Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Olie niveau meter (911 C4)

07 dec 2003 16:51

Wie kan mij informeren over waarde die de Olieniveau-meter aangeeft?

De meter bleef in mijn geval (964 C4) bij stationair & stilstaan in het rode gebied hangen. Dit terwijl ik in het boekje lees dat hij naar het midden moet verhuizen bij stationair en op vlakke weg. De olie peilen gaf mij geen duidelijk resultaat (veel olie blijft aan de stok zitten waar het niet moet). Daarom gooide ik er 0,5 liter 0W40 (Mobil) bij.
Maarrr..... nu staat hij vrolijk naar "13:00 uur" te wijzen (bij stationair)!

Mijn vraag is daarom: is dit schadelijk en zit er nu toch te veel olie in het carter?

Ciao,
Erik

07 dec 2003 17:05

Bij warme :!: stationair draaiende motor op horizontale ondergrond moet de wijzer van de oliepeilmeter "boven horizontaal" staan. Peilen met de stok is inderdaad erg moeilijk, want het is echt nauwelijks te zien :( . Overigens is de meter op het dashboard vanaf de 964 gelukkig erg betrouwbaar volgens "mijn" specialist Carreric :) . Indien de wijzer onder de genoemde omstandigheden in het rode gebied blijft mag zeker een liter olie worden bijgevuld. Het verschil bij jou met een halve liter is dus "erg vreemd" :roll: ..... moeilijk dan ook te zeggen of er teveel in zit.

Groet,
Eric

07 dec 2003 17:24

idd heel raar hoor !!!

Eric heeft gelijk ... als mijne warm is staat ie bijna helemaal bovenaan !

Ik heb juist een oliewissel laten uitvoeren ... dus bij mij ist het zeker dat er de juiste hoeveelheid in zit ... en mijne lekt niet :lol: :lol: (nu toch weer even niet)

Toch maar is laten nakijken hoor !!!!!! kan stomweg de sensor zijn ... ik zou er alvast niet gerust in zijn ...

Greetz Dirkie

14 nov 2005 21:13

Ik ben net nieuw op dit forum, omdat ik net mijn droomauto heb gekocht...Ik kan nog steeds niet helemaal uit deze topic opmaken hoe de meter erbij moet staan als de motor nog niet helemaal warm is en ook niet als je rijdt...Bij mij gaat de meter wel naar boven het midden als de motor warm is en hij stationair loopt, maar staat ie ver in het rood bij een koude motor en soms ook als ik rijdt. Is dit normaal?

14 nov 2005 21:19

WELKOM, GEFELICITEERD en VEEL PLEZIER onderweg & hier!

Felix 964c4 schreef:Ik kan nog steeds niet helemaal uit deze topic opmaken hoe de meter erbij moet staan als de motor nog niet helemaal warm is en ook niet als je rijdt...Bij mij gaat de meter wel naar boven het midden als de motor warm is en hij stationair loopt, maar staat ie ver in het rood bij een koude motor en soms ook als ik rijdt. Is dit normaal?

Zolang de motor niet goed warm is, is de meter onbetrouwbaar en zegt je dus helemaal niets :!:
Tijdens het rijden staat de meter helemaal onderin, aangezien deze het niveau in het olietankje weergeeft en zodra de motor echt toeren maakt (> stationair) wordt de olie uit het tankje het carter in gezogen. ;)
Laatst bijgewerkt door EriC4C op 14 nov 2005 21:31, in totaal 2 keer bewerkt.

14 nov 2005 21:23

Kenmerk van die meter: hij is niet erg betrouwbaar.

Als de motor koud is, is het heel normaal dat de wijzer niet op nauwelijks van zn plek komt (onderin blijft staan dus).

Er is maar EEN manier om te kijken of er genoeg olie inzit:
Motor op bedrijfstemperatuur laten komen, op vlakke ondergrond minuutje stationair laten lopen, en dan olie peilen met de stok.

Als de peilstok dan ergens over de helft staat is dat prima; het metertje zal dan ook wel ergens boven halverwege staan (alleen bij warme motor dus) maar dat meterje blijft een onbetrouwbaar ding hoor.

14 nov 2005 21:28

lindemans schreef:Kenmerk van die meter: hij is niet erg betrouwbaar.

Er is maar EEN manier om te kijken of er genoeg olie inzit:
Motor op bedrijfstemperatuur laten komen, op vlakke ondergrond minuutje stationair laten lopen, en dan olie peilen met de stok.

