Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Cyclone; iemand ervaring?

17 mei 2009 21:19

Sprak pas iemand die http://www.cyclonenederland.nl/ op zijn auto had laten monteren.
Hij merkte duidelijk positief verschil in trekkracht en is zeer tevreden.

Zijn er mensen op het forum die dit product gebruiken?

Re: Cyclone; iemand ervaring?

17 mei 2009 21:21

:popcorn:

Re: Cyclone; iemand ervaring?

17 mei 2009 21:26

Afbeelding....is al oud...wordt ook gebruikt bij nordic walking... :D

Re: Cyclone; iemand ervaring?

17 mei 2009 22:09

@bully: leg eens uit?

Ik ben altijd erg wantrouwend bij dit soort oplossingen. Ik denk dat dit al lang zou worden toegepast in moderne motoren als het echt goed zou werken. Er bestaan natuurlijk al methodes om het benzine / lucht mengsel beter te laten mengen, zoals speciaal gevormde verbrandingskamers om de lucht te laten wervelen.
Aangezien het mengsel pas tot stand komt na het punt waar de benzine wordt ingespoten (dus na het paseren van de injector) werkt het waarschijnlijk ook het beste als je zorgt dat de lucht in de verbranbingskamer gaat wervelen. Ik betwijfel of de door dit apparaatje opgewekte luchtwerveling nog krachtig genoeg is na het passeren van de inlaatklep.

Geen ervaring overigens....

Re: Cyclone; iemand ervaring?

17 mei 2009 22:12

Ik vrees dat de voordelen voornamelijk tussen de oren van de aanschaffer zitten. Amazing, Mike!

Re: Cyclone; iemand ervaring?

17 mei 2009 22:28

rad911 ik geloof er ook niet in vandaar :D

Re: Cyclone; iemand ervaring?

17 mei 2009 22:32

ok! Dan snap ik hem weer :!: :wink:

Re: Cyclone; iemand ervaring?

18 mei 2009 8:13

Tsja, die kerel is naief! Het idee is goed waardoor het marketingpraatje aanslaat. Alleen mensen hebben niet door dat de stroming in je inlaat, en vooral rond de injectoren al harstikke turbulent is. Dat je dit ding ergens voor de gasklep installeert is zinloos, want de enige plek waar die turbulente stroming van belang is, is rond de injectoren. Daar bevinden zich ook de kleppen en dat zorgt voor een redelijke vermenging.
Overigens is dat TNO rapport op de site erg grappig :lol: Kijk goed naar de schaalverdeling op die grafieken, de verschillen zijn vaak minder dan 1%.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

18 mei 2009 9:00

AfbeeldingEnige Cyclone die ik geloof 8)

Re: Cyclone; iemand ervaring?

18 mei 2009 10:00

Humor hebben ze wel daarzo: (cursivering van mij)
Cyclone NL schreef:Bent u ook geïnterneerd neem dan contact op met de heer Germ Wentink voorzitter van de Camperclub Nederland.
voorzitter@campervriendelijk.nl

Re: Cyclone; iemand ervaring?

18 mei 2009 10:10

Een schreifvautje is zo gemaakt.

Waarom ik eigenlijk over dit product begon is het volgende. De persoon die ik sprak is iemand die het inderdaag op zijn camper heeft laten bouwen/plaatsen. Het betreft een oude LT camper waar hij zelf een turbo diesel blok in gebouwd heeft. Nu kon hij geen bijbehorend differentieel krijgen waardoor de camper niet vlot optrok.

Bij de grage kwamen ze met deze oplossing en hij zegt dat het dus werkt. Overigens kost het geintje toch nog 135 euro.

Dus ik was wel benieuwd of iemand het misschien ook heeft. Geloof er zelf niet zo in maar je weet toch nooit?

Re: Cyclone; iemand ervaring?

18 mei 2009 22:33

Er heeft een tijdje geleden (2008) ook al een artikel over de cyclone in het blad van de Nederlandse Kampeerauto Club gestaan.

http://www.nkc.nl/index.php?cms%5BcategoryID%5D=60&cms%5Bcm46%5D%5BcontentID%5D=-1427

En kreeg een vervolg in deze:

http://www.nkc.nl/index.php?cms%5BcategoryID%5D=39&cms%5Bcm354%5D%5BcontentID%5D=-1443

Re: Cyclone; iemand ervaring?

18 mei 2009 22:42

kamperclub :roll:

Afbeelding

... garantie tot aan de Bouvier zeker :?: :lol:

Re: Cyclone; iemand ervaring?

19 mei 2009 18:08

ReMo schreef: De persoon die ik sprak is iemand die het inderdaag op zijn camper heeft laten bouwen/plaatsen. Het betreft een oude LT camper waar hij zelf een turbo diesel blok in gebouwd heeft. Nu kon hij geen bijbehorend differentieel krijgen waardoor de camper niet vlot optrok.


