Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

911 2.4 of 2.7

25 nov 2004 17:22

Hallo,
Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een klassieke Porsche 911 Targa en ik zit met een paar vragen. Ik hoop dat een van jullie mij wat verder op weg kan helpen. Ik heb op een aantal internet-sites gelezen dat de 2.7 boxermotor kwalitatief minder is ten opzichte van de 2.2 of 2.4. Klopt dat en zo ja waar ligt dat aan? Wat zou het advies zijn als ik een Porsche zou aanschaffen: een model uit de 2.2 of 2.4 serie of de 2.7? Ik heb een 2.7 te koop gezien, echter het gaat om een standaard 911 (150pk versie) uit 1974. Misschien hebben jullie nog tips waar ik op zou moeten letten tijdens de proefrit? Ook ben ik benieuwd wat een beetje de waarde is van een '74-er 911 Targa 2.7 die in goede staat verkeerd?
Verder zijn alle tips - ook als het niet de motor - betreft welkom!

Groet,
Michiel

25 nov 2004 19:03

Belangrijkste tip voor alle Porsche"s:
ALTIJD EEN AANKOOPKEURING LATEN DOEN BIJ EEN SPECIALIST
Sleutelen aan een 911 is altijd kostbaar; je MOET weten waar je mee begint als je voor een auto kiest. Bovendien weet een specialist hoe zo'n ding hoort te rijden, da's een belangrijke check.

Zelf zou ik nooit een auto kopen zonder service-historie compleet, tenzij de prijs er naar is; maar dat is persoonlijk.

De 2.7 is destijds afgeleverd met een andere fan voor de luchtkoeling; hierdoor is de bedrijfstemperatuur van de motor van de 2.7 hoger gelegd om betere emissie-waarden te realiseren; deze hogere temperatuur ging echter ten koste van de levensduur van het mechaniek.
2.7 is te modificeren met een oude / nieuwere fan, maar reeds onstane slijtage haal je daar niet mee weg. Een goed bereden en onderhouden 2.7 kan een prima auto zijn.

Zelf ben ik erg happy met mijn 3.2; nog net de laatste basic 911 zonder blabla maar wel helemaal technisch uitontwikkeld en door en door betrouwbaar.

25 nov 2004 20:26

Een 74'er met complete historie... kans lijkt me klein. De laatste 5 a 6 jaar historie en een goede aankoopkeuring should do the job. Historie is zwaar overschat. :twisted: (kom maar kom maar...)

Rustig je tijd nemen, rustig lezen en even kijken naar die klassieker die op dit forum uit Amerika is/wordt gehaald en waar ik even de link niet van kan vinden.

Ik wens je veel wijsheid. 8)

25 nov 2004 20:48

Volgens mij worden er hier 2 dingen over het hoofd gezien:

1. Een 72/73-er 2.4 of een 74-er 2.7 zijn wel effe twee totaal verschillende auto's!!
Naar mijn (bescheiden) mening de enige echte klassieke 911 (alhoewel theoretisch een tussenmodel agv SWB/LWB) en de 2.7 was de eerste van de wel vaker 'harmonica-reeks'-genoemde types welke zoals bekend 'het best' zijn in uitgerijpte vorm: de 3.2 dus (motorisch).

Voordat je in deze inzoomt op detailverschillen is de uitstraling van beide types zoooo verschillend dat dit qua smaak/voorkeur al bepalend zou (moeten) zijn. (centen daargelaten, klassieke 911 in principe iets duurder dan goede SC)

2. Vermogen: de 2.4 is de laatste der 'benzineslurpers' (zo 1 op 5-6 bij mijn E-tje) met relatief uit die serie de hoogste vermogens. T/E/S 130/165/190 pk in standaard met een gewicht van net onder de 1100 kg.
De 2.7's zijn de eerste SC's met het laagste vermogen, iets van 150 pk meen ik bij een hoger gewicht, alle latere types gaan weer omhoog met vermogens tot zo'n 231 (meen ik) pk bij een standaard 3.2.