Als de peilstok dan ergens over de helft staat is dat prima; het metertje zal dan ook wel ergens boven halverwege staan (alleen bij warme motor dus) maar dat meterje blijft een onbetrouwbaar ding hoor.

ONZIN vanaf de 964. De meter geeft dan de hoeveelheid olie betrouwbaar weer, maar er gaat natuurlijk niets boven ook af en toe een controle m.b.v. de moeilijk afleesbare peilstok. :salut:

14 nov 2005 21:31

Dank jullie wel voor de snelle reactie! Slaap weer een stuk rustiger vannacht :D .

Gr. Felix

14 nov 2005 22:10

Ben het met Eric eens > dat metertje heb ik (nog) niet op groffe afwijkingen kunnen betrappen....
Overigens heb ik wel begrepen dat teveel olie echt niet goed is..........

R. 8)

15 nov 2005 0:00

EriC4C schreef:
Tijdens het rijden staat de meter helemaal onderin, aangezien deze het niveau in het olietankje weergeeft en zodra de motor echt toeren maakt (> stationair) wordt de olie uit het tankje het carter in gezogen. ;)


:?: :?: Dit begrijp ik niet helemaal. Zit de olieniveausensor in het carter of olievattank??

15 nov 2005 0:41

Zit in het oliereservoir.

Alles wat ik lees komt me bekend voor:
- peilen is lastig (het aflezen dan).
- meter onbetrouwbaar bij koude motor.
- tijdens rijden idd in rode gebied.
- bij warme motor, stationair, en horizontaal in de middenstand.

Ik schrok ook de eerste keer dat ik met de 964 reed en de meter in het rode gebied stond... toen snel maar even opgezocht.

15 nov 2005 1:26

MyFirst964 schreef:... toen snel maar even opgezocht.


:thumright: beter snel opgezocht, dan snel (en te ver) bijgevuld :wink:

Langer wachten of.....

15 nov 2005 2:06

Ik heb het idee dat een minuut stationair draaien niet lang genoeg is....eerder 2 a 3 minuten (wordt het zeker niet minder accuraat van).

Of het ligt aan het volgende fenomeen:
Wat mij eens is opgevallen dat bij het openen van oliedop v/d. vulopening de olieniveausensor wel reageerde, net of de onderdruk in het systeem het olie niveau -ter plekke van de sensor- beinvloed.

Moet dit procede vaker doorlopen om echt zeker te zijn.

Iemand anders al eens soortgelijks opgevallen? Moet dan ook erg uitkijken of er zit ineens teveel olie in.

Roi

15 nov 2005 9:37

Kan het aflezen van de oliedrukmeter bij stationair en warme motor ook niet een eenvoudigere graadmeter zijn van de cartervulling? Op welke stand zou hij dan moeten staan?

15 nov 2005 10:44

Alleen vertrouwen op de meter in het dashboard is niet zo verstandig. De meesten zijn betrouwbaar, maar niet allemaal. En olie is voor de motor toch wel erg belangrijk...

Wat ik doe: checken met peilstok hoe deze staat ten opzichte van de meter in het dashboard. Niet eenvoudig, maar het kan. Daarna weet je hoe de vlag er bij hangt. Dan kun je meer op de meter vertrouwen, maar ook dan: af en toe checken met de peilstok of alles nog werkt zoals het moet is geen luxe.

Meter op 1 uur... op zich geen probleem. Misschien bij erg warme motor (motortemp. meter op 10 uur ofzo...) heb je dan kans dat de olie zodanig uitzet dat de luchtmassameter vervuild raakt.

15 nov 2005 11:30

ECT schreef:Kan het aflezen van de oliedrukmeter bij stationair en warme motor ook niet een eenvoudigere graadmeter zijn van de cartervulling? Op welke stand zou hij dan moeten staan?

Waarom zou je dit willen weten als je een andere meter in je dashboard hebt die je direct informeert over het oliepeil :?: :roll:

15 nov 2005 11:52

De meningen over de betrouwbaarheid olieniveaumeter zijn enigszins verdeeld. De een vindt het betrouwbaar, de ander weer niet. Dan zou je als houvast bijvoorbeeld de oliedrukmeter hanteren om tijdens het rijden in een oogopslag te zien of het in de carter wel snor zit, i.p.v. stoppen en olie peilen.
Ze zitten er niet voor niets op.

