Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Starten 75er 911S

24 jul 2009 21:36

Mijn porsche heeft de eigenschap om eerst goed te willen starten, als deze dan loopt loopt deze prima. Maar na die tijd nog een of twee keer te starten begint deze erg onregelmatig te lopen ( net alsof de benzine op begint te raken ) daarna valt hij uit en vervolgens wil hij helemaal niet meer starten. Hij heeft op dat moment geen vonk meer op de bougies.
Heel merkwaardig. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, of heeft iemand dit eerder gehad met zijn porsche? Auto is een 75er met een 3.0 liter motor.

Re: Starten

25 jul 2009 19:53

Ik weet niet of je start mét of zonder gas te geven?
Poosje op contact zetten en dan aan laten slaan, zonder gas bij?
Als het goed is gaat-ie na het starten zichzelf inregelen; klinkt dan
als een vrachtwagen die een eind weg staat te jutteren...
Enne... heeft je motor al een hydraulische kettingspanner?
(P.S.: ik had een 3.0 SC uit '81 die dit ook wel eens vertoonde)
Gr. Turbi

Re: Starten

25 jul 2009 21:19

Ik start zonder gas te geven. Ik draai de contactsleutel altijd zo snel mogelijk naar de stand waarbij de startmotor begint te draaien, anders slaat hij helemaal niet aan.
Hydraulische kettingspanner??? Hoe zie ik dat en heeft dit iets met starten te maken?
Groet fonzie

Re: Starten

26 jul 2009 14:05

:| Hmmm. Idd wazig. Zo'n kettingspanner is/was een modificatie, waardoor de
distributieketting automatisch meer gespannen werd, als dat nodig werd, zodat
men niet telkens een nieuwe hoefde te monteren. Daar in de buurt zit hij, maar
voor de zekerheid ff een techneut laten kijken? (Foto'tje naar Renntech b.v.?)

Re: Starten

26 jul 2009 16:09

Fotootje hier is volgens mij ook voldoende (zie je toch zo man !)
Kan je zien als die olieleidingen heeft ter hoogte van distributiedeksels ,
gr Diablo

Re: Starten

26 jul 2009 16:44

Hoi

Ik heb hetzelfde euvel eens gehad op mijn 3.0SC. Het bleek een lekke boubine te zijn. Koud lopen prima maar zodra op temperatuur bleek er stroom weg te lekken in de boubine spoel waardoor er geen stroom opgeslagen werd om vonken te leveren aan de bougies. Ik bereep dat je geen vonken meer krijgt na een tijdje rijden/starten. (Let op: high voltage!)

Suc6

mvg

Eduard Kepel

Re: Starten

26 jul 2009 19:09

Bij deze een foto. Mocht het de bobine zijn zoals boven beschreven, dan zou deze de volgende dag weer moeten willen starten, afgekoeld en wel.
Bijlagen
engine.JPG

Re: Starten

26 jul 2009 19:13

Sorry Fonzie,
maar aan deze foto kan ik niet uitmaken of je hydr.kettingspanners hebt , foto moet van de kettingskasten zijn ,
gr Diablo

Re: Starten

26 jul 2009 22:31

Ik ga binnenkort een foto van deksels plaatsen, maar wat hebben die hydraulische kettingspanners met starten te maken???

Re: Starten

26 jul 2009 23:03

Helemaal niks.





.

Re: Starten

28 jul 2009 13:12

Waarom wordt er dan naar een foto gevraagd??? Iemand anders nog opmerkingen betreffende dit probleem?

Re: Starten

28 jul 2009 14:04

Foto had ik gevraagd ivm dat Turbi zich afvroeg ge hydr.kettingspanners hebt of gewone :idea: :wink:

wat dit met starten te maken heeft snap ik eig. ook niet !!

Re: Starten

28 jul 2009 15:33

en misschien zijn het gewoon vuile sproeiers... gaat-ie ook beroerd van lopen

Re: Starten

29 jul 2009 19:26

Van vuile injectoren zou die wel gewoon vonk op de bougies moeten krijgen. Dus dat kan het naar mijn idee niet zijn.

Re: Starten

29 jul 2009 21:06

heb niet iemand in de buurt waarvan je effe de bobijn kunt lenen, dan weet je of het daar aan ligt of niet he he

Re: Starten

01 aug 2009 0:27

Bobine vandaag eens verwisseld, maar nog steeds dezelfde problemen. :(

Re: Starten

13 aug 2009 12:55

Iemand nog een idee waar het aan kan liggen?