Ho wacht, hier zeg je wat anders! Op een turbo zou het, mits goed ontworpen (en is dus turbo/belastings situatie afhankelijk) dus wel winst op kunnen leveren in de zin van een efficientere turbo.
Een turbo werkt het meest zuinig wanneer de inkomende lucht ten opzichte van de bladen hier netjes over aanstroomt (idem bij de uitgang natuurlijk), net zoals een vliegtuig de vleugel toch redelijk langs de wind wil leggen met een kleine hoek voor lift. Deze cyclone unit zorgt voor een draaiing van de aankomende lucht, en als deze dicht genoeg bij de de instroom bij de turbo is geplaatst zou dit theoretisch voor een betere aanstroom moeten zorgen in bepaalde werkingsgebied. In de praktijk zal dat soms ook het geval zijn ;)

Maar op een ongeblazen blok is dit ding een en al onzin.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

19 mei 2009 21:20

Neem nou maar van mij aan dat de grootste factoren mbt het brandstof verbruik van een camper/kampeerauto (hoejehetookwiltnoemen) de luchtweerstand en je rechtervoet is. Ik denk trouwens dat het enige doel om een turbo te monteren op een LT een hogere top qua snelheid is geweest. Ik weet uit ervaring dat deze motor niet harder gaat dan 80 a 90 Km p/u. Je moet dan ook de consequentie (hoger verbruik) voor lief nemen.

Ik begrijp trouwens niet waarom een brandstofverbruik belangrijk is in een voertuig waarmee je gemiddeld 5000 Km per jaar mee rijdt.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

20 mei 2009 0:06

Ja tuurlijk, neemt niet weg dat wat ik zojuist aanstipte de enige manier is waarop dit ding inderdaad kan werken. Maar de winsten zullen ook niet schrikbarend zijn.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

20 mei 2009 0:44

Denk ik ook niet.

Zag bij Overhaulin' dat ze complete inlaatspruitstukken aan de binnenzijde
polijsten voor betere luchtdoorstroming. Leek me wel een zinvolle actie.
Ongeveer dezelfde gedachte als achter dit cyclonengedoe.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

20 mei 2009 8:14

Dat deed ik ruim 20 jaar geleden al met m'n Kreidler en MT. :lol:

Re: Cyclone; iemand ervaring?

20 mei 2009 9:25

PaulusdB schreef:Denk ik ook niet.

Zag bij Overhaulin' dat ze complete inlaatspruitstukken aan de binnenzijde
polijsten voor betere luchtdoorstroming. Leek me wel een zinvolle actie.
Ongeveer dezelfde gedachte als achter dit cyclonengedoe.



dat heb ik ook wel gedaan bij een v8,
maar daar zijn de schotten tussen de afzonderlijke inlaten ook zo dik en lomp dat daar een hoop te verbeteren is door ze te polijstenn/afteslijpen.

Tevens is bij zo'n v8 de doorgang van het inlaatspruitstuk de beperkende factor, want een grotere carb en lucht filter is zo gemonteerd.
er zijn inlaatspruit stukken verkrijgbaar waar onder de afzonderlijke kanalen ruimte is om lucht door te laten stromen zodat de inlaat temp omlaag gaat en dus het vermogen omhoog (met een v8 van 500 pk kan dat al een hele verbetering zijn) bij de standaard zijn ze massief en nemen ze de warmte van de motor op.


robert

dat is bij een 964 (bv) wel anders daar zal een aanpasing nodig zijn vanaf het luchtfilter tot en met misschien wel de kleppen.(nokassen )

Re: Cyclone; iemand ervaring?

20 mei 2009 10:00

voor en 964 zou dit wel een verbetering zijn:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Cyclone; iemand ervaring?

21 mei 2009 14:37

Denk je nu echt dat een gadget wat je in je inlaatkanaal plaats voor dusdanige wervellingen gaat zorgen dat dit vermogen oplevert en brandstof bespaart...? Je wilt niet eens wervelingen, dat verslechtert de doorstroming zelfs. Dit soort rotzooi mag op één hoop met de zogenaamde vonkverbreders en brandstofleidingmagneten :flush: Je reinste kolder, alle winst die je meent te merken zit tussen de oren. Anders verwerkte iedere motoren/autofabrikant wel standaard dit soort dingen in het inlaatkanaal van je motor. Het ding is alleen maar een obstructie in je inlaatkanaal want het neemt gewoon ruimte in beslag en belemmert de doorstroming.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

21 mei 2009 22:03

ho ho ho,

niet zo negatief,
ik denk dat je in combinatie met compressiepoeder
en een zakje snelle bougievonken toch een leuke
vermogenswinst kan halen!

:ba:

Re: Cyclone; iemand ervaring?

22 mei 2009 0:47

Jongens niet zo negatief. Jullie denken zeker dat autofabrikanten het beste met ons voor hebben.
Laat me niet lachen.
Iedere tierelantijn die wordt toegevoegd kan wel kapot gaan natuurlijk.
Dat wil nog niet zeggen dat het een of het ander niet verbeterd kan worden.
Conclusies kun je alleen trekken na een gedegen test.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

22 mei 2009 23:10

Marc heeft wel gelijk, in het inlaat circuit wil je geen wervelingen. Zo min mogelijk weerstand en zoveel mogelijk lucht aanvoeren zorgt voor een goede verbranding en de nodige pk's.

Maar een zakje van die orginele Zuid-Zwitserse precisie bougievonken heb ik wel altijd in de auto bij me. Compressiepoeder valt bij mij altijd in het turbogat dus dat doe ik niet meer.

Re: Cyclone; iemand ervaring?

24 mei 2009 21:03

In de AMT stond een aardig stuk hierover.
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 2008-9.htm
Trek je eigen conclusies
Plaats een reactie