3. Beide types (2.4 en 2.7) dienen bij goed onderhoud hier en daar gemodificeerd te worden, standaard worden vaak de distributiespanners van 3.2 ingebouwd in nagenoeg alle oudere motoren. Verder gaat het vervolg over details waarbij weer de slogan van dit forum geldt: "gij zult alvorens een Porsche te keuren een goede aankoopkeuring laten verrichten""(toevoeging wellicht, ook al ergens gelezen 8) ) vervolgens zult gij in ieder geval ca. 10% van het aankoopbedrag reserveren voor alsnog uit te voeren onderhoud/modificaties)

Ergo: (indien het budget iets rek heeft) Kijk eerst wat je het mooist vindt, daarna binnen die reeks pas inzoomen op gewenste variant (carrosserie, motor) Veel plezier en succes,

Just my 2 pennies.. :lol:
Peter

25 nov 2004 23:27

Recent opgepikt dat de 5 bladige ventilator van de 2.7 weldegelijk evenveel/meer lucht verplaatst dan de latere 11 bladige exemplaren, maar dat ze terug gegaan zijn naar het 11 bladige ontwerp omdat die minder herrie maakt.

De 2.7 dankt z'n slechte reputatie niet zo zeer aan de emissie pompen (die de motor wel wat warmer laten lopen) of de koelven, maar hoofdzakelijk aan de cilinderbouten. Deze zijn van een materiaal gemaakt met die bij hitte anders uit zetten dan de cilinders en dus breken.

Maar goed, zoals Peter zegt is er een aanzienlijk verschil tussen een klassieke 911 (t/m 73) en de harmonica bumper types (74 t/m 89)

gr.

Jeroen

26 nov 2004 0:21

Ik sluit met bij de vorige schrijvers aan. Niet naar de genoemde motoren kijken, maar eerst naar het model.

Verder kan ik je uit ervaring melden dat een goed onderhouden 2.7 ook na 27 jaar en 180.000 km ongereviseerd of gemodificeerd nog prima kan rijden. Af en toe een rookpluimpje bij gas-los als het er stevig aan toe gaat, maar verder... In mijn geval 165 pk bij 1045 kg (op kenteken). Dat gaat best lekker. :D

Anne 2.7

26 nov 2004 13:02

Dank voor alle reacties. Ik besef dat er een verschil is tussen de klassieke Porsche en de 'harmonica' Porsche. Mijn voorkeur gaat uit naar de klassieke Porsche, dus tm '73. Echter ik vind de '74-'77 ook klassieke trekjes hebben... (niet black-look).

Ook zijn er niet veel echt klassieke Porsche's van rond de 12.000 euro te koop. Of althans, ik kan ze niet vinden... (iemand tips?) Deze '74-er heeft een deels bekende historie en is in '96 bij invoer door Pon gekeurd (keuringsrapport erbij). Nadeel is de power, slechts 150pk...?? Ik ga in ieder geval kijken en proefrijden en dan zal ik besluiten.

Bedankt!

Michiel

26 nov 2004 17:41

oostra_m1 schreef:Echter ik vind de '74-'77 ook klassieke trekjes hebben... (niet black-look).

Afbeelding
8) 8) 8)
oostra_m1 schreef:Ik ga in ieder geval kijken en proefrijden en dan zal ik besluiten.

Let op, voor jet het weet ben je verliefd, en vervolgens blind. Je zal het wel al gelezen hebben, laat vóór aankoop een aankoopkeuring doen door een specialist.

Succes met de jacht.

Anne -chrome- 2.7

29 nov 2004 15:38

Dan heb ik nog een vraag over het vermogen van 150 pk van een 2.7. Is dat een sterke of vlotte motor tov de 190 pk 2.4? Of is de 150 pk motor toch wat underpowered voor de ± 1100 kilo wegende 911 Targa?

Graag advies,

Michiel

29 nov 2004 15:52

Toch is deze ook wel aardig :?: (heeft een chromen strip onder langs de achterruit :wink:).
€ 14.000,- en zitten in Lokeren

< klik op "Auto's" >
http://www.fgporsche.com/fgporsche.htm

29 nov 2004 16:06

Ja maar niet naar mijn smaak. Ik zoek meer een Porsche die er ook als oldtimer uitziet. Dus op z'n laatst het model 1974-1977 de zgn. niet-black look versies.

gr Michiel

29 nov 2004 20:46

oostra_m1 schreef:Dan heb ik nog een vraag over het vermogen van 150 pk van een 2.7. Is dat een sterke of vlotte motor tov de 190 pk 2.4? Of is de 150 pk motor toch wat underpowered voor de ± 1100 kilo wegende 911 Targa?

Ik heb helaas nog nooit in een 911S 2.4 met 190 pk gereden, maar ik heb het vermoeden dat dat qua karakter toch een andere auto is dan de 2.7 met 150 (en later 165) pk. De 2.4 zal sneller zijn, maar of deze ook 'fijner' rijdt is nog maar de vraag. Het is maar net waar je van houdt.

