Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Kleppen stellen

28 apr 2009 13:18

Ik heb een poging gewaagd om iets op deze forums te vinden over kleppen stellen, maar is niet helemaal gelukt. Ik heb een 911 uit 1985 en heb hem in onderhoud bij de garage van mijn oom en neef (die een 911 SC heeft). Nu hoor ik al een hele tijd een licht tikkend geluid uit de motor komen. Weet bijna zeker dat het de kleppen zijn, maar ik vroeg me af wat er nu precies gebeurt als de kleppen gesteld worden, waarom dit nodig is, wanneer het nodig is en of het kwaad kan als het niet gebeurt. Ik moet hiervoor naar een porsche specialist, maar wil dan wel precies weten wat ik laat doen.

Iemand een idee? Alvast bedankt.

Dennis

Re: Kleppen stellen

28 apr 2009 13:21

Voor zover mij bekend gaat het om de lifthoogte van de kleppen. Als die te ver opengaan gaat dit ten koste van het vermogen. Als ze te weinig opengaan kunnen ze zelfs verbranden. Ik heb altijd begrepen dat, wanneer je ze hoort, ze te ruim afgesteld staan maar dat dit niet direct motorschade oplevert.

Re: Kleppen stellen

28 apr 2009 14:19

Klopt. Kleppen die niet goed staan afgesteld maken meer geluid, zorgen ervoor dat de kleppen niet op tijd of genoeg open gaan ,etc. Dit heeft een nadelig effect op de performance en op den duur zorgt dit ook voor slijtage.

Kleppen stellen is heel eenvoudig. Als je zelf een beetje handig bent, kun je dit ook zeker zelf. Je hebt een voeler nodig (0,10MM) en beschrijvingen how to vind je zeker op internet. Kijk even op http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_valve_adjust/911_valve_adjust.htm onder de tech articles. Nieuwe onderdelen die je nodig hebt zijn nieuwe pakkingen en altijd nieuwe nyloc moertjes gebruiken om de klepdeksels wer vast te zetten.

Specialist kan natuurlijk ook en dit zal ook niet de wereld kosten, daar dit niet veel meer tijd kan kosten dan 1,5 uur.

Re: Kleppen stellen

28 apr 2009 14:54

Wat gebeurt er als de klepspeling te klein is?
Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.

Wat gebeurt er als de klepspeling te groot is?
Als de klepspeling te groot is dan opent de klep niet lang genoeg en niet ver genoeg om een goede cilindervulling te realiseren. Dit heeft als gevolg een lagere compressie, onvolledige verbranding, hoge piektemperaturen en weinig motorvermogen. Door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.


bij overmatige slijtage zal klep stellen het niet meer verhelpen.

Re: Kleppen stellen

28 apr 2009 15:05

Moondogjr schreef:Nu hoor ik al een hele tijd een licht tikkend geluid uit de motor komen. Weet bijna zeker dat het de kleppen zijn, maar ik vroeg me af wat er nu precies gebeurt als de kleppen gesteld worden...

Wens is de vader van de gedachte misschien :?: :)
Je kent niet de details van kleppenstellen maar weet wel zeker dat het de oorzaak is van het tikken :x

Het tikken KAN ook de voorbode zijn van veel ernstiger zaken in de motor. Zou eens langs rijden bij een specialist en vragen naar een terzake kundig oordeel :idea:

Re: Kleppen stellen

28 apr 2009 15:54

Tja, als het tikken meer ratelen is en ergens aan de achterkant van de motor zit, kunnen het ook de kettingspanners zijn. Dit is wel iets lastiger en kostbaarder.

Ik ben het met Paul eens dat als je niet 100% zeker bent dat het de kleppen zijn, je dit eerst moet laten bevestigen door een expert.

Re: Kleppen stellen

28 apr 2009 18:05

Moondogjr schreef:maar ik vroeg me af wat er nu precies gebeurt als de kleppen gesteld worden, waarom dit nodig is, wanneer het nodig is en of het kwaad kan als het niet gebeurt. Ik moet hiervoor naar een porsche specialist, maar wil dan wel precies weten wat ik laat doen.

Iemand een idee? Alvast bedankt.

Dennis

Op zich niets mis mee toch als iemand hier (alvast) iets meer over wil weten :scratch: het verdiepen moet ergens beginnen.
Tip: typ in de zoekfunctiefunctie eens klepspeling in. Een goed zoekwoord waarbij je van alles tegenkomt over kleppen(stellen).
Laat ook eens weten hoe het afgelopen is. Dat ontbreekt er nog wel eens aan. Mensen vragen vanalles maar de uiteindelijke oorzaak/oplossing lees je vervolgens niets meer over (maak ik me ook wel eens schuldig aan). En dat is nou juist weer handig voor anderen. :salut:

Re: Kleppen stellen

28 apr 2009 22:29

Zie hier mijn relaas over het stellen van de klepjes.

Re: Kleppen stellen

29 apr 2009 13:05

Dank voor de adviezen. Uiteraard weet ik het niet helemaal zeker, maar heb wel het zeer sterke vermoeden. En je moet ergens beginnen om uiteindelijk tot de oorzaak te komen. Ik ben/was van plan om sowieso bij de specialist langs te gaan, maar wil dan wel van tevoren goed geïnformeerd zijn, zodat ze me geen loer kunnen draaien.

