Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 aug 2009 22:26
Kan iemand mijn vermoeden bevestigen/ontkennen?
Ik rij een 1972, 2.4 E. Doorgaans geen problemen met motor, optrekken etc. Vandaag na een tijdje rustig autosnelweg (olie 80+) sloeg de motor af bij stationair draaien bij het stoplicht.
Dit is de eerste keer dat dit gebeurd, het gebeurde bij het volgende stoplicht nogmaals en nogmaals. Na dezelfde rit terug, geen problemen gehad.
Ik vermoed dat het hetzij een overschot aan warme lucht bij het luchtfilter is. Wellicht de slang iets meer naar de grill buigen? Ik heb overigens geen regulatorhuis
Laatst bijgewerkt door
Niels op 17 sep 2010 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.
04 aug 2009 22:55
Kleppenafstelling juist !
04 aug 2009 23:40
Dan zou het vaker moeten gebeuren, niet?
Ik heb deze keer niets geks gedaan. Eerder wel redelijk doorgetrapt gebeurde dit ook niet
05 aug 2009 0:01
Tja ik schat zo elke keer dat die +- op bedrijfstemperatuur komt !
21 aug 2009 13:45
zit er nog mechaniche injectie op je auto of heeft iemand er carbs op gemonteerd?
Valt de motor meteen stil van het moment dat hij op stationair valt, of na een tijdje?
22 aug 2009 15:17
er zit nog steeds de originele bosch injectie op. Gezien het soms aangaan van het Gen-lampje, was mij eerder met mooi weer niet opgevallen, vermoed ik ondertussen dat de laadstroom er ten tijde van het stilvallen niet was. Meting wees uit dat de stroom nogal wisselde, dus dynamo laten reviseren met nieuwe gelijkrichter. als het klaar is zou het best wel eens verholpen kunnen zijn lijkt me.
22 aug 2009 15:45
er van uitgaande dat de bedrading goed is, en overal goeie aarde,
dan moet je perfect kunnen blijven rijden met de batterij als bron voor je ontsteking, zelfs als er geen laadstroom is.
het belangerijkste van het gen lampje, is waarschuwen voor een geknapte fanbelt, om zo meteen te kunnen stoppen, ipv door te rijden en de boel te overkoken wegens geen koeling.
Tenzij natuurlijk dat ie zo zwak oplaadde, dat de batterij leeg was op het moment dat ie uitviel, maar dan zou ik verwachten dat je "platte batterij" als symptoom had meegeleverd.
Werkte de start motor nog na het stil vallen? Die trekt veel meer ampere's dan de onsteking..
22 aug 2009 18:44
IK zou ook even de massa verbinding van de versnellingsbak naar de carroserie even goed controleren.Vooral de aansluiting op de carroserie .Heb ik ook verschillende dingen met mee gemaakt.
22 aug 2009 19:44
Nou (en nu ga ik velen op dit Forum tegen de schenen stampen)
ik vind dat iemand als leek eventueel zelf kleine reparaties
kan uitvoeren ,
maar als het niet gaat ? jongens breng die auto naar iemand die het
tegen betaling uiteraard WEL kan fixen !!
My 2 cents
22 aug 2009 19:56
typische reactie voor porscheforum.nl.
22 aug 2009 20:00
@ mayonaise
wat bedoel je daar nu mee "typische reactie"
Is toch waar ,of niet ?
Je kan proberen maar het mag toch ook niet te lang gaan duren !!
22 aug 2009 20:37
elkeen moet dit voor zichzelf uitmaken. De meeste technische forums zijn bedoeld voor zij die zelf iets willen leren of doen.
Er is geen forum nodig om je auto naar een garage te brengen.
En van alle forums die ik ken, is Porscheforum.nl de 1 van de weinige waar je geregeld de "best niet teveel proberen, breng het liever naar de specialist" reactie krijgt.
Je zou haast denken dat ze hier aandelen hebben bij de specialisten.
22 aug 2009 20:45
Wat jij verteld is juist Maar ....
ik bedoel als het niet wil lukken !!!!
je kan ook maar moeilijk een paar maanden autoloos blijven !
En je moet niet gaan veralgemenen vind ik .
22 aug 2009 20:57
spontaan een technisch draadje richting de specialist sturen vindt ik persoonlijk not done, op een technisch forum.
Nogmaals, elkeen moet voor zichzelf uitmaken of ie via doe hetzelf, of via facturen van garage tot een oplossing wil komen.
"ga naar de specialist" is geen technisch antwoord , het is een antwoord op een vraag waar iedereen zowieso al het antwoord op weet, dat de specialist het kan oplossen.
