ErikE schreef:968mint schreef:[...]als bv mijn bmw 540 daar lijkt het ding vastgelijmd te zijn.
Kijk, en dat zou mij nou geen vertrouwen geven. Wat gebeurt er als er wel iets met de temp aan de hand is? Staat-ie misschien meteen sky-high op 5over12?
Het schijnt dat men in "modernere" auto's een veel grovere schaalverdeling gebruiken, waardoior de meter inderdaad nauwelijks beweegt...
Zou de motor echt te heet worden dan gaat de meter wel omhoog.
Ik heb zelf de ervaring dat normaal gesproken bij water gekoelde motoren de meter maar heel weinig varieerd.
de OLIE!~temperatuur in mijn 930 wordt trouwens het hoogste bij flink gassen op de autobahn (met 25 graden telkens doorterkken tot 200++)
We hadden ooit een westfield met olie en water temperaturumeter... bij sportief rijden binenndoor wordt water heeft (olie blijft relatief koel).
Bij blazen op de snelweg werd de olie heet (continu hoge toerentallen) maar het water bleef redeijk koel (veel rijwind).
Als je WATER nogal heet wordt (ondanks hoge snelheid en hoge buitentemperatuur) zou ik toch eens kijken of de termostaat misschien net niet volledig open gaat ofzo? Wellicht is indnerdaad de radiateur iets vervuild?
Als je het niet vertrouwd: een keer koelwater verversen en dan gelijk de radiateur schoonspoelen + termostaat vervangen? (kost ook niet al te veel)
Ken de 968 niet: maar zo lang de meter ruim onder rood blijft, is het wellicht niet nodig aactie te ondernemen, al zou het misschien voor je eigen gevoel lekker zijn?!