Vaak zit er nog wat marge in.

De 993 van mijn pa draait origineel 6700-6800 rpm (= rood = toerenbegrenzer)
maar na de tuning grijpt de begrenzer in bij 7200...
we trekken soms door tot 7000, maar normaal schakelen we regematig net voor het rode, bij 6500

Porsche motoren zijn sportieve motoren, die lang vermogen opbouwen, het heeft dus in principe WEL nut flink door te trekken.
Zoals Paul van Engelen zei:
Blijkbaar veel van die rijders hier die wel een super sportonderstel laten monteren maar er vervolgens helemaal geen gebruik van maken, als het ware


overigens: bij mijn panda 100Hp begon rood bij 6500, maar de begrenzer kwam er pas in bij 7000.
Ik heb 40.000km lang af en toe tot 7000 doorgetrokken en vaak tot tegen rood... motor draaide SUPERmooi en hij had echt veel vermogen.
(een in Italiaanse auto's gespecialiseerde tuner verlegde na veelvuldig testen de begrenzer zelfs naar 7200 rpm.

In mijn VOlvo boekje:

rood begint bij 6000: 6000 mag je CONTINU draaien
bij 6500 wordt het DONKERrood: tot 6500 mag je kortstondigdraaien

Re: maximaal veilig toerental

28 apr 2009 22:39

Mijn boerenverstand zegt me dat je een Porsche mag doortrekken tot de begrenzer ingrijpt.
Mits de motor warm is en in orde natuurlijk.

Re: maximaal veilig toerental

28 apr 2009 22:49

Paul van Engelen schreef:Van die mensen: die kopen een sportwagen, zettten de pook in D en hebben verder helemaal geen idee wat er (achter ze) gebeurt 8) :wink:


Vind ik zo'n rustige gedachte :wink:

Re: maximaal veilig toerental

29 apr 2009 20:12

Ik rij altijd na warmrijden "auf anslag", daar is de P voor gemaakt :idea: als ik rustig onderweg moet zijn pak ik de DD wel!

Re: maximaal veilig toerental

29 apr 2009 20:26

Het leukste is om nèt ( lees honderd??!) toeren voor het ingrijpen van de begrenzer te schakelen. Lukt niet altijd, soms ben je net een halve seconde te laat en dan lig je "met je neus tegen de voorruit". Als dat gebeurt ga je langzamer van 0 naar 100 dan bij iets vroeger schakelen. :mrgreen:
Maar voor de goede orde: in twee en drie heeft dat effect, in vier ga je al erg hard en kun je net zo goed bij 5500 o.i.d. naar de 5e schakelen. Kun je ook beter iets verder voor je uit kijken :drive:

Re: maximaal veilig toerental

29 apr 2009 20:31

Op een of andere manier ben ik altijd bang dat die tegen de 5500 rpm kapot gaat. Zal wel niet maar vind het wel zat en hou het liever heel.

Re: maximaal veilig toerental

29 apr 2009 22:28

Als ik het zo lees, rijden er heel wat luie Porsches rond in NL.

Als een (Porsche-) motor echt warm is, kan ie ook echt wel een stootje hebben.

Met mijn SC ga ik regelmatig tot aan het rood en een enkele keer tot achter in het rood.

Voor zover je dit dan nog kunt opmerken omdat je misschien beter op de weg kunt letten.

Eenmaal heeft de begrenzer zich doen gelden, volgens mij later dan de aangegeven 6800 tpm in het boekje.

Ik kan me wel een ervaren duitse 911 rijder voor de geest halen die beweerde dat ie nog nooit tot in het rood had doorgetrokken met een rally- of raceauto (lees -911).

Maar de huil van een 911 wordt toch pas echt imposant boven de door een aantal lezers genoemde 5500 toeren.

Ik zou zeggen; kom op mensen, verwen morgen uw oren en geef eens echt gas.
Plaats een reactie