22 aug 2009 21:13
Das dan JOUW mening !!
23 aug 2009 21:31
Gezellig sfeertje zo...
Het was uit interesse. Vind dat ik als hobbyist best aardig moet kunnen klussen aan de auto. Vanzelfsprekend staat de auto op het juiste moment bij de specialist. Aangezien een auto uit 72 echter wel eens gekke kuren kan hebben die ook niet elke specialist kent, leek het me goed van gedachten te wisselen. Kan me dus niet zo vinden in je reactie Diablo.
Anyway aan de anderen, thanks voor de comment. Startmotor werkte nog prima accu nog vol. Je verklaring klinkt logisch. Misschien heeft iemand e.e.a. niet goed vastgezet na de halve revisie bij de specialist
. Aangezien het slechts 1 incident betreft geloof ik ook wel in de losse massa, ga alles nalopen
Over drie weken op rally, kom er wel achter als het niet goed zit
Hartelijk dank voor de moeite,
23 aug 2009 21:40
Hoi Porsche1972E,
is echt niet specifiek op jouw bedoeld hoor !!
Ik bedoel hiermee dat ieder hobbyist mag sleutelen en ontdekken
op zijn auto zoveel als die zelf wilt(hoor je mij niet over klagen),
maar dat het geen maanden mag duren , dat bedoel ik ,
natuurlijk bepaalt ieder voor zijn eigen wanneer auto naar garage te brengen .
Dat is gewoon hoe ik erover denk (maanden zonder auto) snapt ge?
gr Diablo
no offence .
23 aug 2009 22:01
Porsche1972E schreef:Gezellig sfeertje zo...
Het was uit interesse. Vind dat ik als hobbyist best aardig moet kunnen klussen aan de auto. Vanzelfsprekend staat de auto op het juiste moment bij de specialist. Aangezien een auto uit 72 echter wel eens gekke kuren kan hebben die ook niet elke specialist kent, leek het me goed van gedachten te wisselen. Kan me dus niet zo vinden in je reactie Diablo.
Anyway aan de anderen, thanks voor de comment. Startmotor werkte nog prima accu nog vol. Je verklaring klinkt logisch. Misschien heeft iemand e.e.a. niet goed vastgezet na de halve revisie bij de specialist
. Aangezien het slechts 1 incident betreft geloof ik ook wel in de losse massa, ga alles nalopen
Over drie weken op rally, kom er wel achter als het niet goed zit
Hartelijk dank voor de moeite,
kan zijn dat de deceleratie solenoid even is blijven hangen, das dat ronde ding die op je mfi pomp zit, en boven de 2000 (als ik me goed herinner), via een knopje op je mfi throttle bodies de benzine afkapt als je 't gas los laat. om het gevoelige IMS Lager in de uitlaat te minderen, en voor fuel economy (as if op mfi er zoiets bestaat
)
Als het vaker zou gebeuren, kun je even testen door die solenoid los te koppelen... , eventueel eens uit de auto een paar keer testen, kijken of ie altijd mooi/snel terugkomt.
Of even rond rijden zonder die draad op de solenoid .. en kijken of het probleem nog voorvalt (verwacht je dan wel aan iets meer lawaai als je uit toeren komt en gas lost)
Het is een 69'er? Die heeft mogelijks 2 solenoids
weet niet meer van buiten, maar 1 bepaal jaar had er nog eentje voor koude start enrichment..
anyway, de cutoff solenoid zit onderaan.
23 aug 2009 22:56
Dank voor de goede uitleg mayo
24 aug 2009 13:56
Hartelijk dank, zeer duidelijk.
Ik heb eerder wat problemen gehad hiermee (gevoelige IMS Lager bij gas los etc). Dit zou nog best een mogelijke oorzaak kunnen zijn, ik ga op onderzoek.
24 aug 2009 16:01
belangerijkste van al met mfi, is om niet willekeurig dingen te gaan proberen.
Nu die solenoid is een los staand ding, maar als die wel goed blijkt te zijn, en hij ploft wel in de uitlaat... Dan moet je het mfi gebeuren analytisch aanpakken.
Vooral niet willekeurig aan de afstelling beginnen veranderen (stangetjes, idle stops, pomp afstelling stationair of load afstelling...)
En zeker altijd goed documenteren wat er is veranderd, als je het verandert..
