Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 13:30

Hellokes,

ik zou graag eens vergelijken hoe het zit met jullie temperatuur bij het rijden.

In normale omstandigheden staat die ongeveer horizontaal.
Bij het rijden in Duitsland aan hoge snelheid (boven de 180 km/u) stijgt de wijzer tot iets boven 10u. Het blijft wel onder het lijntje waarboven de rode zone begint. Heb ook indruk dat thermostaat zijn werk doet. Ook wel bijzeggen dat het buiten 27° was.
Nadien olie en water gecheckt en alles was mooi niveau.

Ik wil vergelijken met jullie...

Greets,
Rufie.

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 15:02

voor de zekerheid kan je kijken of de radiateur niet vervuilt is en daar door net wat minder koelt.

robert

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 17:09

aan de hoge kant, mijn wijzer staat op het eerste streepje

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 17:27

rufie, mijn 968 wijzer stond altijd exact op '9' uur. Bij flink doorhalen, vaak met mooi warm weer ging deze naar '10' uur. Hoger niet. Ja, behalve dan die keer dat de thermostaat stuk bleek :oops:

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 17:38

porsche356sc schreef:aan de hoge kant, mijn wijzer staat op het eerste streepje


Idem!

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 18:11

pfff...moet ik me nu zorgen maken ?
het staat meestal ook wel op 9u...

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 18:55

Wanneer hij onder normale omstandigheden altijd halverwege warm en koud staat, lijkt mij dat er niets aan de hand is.

Voor de zekerheid even een specialist raadplegen :idea:

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

21 jun 2009 21:55

Vergeet niet dat je in Duitsland aardig hebt doorgejakkert en de temperatuur dan wel eens wat hoger uit zou kunnen pakken dan bij de normalere kruissnelheden :idea:

Geen idee waar de wijzer normaal gesproken staat - of zou moeten staan :oops:

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

22 jun 2009 11:44

bij mij normaal net boven het eerste streepje (net geen 9 uur). Valt mij alleen wel op dat hij na snel rijden, en vervolgens rustig de stad in. even oploopt tot zeg maar 10 uur en daarna weer zakt. koelwater temp lijkt dus niet zo stabiel als bv mijn bmw 540 daar lijkt het ding vastgelijmd te zijn.

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

22 jun 2009 23:49

968mint schreef:[...]als bv mijn bmw 540 daar lijkt het ding vastgelijmd te zijn.


Kijk, en dat zou mij nou geen vertrouwen geven. Wat gebeurt er als er wel iets met de temp aan de hand is? Staat-ie misschien meteen sky-high op 5over12? :bang:

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

23 jun 2009 9:39

daarnet met een mechanieker gepraat.
Schijnt wel normaal te zijn bij veel gas geven dat je eens een piek kan hebben.

Re: Vraagje temperatuurmeter 968

23 jun 2009 10:26

ErikE schreef:
968mint schreef:[...]als bv mijn bmw 540 daar lijkt het ding vastgelijmd te zijn.


Kijk, en dat zou mij nou geen vertrouwen geven. Wat gebeurt er als er wel iets met de temp aan de hand is? Staat-ie misschien meteen sky-high op 5over12? :bang:


Het schijnt dat men in "modernere" auto's een veel grovere schaalverdeling gebruiken, waardoior de meter inderdaad nauwelijks beweegt...
Zou de motor echt te heet worden dan gaat de meter wel omhoog.

Ik heb zelf de ervaring dat normaal gesproken bij water gekoelde motoren de meter maar heel weinig varieerd.
de OLIE!~temperatuur in mijn 930 wordt trouwens het hoogste bij flink gassen op de autobahn (met 25 graden telkens doorterkken tot 200++)

We hadden ooit een westfield met olie en water temperaturumeter... bij sportief rijden binenndoor wordt water heeft (olie blijft relatief koel).
Bij blazen op de snelweg werd de olie heet (continu hoge toerentallen) maar het water bleef redeijk koel (veel rijwind).

Als je WATER nogal heet wordt (ondanks hoge snelheid en hoge buitentemperatuur) zou ik toch eens kijken of de termostaat misschien net niet volledig open gaat ofzo? Wellicht is indnerdaad de radiateur iets vervuild?

Als je het niet vertrouwd: een keer koelwater verversen en dan gelijk de radiateur schoonspoelen + termostaat vervangen? (kost ook niet al te veel)

Ken de 968 niet: maar zo lang de meter ruim onder rood blijft, is het wellicht niet nodig aactie te ondernemen, al zou het misschien voor je eigen gevoel lekker zijn?!
Plaats een reactie