Met de zeer uitgebreide beschrijving ga ik binnenkort overleggen met mijn neef om te kijken of hij het misschien toch kan doen.
Wel zo makkelijk. Ik zal zeker even laten weten hoe het afloopt.

Dennis

Re: Kleppen stellen

02 jun 2009 23:33

Kleppen zijn inmiddels gesteld, en een aantal stonden te strak ipv te ruim afgesteld. Verder prima in orde dus dat is het geluid in ieder geval niet.
Nu maar verder zoeken. Nog andere suggesties? Volgens de monteur die het gedaan heeft is het zeker niet de ketting/kettingspanners.

Re: Kleppen stellen

03 jun 2009 7:10

Losse (of gebroken) kopbouten :?: :shock:

Re: Kleppen stellen

03 jun 2009 9:47

die heb ik ook gecontroleerd, maar die zijn ook goed :)

Re: Kleppen stellen

03 jun 2009 16:58

Ik zou eens serieus gaan overwegen een specialist naar je auto te laten luisteren voordat eventueel motorschade alleen maar groter wordt ... lekker doorrijden en af en toe eens wat doen met suggesties hier ... zou niet mijn ding zijn.

Apart dat iemand je weer blij op weg stuurt met gestelde kleppen, maar met nog steeds een tik in je motor.....

Re: Kleppen stellen

04 jun 2009 11:00

Hij hoorde zelf de tik niet, dus kan ook aan mij liggen. Ik hoor de tik ook alleen als ik langs een muur rij bijvoorbeeld. Het geluid reflecteert dan via de muur, met het raam open. Anders is het niet te horen. Ik heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan om te bepalen of het misschien een normaal motorgeluid is.

Re: Kleppen stellen

04 jun 2009 11:21

Analyse door een leek én op afstand, dus bepaal zelf de waarde ervan :mrgreen: : speling klepgeleiders.

Re: Kleppen stellen

04 jun 2009 11:44

kan. olieverbruik? roken onder deceleratie?

Re: Kleppen stellen

04 jun 2009 16:22

Heb dat ook mee gemaakt bij mij was het een gebroken klepveer dat komt vaker voor

Re: Kleppen stellen

04 jun 2009 17:20

hele bovenkant gereviseerd?

Re: Kleppen stellen

09 jun 2009 14:20

@Wolf: de auto verbruikt nagenoeg geen olie en rookt niet tijdens deceleratie, voor zover ik weet is de bovenkant niet gereviseerd, maar ik heb maar een beperkte historie van de auto. Zal binnenkort wel eens bij Blokland in Arkel langsrijden.

Re: Kleppen stellen

09 jun 2009 23:01

Hallo Allen,
Nu wij het toch hebben over kleppen stellen ,
Ik denk echt dat jullie op het forum anders te werk gaan als ons (Belgie).
Jullie praten over cyl. x regelen als krukas op zoveel graden staat , wij praten meer in de zin van cyl. x regelen als cyl. zoveel op BDP staat !
Nu dan een vraagje aan jullie :
Welke Cylinder op BDP om cyl. 1 af te stellen
cyl. 2 af te stellen
cyl. 3 af te stellen
cyl. 4 af te stellen
cyl. 5 af te stellen
cyl. 6 af te stellen ?
gr Diablo
PS / wat is het onsteking volgorde van een 3.2 ?

Re: Kleppen stellen

10 jun 2009 8:21

Begrijp niet precies wat je bedoelt maar:
Ontstekingsvolgorde is 1-6-2-4-3-5.

Merkteken poelie op BDP dan kijken of cilinder nummer 1 op ontsteken staat (kleppen staan dan dicht), zo nee nog 360 graden doordraaien (of beginnen met nummer 4 :wink: )
Dan kleppen 1 stellen
120 graden doordraaien
Kleppen 6 stellen
120 graden doordraaien
Kleppen 2 stellen
etc.......

Re: Kleppen stellen

15 jun 2009 12:17

Zaterdag bij Johan van der Gugten geweest, volgens hem is het een ruwe nokkenas en kan het geen
kwaad. Ik ga het voorlopig dus maar zo laten.

Re: Kleppen stellen

21 maart 2012 11:00

Kan iemand me vertellen wat de klepspeling moet zijn van de 964 m 64/01.

Dank jullie
! :D

Re: Kleppen stellen

21 maart 2012 11:11

Moondogjr schreef:Zaterdag bij Johan van der Gugten geweest, volgens hem is het een ruwe nokkenas en kan het geen
kwaad. Ik ga het voorlopig dus maar zo laten.


Wou het al naar voren brengen, heb ik ook gehad met mijn SC.
Nokkenas was wat ingesleten en heb dit laten vernieuwen.
Motor moest er even uit maar de kosten vielen mee, suc6

Re: Kleppen stellen

21 maart 2012 14:17

Misschien interessant voor diegenen die dit niet dagelijks doen (zoals mij) en dus niet 100% zeker zijn van hoe strak die 0,1mm klepsteling nu net is gemeten met de speciale voelermaat:
Er bestaat ook een back-side methode (check Pelican) die werkt met 2 andere voelermaatjes (Go / No Go) Van deze ben je zeker dat de kleppen juist staan!Daarnaast kan je daarmee de kleppen ook veel makkelijker nakijken het stellen op de traditionele manier. (Omdat het vaak moeilijk is om de speciale voelermaat in de 0,1 mm gap te krijgen ...)
Plaats een reactie