Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

26 apr 2009 19:58

Tijdens mijn zoektocht naar een 964 kwam ik ook recentelijk gereviseerde motoren tegen. Het is me opgevallen dat de onderhoudshistorie voor revisie vaak niet echt volledig is en in hoeverre is dan een onderhoudshistorie van belang wanneer een auto een (bijna) volledige revisie heeft gehad; pakkingen, zuigerveren, hoofdlagers, drijfstanglagers, zuigerveren? (dus zuigers en nokkenassen, kleppen nog origineel) En wat zijn jullie ideeen wat betreft begeerbaarheid van zulke auto's? Ik kan me voorstellen dat het ook positief kan zijn daar de kans op toekomstige uitgaven gereduceerd is.

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

26 apr 2009 20:02

liever een goed gereviseerde motor dan boekjes en 2 ton op de teller... 8) dan kom je zelf nog een keer aan de beurt...

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

26 apr 2009 20:36

De motor is niet het enige onderdeel waarvoor de onderhoudshistorie van belang kan zijn, remmen, bak, onderstel, etc. moeten ook onderhouden worden. Aan de andere kant, onderhoudsboekjes zeggen alleen maar dat de wagen jaarlijks een garage heeft gezien. Je weet nog niks over de kwaliteit van het onderhoud en evt. extra kosten die er zijn geweest.

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

27 apr 2009 21:39

Ik heb ook liever een goed gereviseerd blok dan eentje met dik 2 ton op de teller...

MAAR het venein zit hem in het woordje "goed": ik zou in dat geval graag willen weten wie dat gedaan heeft en wat de omvang van de revisie is geweest; dat ook natrekken.

Als dat onduidelijk blijft heb ik liever een originele met 2 ton tegen een faire prijs die ik t.z.t. bij een vertrouwd adres onder eigen regie laat reviseren, dan een naar zeggen van de verkoper gereviseerd machientje met vraagtekens.

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

28 apr 2009 8:20

Ik ga ook voor de gereviseerde versie. Bij 2 ton zit het er zeker aan te komen, ondanks dat de flat 6 een sterke motor is.

Wat betreft de documentatie bij een gereviseerde motor, ben ik een beetje huiverig. Ik heb meerdere voorbeelden gezien van gereviseerde motoren bij specialisten die gewoon verprutst waren. Niet alle onderdelen vernieuwd (welke vernieuwd moesten worden), niet alles goed gemeten, slordig gemonteerd, etc. En dit alles voor veel geld...

Dit is ook de reden dat ik het zelf ben gaan doen. Weet je precies wat er is gebeurd en hoe het is gebeurd. Met de juiste documentatie prima te doen. Alleen de revisie van onderdelen uitbesteed.

Dus, wel gereviseerd, maar ook bij een specialist kun je ellende krijgen. Dus goed laten informeren wat er precies is gedaan en waar...

Just my 2 cents.....

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

30 apr 2009 16:27

Bedankt voor jullie reacties! Wat mij vooral opviel in vergelijk met mijn zoektocht vroeger in mijn studententijd, naar een leuke goedkope maar doch snelle GTI achtige is dat bij (toch wel dure) Porsche's het onderhoud vaak toch niet zo trouw gedaan is en soms toch wel wat gaten in de historie zit; hiermee bedoel ik 2-3 jaar geen stempel in het boekje. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

30 apr 2009 18:06

men koopt zo'n ding, na wat dreigen, op marktplaats, scheurt er mee rond, dan moet er iets gerepareerd of een beurt, dat vindt men tyfus-duur, dus snel de auto weer op marktplaats gezet...etc etc...

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

30 apr 2009 18:29

:D :D :D

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

30 apr 2009 20:12

Heb ook vaak gezien dat de auto ook bij dezelfde eigenaar steevast iedere 2of drie jaar de olieververst wordt terwijl zelfs mn buurman zn boodschappenauto iedere jaar een beurtje laat geven..... Ben ik nu zo precies of is het echt die speld in de hooiberg om nu net die liefhebbersauto te vinden?

