Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

911 sc problemen met koppeling

28 aug 2009 19:32

Hallo, ik ben sinds enkele dagen in het bezit van een 911 sc van '82. Nu heb ik sinds gisteren al problemen met de koppeling, opeens tijdens een rit kon ik niet meer ontkoppelen, dus kon ik niet meer vanuit stilstand vertrekken. Dan heb ik de wagen een nachtje laten rusten, en vandaag werkt de koppeling terug :scratch: ze is wel verschrikkelijk 'schokkerig' , ik kan echt niet vloeiend vertrekken... aan de pedaal of de kabel is er nx, dus moet het volgens mij ergens binnenin te doen zijn :( ik ben nog geen echte kenner, maar kent iemand dit probleem? alvast bedankt!

Re: 911 sc problemen met koppeling

28 aug 2009 19:42

Als er 'zoals je schrijft niks met de kabel of de pedaal aan het hand is' dan zal het probleem goed in het koppelingshuis kunnen zitten.
Jammer dat je niet aangeeft wat de pedaal exact deed toen je de koppeling bediende, voelde het normaal aan of totaal anders?

.

28 aug 2009 19:45

Msch gewoon gaar, die koppeling?

29 aug 2009 11:31

Toevallig geen burnout proberen doen met de nieuwe Porsche?
En zo de koppeling, die waarschijnlijk niet vers meer was, over de kling hebt gejaagd...Zodat ie nu slipt?

30 aug 2009 21:53

Hallo Ward,

Eigenlijk is het niet meer relevant of de koppeling versleten is of niet. Als ie erg hinderlijk schokt (m.i. het druklager en bij eerdere bouwjaren de rubberen trillingsdemper) moeten blok en bak er ook onderuit. Als je in de 5e versnelling rijdt en 3000 tpm draait en dan vol gas geeft, kun je iets zeggen over de staat van de koppeling (als het toerental eerst oploopt en de auto daarna pas duidelijk versnelt, is ie waarschijnlijk ver op).

SC particulier gekocht? Tegenwoordig sta je als koper sterker. Een normale koppeling is (afgezien van circuitgebruik) niet in 2 a 3 dagen op zijn einde. Dit heeft waarschijnlijk al veel langer gespeeld. En bij een proefrit rijdt men meestal te beschaafd om dit soort problemen op te merken.

Ik hoop dat het meevalt.
Overigens: als je de boel uit elkaar haalt (laat halen) natuurlijk wel ALLES vervangen!

Groet, Theo.

30 aug 2009 23:45

Wat een verhaal, met een net aangeschafte SC! Ik kan je geen tips geven maar ik wens je er wel sterkte mee, ik hoop dat het niet te veel gaat kosten.

31 aug 2009 9:30

Wat ook het geval kan zijn is het volgende:

Je koppeling wordt ingedrukt door een gaffel met een hoefijzervormige "vork" binnen in het koppelingshuis (nee, niet de omega veer bij de bevestiging van de koppelingskabel aan de buitenzijde van de bak...). De poten van deze gaffel/vork willen nog wel eens langzaamaan verbuigen en zelfs afbreken. :(
Porsche heeft hiervoor destijds dan ook een steviger exemplaar als modificatie uitgebracht. Ook de as waarop de gaffel scharniert wil wel eens uitlubberen waardoor de koppeling minder goed ingedrukt kan worden.

Maar natuurlijk kan het ook gewoon een versleten koppelingsplaat zijn.
Bovenstaande heb ik in het verleden ook een keer gehad met 1 van mijn SC's. Als je de koppelingsplaat laat vervangen laat dan gelijk die gaffel even bekijken.

Succes,

Dick

31 aug 2009 9:56

Klopt helemaal Dick, alleen buigen de pootjes 's nacht niet vanzelf terug :mrgreen:

Bovenliggende reactie's kunnen allemaal met een koppeling gebeuren, maar wat is er aan de hand als de koppeling de volgende dag wel weer ontkoppeld.
Waarschijnlijk heeft het hier te maken met een warme koppeling en een koude koppeling.
Ik kan wel diverse dingen bedenken, en de gaffel is idd. een belangrijke aanwijzing, echter is de eerste zin in de reactie van supercarrera een hele goede, en de zin kan dan aangevuld worden met :arrow: , want de versnelingsbak zal er toch achteruit moeten om een goede diagnose te stellen.

Dit is een belangrijke mbt. het stellen van een diagnose op afstand.

ward schreef:.....opeens tijdens een rit kon ik niet meer ontkoppelen, dus kon ik niet meer vanuit stilstand vertrekken. Dan heb ik de wagen een nachtje laten rusten, en vandaag werkt de koppeling terug ........

01 sep 2009 19:45

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb al een hier en daar advies gevraagd en een garagist mee laten rijden en die praten ook over dat druklager die moet ingesleten zijn, en zo niet meer juist duwt tegen de drukgroep.. en nu enkele dagen later is de koppeling weer zoals voordien, zonder schokken :scratch: ik rijd er niet dagelijks mee, dus voorlopig laat ik het rustig zoals het is, en als het goede weer volledig weg is gaat heel de boel eruit, en wordt de koppeling vervangen. Ik hoorde dat er regelmatig problemen zijn met de koppeling van een 911sc??

01 sep 2009 19:48

Niet perse lijkt me. Het zijn ondertussen enigzins gedateerde auto´s dus daar zou het eerder mee te maken kunnen hebben.

06 sep 2009 19:47

Hallo Ward,

Nog 1 opmerking, eigenlijk een herhaling van een opmerking die ooit is gemaakt door onze forum technieker;

Als je van plan bent deze auto nog een tijdje de jouwe te noemen, zou ik die koppeling asap (laten) VERVANGEN.

Dan rijd je zo lang en optimaal mogelijk met een nieuwe set en heb je hem niet ingebouwd voor iemand anders, c.q. de nieuwe eigenaar.

Ik vond dat destijds een heel goede opmerking van Renntech.

Groet, Theo

22 jan 2010 16:19

iemand enig idee wat deze nieuwe koppeling heeft gekost? zit met zelfde issue nu en maak me zorgen....
Plaats een reactie