Re: Starten

14 aug 2009 12:20

Wat ik raar vindt is dat je snel moet draaien aan je contactslot of hij wil helemaal niet starten....
Zou het niet kunnen zijn dat er iets mis is in het contactslot??? ik ben niet zeker of er daar een draar bij hangt die daar kan voor zorgen...
Kuis ook je zekeringen eens op dat alles goed contact heeft. als dit niet het geval is kan je hetzelde probleem hebben zoals bij een solduur, een warmtebreuk zoals ze zeggen. eerst contact geven maar door slecht contact warm worden en daarna geen contact meer geven. leg eens een testdraadje naar je bobijn van 12 v en zorgen voor een goede massa en kijk dan wat ie doet... ik geef enkele goedkope probeersels he ...
Laat nog iets weten he fonzy
Succes

Re: Starten

14 aug 2009 12:22

of daar een draadje bedoel ik...

Re: Starten

14 aug 2009 12:37

Miss heb je hier iets aan...

De ontsteking

Ik zal proberen uit te leggen hoe de ontsteking werkt, als je dit weet is de storing vaak eenvoudig te vinden.

Omdat een Porsche een hogere vonkspanning nodig heeft om een 'mis- fire' te voorkomen gebruikte Porsche in de 70-er jaren een ontstekingsversterker. Deze versterker wordt BHKZ genoemd dat voor Batterie Hochspannungs Kondensator Zundung staat.

De BHKZ krijgt via het contactslot een spanning. Het huis van de BHKZ heeft een massa aansluiting die aan de carrosserie aangesloten is. Als de auto op contact staat hoor je de BHKZ werken, het door impulsen opladen van de condensator naar 450V gebeurt met 3000HZ. Duidelijk hoorbaar dus.

Naast de plus ( rode draad) en min ( bruine draad) aansluitingen zijn er nog vier aansluitingen over.
De BHKZ werkt alleen als de motor draait doordat een hall gever onder in de ontsteking een toerental info geeft via de ommantelde dikke groene draad. Deze zit met twee stekkertjes aangesloten op het BHKZ kastje.
De thyristors in de BHKZ werken als elektronische schakelaars en zorgen dat de 450 V in de condensator 3x per omwenteling van de krukas een spanning geeft aan de bobine. ( via dikke zwarte draad )
De bobine werkt dus op een kortstondige 450V en niet op een permanente 12V zoals in meestal gebruikt bij benzine motoren. Daarom zit de - kant van de bobine aan massa aangesloten en niet zoals bij een conventioneel systeem op de contactpunten.
De laatst overgebleven aansluiting stuurt de toerenteller aan. ( dunne zwart/paarse draad).

Re: Starten

14 aug 2009 12:39

dus geen testdraadje naar je bobijn van 12 v leggen. sorry daarvoor

Re: Starten

18 aug 2009 22:25

Ik heb geen zespolige, maar een driepolig HK... kastje.
En als ik de auto van het contact afzet begint dit kastje na ongeveer 10 seconden nog eens 5 a 10 seconden na te zoemen.

Re: Starten 75er 911S

21 aug 2009 13:38

als ie goed start zou ik er durven vanuitgaan dat de vonk wel ok is.
En in plaats daarvan richting injectie te zoeken, warmloop regeling, vacuum lekken en dergelijke.

Bv een nietwerkende wur, en staat ie veel te rijk op het gewone circuit om zo gemakkelijker te starten
Maar dan verzuipt ie als ie warm wordt.

Of een Wur die niet afslaat, en blijft verrijken, als ie warm is.. zodat ie verzuipt

verzuipen en geen benzine krijgen kun je gemakkelijk met elkaar verwarren.. dan ruik je best eens aan de uitlaat om zeker te zijn
en als ie verzopen is, heb je idd geen vonk meer op je bougies

Re: Starten 75er 911S

21 aug 2009 13:48

mayonaise schreef:en als ie verzopen is, heb je idd geen vonk meer op je bougies


Waar slaat dit nu weer op. :roll:

Hij schrijft dus duidelijk dat er geen vonk meer is. :idea:
Dus eerst eens meten of er genoeg stroom is aan de bobine op het moment hij geen vonk meer heeft.
En massa even checken.

Re: Starten 75er 911S

21 aug 2009 14:33

Is dit niet een typisch geval van een defect elektrisch deel van het kontaktslot? Onderbreking van stroom hier en daar? Als je het kontakt uit zet en dan na 10 seconden gaat je HKZ weer aan en uit, ligt het aan de elektriciteit aanvoer.

Wellicht in het begin is deze ok, maar als hier wat stroom doorheen is gegaan, wat warm word en uitvalt?

Ik zou even kijken als de motor weer blijkt uit te vallen of je een goede continu stroomvoorziening hebt voor achter in de motorruimte. Even het elektrische schema erbij en meten.
Plaats een reactie