15 nov 2005 12:05

Iedere andere methode is onbetrouwbaarder dan de meter die er speciaal voor in het dashboard is geplaatst :!:
Als je het niet vertrouwt moet je gewoon peilen met de daarvoor bedoelde stok. 8)

15 nov 2005 12:37

Paar keer een triple check doen: olieniveau-, oliedrukmeter en olie peilen tegelijkertijd. Heb je een idee voor wat betreft de betrouwbaarheid meters. Kun je daarna meer daarop varen en bij twijfel altijd peilen.

15 nov 2005 13:49

je kan op de peilstok prima aflezen wat de stand is.
Maar wat velen niet weten is dat je het maar aan 1 kant af kan lezen.
De andere kant is helemaal olie.
De auto moet recht staan op temp zijn en als je hem weg zet even wachten met peilen.
Het staat allemaal in het boekje wat bij je auto zit.
Komt het geen wat je peilt niet vereen met wat je afleest op de meter.
Dan de sensor in de wielkast rechts achter even er uit halen schoon maken en de contacten schoon make.

anton964

15 nov 2005 14:56

ECT schreef:Paar keer een triple check doen: olieniveau-, oliedrukmeter en olie peilen tegelijkertijd.

Je vergeet de relatie met onder andere de olietemperatuur ..... nog een reeds in je dashboard aanwezige meter die je erbij moet betrekken :idea: ..... het wordt er niet makkelijker op :? ...... en zeker niet betrouwbaarder :arrow: de relatie tuissen oliedruk en hoeveelheid is geen constante, maar afhankelijk van andere variabelen. ;)

anton964 schreef:je kan op de peilstok prima aflezen wat de stand is.
Maar wat velen niet weten is dat je het maar aan 1 kant af kan lezen.
De andere kant is helemaal olie.

Het probleem zit 'm niet in het niet weten hoe af te lezen, maar de helderheid van de olie. 8)

15 nov 2005 20:23

EriC4C schreef:Het probleem zit 'm niet in het niet weten hoe af te lezen, maar de helderheid van de olie. 8)


Juist!

Ik vind de olie zodanig transparant dat het zeer moeilijk (zeg maar bijna onmogelijk) af te lezen is of er teveel of te weinig olie inzit. Dan probeer je te varen op de olieniveau-, oliedruk -, en temperatuurmeters.

Wie weet wat eigenlijk de oliedruk minimaal mag zijn bij stationair draaien en warme motor?

15 nov 2005 20:32

ECT schreef:wie weet wat eigenlijk de oliedruk minimaal mag zijn bij stationair draaien en warme motor?


dat zal toch ook wel een beetje verschillen hoe warm de olie is.
Voor veel mensen is de olie warm als de temparatuur meter het eerste witte streepje bereikt heeft en dan weer iets terug zakt, op het moment dat de thermostaat opend van de olie koeler.

ik geloof dat de olie druk dan bij mij tegen de drie schommelt.
Maar rijd ik hem nog wat warmer (goed warm) dan schommelt hij op twee of net er onder.
Ik zal morgen nog eens precies kijken.


robert

15 nov 2005 20:38

o ja stom wat ik nog vergeet is welke olie je erin hebt dat maakt ook uit
ik heb 0w40 maar kan me voorstellen als je andere olie erin mikt dat je hele andere waarden krijgt.


robert

15 nov 2005 21:06

rob964.c4 schreef:dat zal toch ook wel een beetje verschillen hoe warm de olie is.
Voor veel mensen is de olie warm als de temparatuur meter het eerste witte streepje bereikt heeft en dan weer iets terug zakt, op het moment dat de thermostaat opend van de olie koeler.

ik geloof dat de olie druk dan bij mij tegen de drie schommelt.
Maar rijd ik hem nog wat warmer (goed warm) dan schommelt hij op twee of net er onder.

robert


Ik rij Mobil I 0 - W40.
Volgens de dealer is een motor warm wanneer de olietemp. meter in het midden staat. Bij mij staat dan de oliedruk bij stationair
tussen 2 en een 2,5. Ik weet niet of dit normaal is, of te laag.
Als de motor nog koud is, dan staat hij op 3,5 en nog iets meer.

Aangezien we koudere dagen krijgen en de olie dus visceuzer wordt en ik een Porsche nog niet zo goed ken, vind ik 't toch belangrijk om te weten wat de minimale oliedruk moet zijn bij bedrijfstemperatuur, voor het geval de olieniveaumeter niet functioneert of peilen moeizaam gaat.
Plaats een reactie