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

30 apr 2009 20:49

Het is een eeuwigdurende discussie. Ik ververs om de twee jaar. Ieder jaar zou beter zijn. Iedere maand zou NOG beter zijn.
Ligt ook een beetje aan de portomonaie en wat je wil denk ik. Ieder ritje van mij is minimaal 50km. dus ik rij de condens er wel uit (denk ik).

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

30 apr 2009 20:52

NordRack2 schreef:Iedere maand zou NOG beter zijn.


Daar ben ik het niet mee eens ... :wink:

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

30 apr 2009 21:12

Ik ben het eens dat technisch gezien iedere maand verversen niets verbeterd echter jaarlijks zou volgens mij het beste zijn en vraag me dan af waarom niet als je zo'n dure auto hebt? Zeker omdat bij luchtgekoelde motoren de olie ook nog een vrij grote koelende functie heeft en het ook lang duurt voordat de olie warm is.

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

02 mei 2009 0:31

Hessel schreef:Wat betreft de documentatie bij een gereviseerde motor, ben ik een beetje huiverig. Ik heb meerdere voorbeelden gezien van gereviseerde motoren bij specialisten die gewoon verprutst waren. Niet alle onderdelen vernieuwd (welke vernieuwd moesten worden), niet alles goed gemeten, slordig gemonteerd, etc. En dit alles voor veel geld...

Dit is ook de reden dat ik het zelf ben gaan doen. Weet je precies wat er is gebeurd en hoe het is gebeurd. Met de juiste documentatie prima te doen. Alleen de revisie van onderdelen uitbesteed.



Van voor tot achter helemaal mee eens !!

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

02 mei 2009 0:34

alleen voor handige mannen...ik kan net m'n asbak legen... :D

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

02 mei 2009 8:28

met de manual in mijn hand... +1 :wink:

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

02 mei 2009 11:36

Je kunt haar ook verkopen als die vol is.

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

06 mei 2009 8:24

Ik zou ook voor een gereviseerde versie gaan. Bij de AKK van mijn auto bleek dat deze olie lekte op de cilinderkoppen.
Ik heb de kosten gedeeld met de verkoper, en een cilinderkoprevisie laten uitvoeren bij Erwin. Ik vind het een prettig idee dat de hele motor uit elkaar geweest is en de versleten onderdelen vervangen zijn. Dit reduceert m.i. de kans op grote reparaties in de nabije toekomst.

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

06 mei 2009 8:32

precies liever een goed gereviseerde dan een slechte met weinig kilometers

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

06 mei 2009 11:12

john's Porsches schreef:precies liever een goed gereviseerde dan een slechte met weinig kilometers

:popcorn:

Re: Revisie en onderhoudshistorie voor revisie

06 mei 2009 22:18

Hallo allemaal,

Ik wil hier niet bestrijden dat regelmatig de olie vervangen (of naar de specialist brengen voor een normale beurt) de motor goed doet, maar volgens mij is een juiste behandeling van een koud blok en bak (en zeker bij een aluminium blok zoals vroeger ook de Alfa blokken vaak onterecht een slechte naam hadden) veel meer van belang is voor de levensduur dan elke 6 maanden nieuwe olie erop zoals sommige handelaren plegen te zeggen.

Neem een specialist mee of vertrouw op je eigen oren en andere zintuigen en wees heel zakelijk in je beoordeling.

Feit blijft dat niemand, ook niet bij een AKK, in de motor kan kijken. En als een aantal revisies ook niet fatsoenlijk wordt uitgevoerd blijft er weinig anders over dan heel goed op te letten bij een potentiele kandidaat.

Ik laat altijd de huidige eigenaar het eerste stuk rijden ( even voelen of het blok koud is als je toch onder de kap duikt ) dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Fijn laten staan als de verkopende partij meteen indruk wil maken zal ik maar zeggen. Voordat ik 11 jaar geleden mijn huidige SC kocht 19 andere gezien en een aantal niet eens gereden. AKK bij Jos de Bock en tot op heden geen dag spijt gehad.

En ook niet te bang zijn en alle spookverhalen geloven.
Plaats een reactie