Voor de solenoid heb je 3 dingen die van belang zijn
Dat de solenoid goed werkt
Dat de rpm gecontroleerde relay juist werkt (of RPM transducer)
Dat het knopje op je throttle stop werkt
Net opgezocht, de relay moet boven de 1500 toeren stroom geven aan de solenoid (via het knopje)
En moet terug uitvallen als het toerental onder de 1300 toeren komt
Als de relay juist werkt, kan het knopje de motor niet doen stil vallen bij stationair.
Dus de werking is als volgt, je geeft gas, toeren gaan omhoog, rond de 1500 gaat er stroom richting de solenoid.
Maar omdat je gaskleppen openstaan, is het knopje open, geen stroom dus
Je laat het gas los, en knopje gaat in, solenoid wordt actief, duwt in de pomp en pomp wordt dicht geknepen, en dus geen overtollige benzine in de decelleratie..
bij 1300 toeren schakelt de rpm transducer uit, solenoid trekt terug.. en de motor krijgt weer benzine om stationair te draaien.
de transducer kan je eenvoudig testen met een volt meter... je geeft gas, bij 1500 krijg je voltage
en bij terugkomen valt voltage weg rond 1300.
Je kan dit bij de microswitch meten links van je gaskleppen
knopje testen ook eenvoudig, dan doe je dezelfde test, maar meet je aan de solenoid...
solenoid testen, dat kan enkel als je hem eruit haalt, en manueel stroom geeft... moet klik klak uit en in gaan.
Wel opletten dat je hem mooi droog hermonteerd.. zit normaal een papieren pakking tussen...
meestal kun je die wel recycleren.. er zit niet echt druk op de olie in dat gedeelte van de pomp
01 sep 2009 18:09
Porsche1972E schreef:Beste Stijn,
Dynamo etc erop, alles loopt prima.
Echter nu veel meer last van knallen (niet plofjes) in de uitlaat als je voorzichtig een beetje van het gas afgaat. Als je gas los laat schakelt de schakelaar de onsteking netjes uit. De specialist is niet zo ervaren met MFI en denkt ondertussen na over wat het zou kunnen zijn. Ikzelf eigenlijk ook.
Heb jij nog inspiratie? De kleppen zijn onlangs gesteld bij een minirevisie. Als het door speling op de gaskleppen en stangetjes komt, lijkt het me dat het benzine overschot zorgt voor plofjes geen knallen ? Het schijnt voor te komen dat door overlap in en uitlaat soms samen open staan. Dan nog verbaast mij de echte "geweerschot" achtige hoeveelheid geluid. Ik had het eerst 1 maal per dag, gisteren 3 keer in een kwartier.
Is het wellicht noodzakelijk de auto meer schoon te rijden omdat hij te lang stilgestaan heeft? Wellicht met injector cleaner? Dit werd in het verleden bij mijn alfa afgeraden vanwege het risico op pasta residuen die je de verbrandingskamer in kan trekken.
Armer afstellen kan leiden tot te veel hitte?
Of hoger octaangehalte rijden (zou eerder averechts moeten werken)
Anyway zo kort voor de rally nog een leuk stresspuntje.
de Shutoff switch schakelt niet de onsteking uit, maar duwt in de pomp zodat je injectie afslaat
Verder nagaan :
1 Ontstekings timing
2 ok de vervroeging op hogere toeren verifieren
3 Bougies? recent vervangen? tijdens mini revisie?
4 Vooral niks zomaar aan de stangtjes op je gaskleppen wijzigen !!
5 Is de injectie pomp riem recent eraf gegaan? Staat die wel op tijd?
Te rijk of Te Arm wordt moeilijk testen, zonder de auto op een rollenbank te zetten.
Ten zij je een LM1 koopt en in je uitlaat monteerd.
01 sep 2009 19:25
..ik heb ook een probleem met mijn MFI. Staat te rijk afgesteld. Maar even een vraagje, weet mayonaise waarom men de 'barometic cell' met twee ringen eronder zou willen monteren (waardoor de barometic cell hoger komt te liggen)?
01 sep 2009 20:00
Mijn mfi pomp staat ook een beetje te rijk .Maar daar integen loopt hij perfect stationair, stottert niet tussen de 2000 en 3000 toeren.Ik denk zelf als de pomp goed loopt mooi afblijven.Ze hebben wel ooit 2 plunjers in de pomp vervangen omdat ze vastzaten.(eric hendriks) Sinsdien loopt hij perfect.
01 sep 2009 20:20
ok, klinkt goed. nu mijn motor volledig gereviseerd is, blijkt mijn MFI veel te rijk afgesteld. hij roet bij gasgeven en pluimt licht bij stationair. als de motor warm wordt loopt het stationair toerental op richting 2000 rpm.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.