Maaruh, als het je eerste 911 is zal je ook veel plezier kunnen beleven aan de 2.7 met 'maar' 150 pk.
Mijn eigen bolide heeft weliswaar 15 pk meer, maar wordt niet altijd voor vol aangezien. De meeste mensen kijken toch een beetje anders naar mijn karretje ik bij de NPC slalom weer over de finish ben. Hoewel ik zelf niet zo'n coureur ben gaan mijn 'dame' en ik toch sneller dan menig 964 of 993. Op het circuit zal het natuurlijk een ander verhaal zijn (gaan we volgend jaar proberen).

Succes.

Anne -goldfinger- 2.7

Afbeelding

29 nov 2004 22:43

Ik kan uit ervaring spreken dat een goede 2.4S een zeer aardige wagen is. De 2.4 mechanisch ingespoten motor zal ongetwijveld een ander karakter hebben dan de 2.7 motor. Maar er gaat niks boven een vroege S die voluit doortrekt naar de 7000 rpm, blijft een ervaring dat er boven de 5000 toeren een soort van turbo bijkomt, t'is maar goed dat er een toerenbegrenzer op zit.


Peter

08 dec 2004 12:09

Dank voor input. Nu zie ik op marktplaats.nl een tweetal mooie '73-er 911 Targa's 2.4 T staan. Dit zijn de 140 pk varianten naar ik aanneem. Is dit duidelijk de (motorisch) zwakke broeder of ook nog heel plezierig om te rijden tov de '74-er 2.7 150pk (maw zit er niet veel verschil tussen)?

De vraagprijs ligt rond de 15k euro. Is dit een reele waarde voor een dergelijke auto die in goede staat verkeerd? En hoe verhoudt zich dat tot 10k euro voor een '74-er 911 2.7 Targa in goede staat?

Graag advies.

13 dec 2004 12:19

heb heel veel gezocht op internet en ben uiteindelijk ( na keuring !)met een 911t uit 73 thuisgekomen. heerlijke auto en rap zat en eventueel eenvoudig te upgraden met wat niet al te ingijpende aanpassingen.

het 2,4 s blok heeft als probleem dat ie iets te klein is voor het vermogen wat ie levert, althans dit heb ik me wijs laten maken op de http://www.911t.org/ er staat hier heel veel info over waar je op moet letten en wat de verschillen zijn tussne de verschillende blokken.

een ding is zeker; niets mooier dan een classis look 911 met zn geluid en toch n og vermogen!

ik ben een gelukkig mens

13 dec 2004 19:44

BS schreef:ik ben een gelukkig mens


Goed BS :arrow: snel geleerd :wink:

Wat voor Porsche je ook rijdt: met deze conclusie sla je de spijker exact op zijn kop. :res: :res: :res:

14 dec 2004 22:09

Proficiat, veel plezier er mee.

15 dec 2004 9:53

gefeliciteerd en veel rijplezier ermee
...al aangemeld voor de forumrit, horn komt wat mensen tekort geloof ik :wink:

18 dec 2004 22:25

Dit zijn de 140 pk varianten naar ik aanneem. Is dit duidelijk de (motorisch) zwakke broeder of ook nog heel plezierig om te rijden tov de '74-er 2.7 150pk (maw zit er niet veel verschil tussen)?


dit snap ik niet ??? de 140pk 2.4 is identiek en even "betrouwbaar" als enig andere 2.4 motor en heeft NIKS te zien met de latere 2.7. Hij heeft de identieke blok als de 130 pk 2.4, maar als usa uitvoering heeft hij omwille van emisienormen de MFI bosch injectie zoals de 2.4E en de 2.4S, waardoor hij 10 pk meer heeft.

ik zou zeggen, kom eens kijken (en rijden) met degene die ik te koop heb (zie bij "porsche aangeboden") :D

Echter als je voor 12.000 iets zoekt, vrees ik dat je bij de klassiekers niet veel deftig zal vinden......

wat betreft historie van een klassieker is het zo goed als onmogelijk een exemplaar te vinden met volledige historie. Als je al iets te weten kan komen over de laatste 5 tot 10 jaren zit je al heel goed. Voor de rest moet de auto het zelf vertellen : zien, horen, voelen, rijden, keuren.....

groeten
Kristof
Plaats een reactie