Paul Broere schreef:ook hier!
een keer in de lente met al 25 graden gereden.
Later op de acvond afgekoeld tot 15 graden, de auto voelde gelijk merkbaar sneller aan.
Met mijn S70 heb ik er midner last van volgens mij.
Toch snap ik het niet helemaal, de maximale turbodruk is eigelijk altijd begrenst door een turbodrukregelklepje of iig een wastegate... bij een lagere luchtdruk is er dus altijd nog reserve??
BLijkbaar werkt het niet zo simpel, want ik voel dus idnerdaad midner vermogen.
Is idd niet zo simpel, je spreekt over temperatuur en druk deze staan in de buitenlucht gedeeltelijk los van elkaar.
Lagere druk (bijvoorbeeld in de bergen kan een turbo compenseren maar hogere temperatuur niet. En hogere temperatuur is niet per definitie lagere druk van buitenlucht.
Korte versie van de uitleg:
Hogere temperatuur=minder zuurstof in lucht --->niet lineair
stel buitenlucht temp is 0 graden:
bij atm motor inlaat lucht voor het gemak 5 graden
Bij Turbo inlaat lucht 5 graden--> na lader 110 graden--> na intercooler 25 graden
stel buitenlucht temp is 30 graden:
bij atm motor inlaat lucht voor het gemak 35 graden
Bij Turbo inlaat lucht 35 graden--> na lader 130 graden--> na intercooler 55 graden
Nu zeg je aha allebei een verschil van 30 graden (heb ik bewust gedaan) warmere lucht, dus waarom een verschil turbo-non turbo. Dat komt doordat het zuurstof gehalte onder invloed van temperatuur niet lineair loopt. Het effect van vermindering van zuurtof gaat harder bij hogere temperaturen.
Bij een turbo motor kun je (of het motor management) dat niet zomaar compenseren door de druk te verhogen (gaat de temp nog verder omhoog) omdat een hogere temperatuur al meer nadelen heeft op een turbo motor is dit niet goed. Bij een turbo motor zijn er vele effecten die van invloed zijn, meer dan even zo aan te geven.
(later nog toegevoegd)
Eigelijk gaat het natuurlijk niet om de druk maar de hoeveelheid zuurstof rijke lucht (in massa) die je naar binnen wilt pompen, door bij een hoge temperatuur een kleinbeetje lucht extra toe te voegen verhoog je de druk--> stijgt de temperatuur--> gaan de moleculen nog sneller trillen en hebben nog meer volume nodig--> dreigt de druk over de ingestelde max heen te gaan (dus soort kettingreactie)--> waste gate grijpt in--> minder lucht-->en wordt de druk aangepast. Per saldo maakt die paar tiende bar dan niet zoveel uit. Je creert meer druk maar tussen de muleculen ook meer lege ruimte (klinkt raar maar vacuum) door een hogere temperatuur.
Ikzelf merk weinig verschil, misschien, als het effect erg groot is kun je overwegen een grotere intercooler te monteren.