Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

996 GT3 mk2: Sportiever geluid, hoe ?

08 sep 2009 10:37

Luitjes,

Laat ik ook is een topic starten (lang geleden :D ), maar aangezien de enorme GT3 drang hier denk ik wel een goede oplossing te horen, wat is er aan de hand.

Vorige week bij Johan van de Gugten langs geweest (ff een bakkie en kijken naar zijn nieuwe super gelikte nieuwe zaak), daar gesproken over het uitlaatgeleuid van mijn GT3 (de gele 996 MK2).

Dat geluid is me net ff te braaf, en ben dus al tijden het internet aan het af struinen voor iets aparts, deze vraag heb ik ook ooit besproken met Erwin (Renntech) en Wim de Mooy (Garage Gmund), ik wil iets totaal anders dan de gemiddelde sportuitlaat.

Want de sportuitlaat van een 996 vind ik (nu) te roggelend, een GT3 mot gillen.
Johan adviseerde mij een cargraphic super sound export versie (en heeft hem al op voorhand in huis genomen, de rakker :D ).

Maar zelf ben ik niet echt onder de indruk van dat geluid, ik ken het van speedy1980 zijn pa, zie hier speedy achter het stuur met zijn Pa (die snor klop ik zondag wel ff met de slalom :D ) zijn GT3 op Assen.

http://www.youtube.com/watch?v=0B9_J6Ty8Qk

Vetter is de Kreissieg f1 (maar wow errug duur), en dat roggelen aan het einde van de run :cry: :cry:

http://www.youtube.com/watch?v=wMnS9kUqO_M

Beter klinkt deze ASP (in de USA) handgemaakte, en minder roggelen in de potten...

http://www.youtube.com/watch?v=gOVcI7XkAyo

Maar nu zit ik te denken, help me ff, het huidige GT3 soundje is eigenlijk super, maar mag wat harder...krijg ik dat met deze voor elkaar.
Afbeelding

plus
Afbeelding

In principe ben je dan toch alleen het huidige (snerpende) aan het versterken ??? en dat wil ik eigenlijk...

Zowel Erwin (Renntech) als Wim de Mooy (Garage Gmund) konden iets handgemaakt fabriceren.....zal wel wat kosten, maar toch...

Re: 996 GT3 mk2: Sportiever geluid, hoe ?

08 sep 2009 10:48

Als het je puur om geluid gaat, koop je toch gewoon mijn Spyder. Je hebt al ontdekt dat je er in past :mrgreen:

Zonder gekheid; wel gaaf de toch al niet kinderachtige sound van je GT3 nog wat verder op te schroeven.
Laatst bijgewerkt door Wouter op 08 sep 2009 10:50, in totaal 1 keer bewerkt.

08 sep 2009 10:49

Misschien is Manthey wat voor je. Op de Nordschleife ben ik altijd aardig onder de indruk hiervan.
Een mooiere diepere roffel, en niet té luid.

Ze hebben een M410-pakket. Dit is een complete set speciaal voor de 996 Gt3 MkII, niet alleen de
uitlaat maar ook wat andere onderdelen. Ik neem echter aan dat de uitlaat los ook wel verkrijgbaar
moet zijn.
http://www.manthey-motors.de/nextshopcm ... =108&e1=68

08 sep 2009 10:50

De Kreissieg klinkt het best imho. Geen diepe dreun in laag toerental, meteen af start mooie snerp....
Joh, wat een acceleratie :wink:

Zal wel een polletje opleveren "die t*ring-herrie van de John-mobiel, ken dat of ken dat niet" :mrgreen:

08 sep 2009 11:01

Ik heb ooit gereden met een GT3 met dat Manthey pakket....was idd. goed...

Maar ik wil niet van dat blubberen als ik van het gas af ga....

En ja Leoh polletje :D :D

Vorige week ook meegereden met die knul die de lunaherriepot op proef had, man enorm gaaf geluid, angstig mooi zelfs, maar tussen de 2 en 3duizend toeren resoneerde alles en zat je in de pijngrens (niks van overdreven helaas).....

Op mijn 4s had ik geloof ik het meest ordinaire en hardste geluid wat mogelijk was op een 996, was toen super, nu wil ik meer een racy geluid.

08 sep 2009 11:05

Heb dan wel geen GT3 ... maar die Cargraphic vind ik helemaal niks ...

.... die Kreissieg f1 en ASP hebben wel wat :thumleft:

Belangrijk is MI dat er geen brom in zit bij 'n laag toerental - als je er ook 'ns 'n langer stuk mee wilt rijden :idea:

Zelf zou ik voor de Optie Renntech of Gmund gaan ..... met bijv. de garantie, dat als je het tegenvalt, de boel weer terug naar 'origineel' wordt gezet ...

Mss krijg je zelfs quantum-korting als je samen met gast gaat :mrgreen:

08 sep 2009 11:44

Ben het met de vorige Kreissieg-aanhangers eens. Kost wat maar dan heb je wel kippenvelopwekkend geluid.

08 sep 2009 12:23

john tijgaht ik zou het geld lkkr bewaren en bij een 997gt3 mk1 leggen benje gelijk klaar daar zit al een vette sound in :idea:

je hebt die gele al weer 1.5 jaar man, jouw kennende word het binnenkort weer tijd om hem in te ruilen :wink: of gaje vd panamera 8)

08 sep 2009 12:36

John,

Ik heb vorige week een andere uitlaat er op laten zetten, ok het is geen Porsche :shock: , maar het gaat om het geluid.
Het is een Capristo uitlaat, capristo.de, voor een normaal bedrag, maar wel een super geluid.
Mijn zoon heeft een kort filmpje geplaatst op youtube, http://www.youtube.com/watch?v=xSNQXRUpVo8
zodat het je het kan horen.

Robert.

08 sep 2009 12:36

Hetzelfde dilemma gehad. Kreissieg mooi maar duur. Uiteindelijk gekozen voor Europipe dempers en sportkats. Ook prijzig maar toch ietsje minder. Was ten tijde van de MK1 de uitlaat van Manthey overigens. Kan ze niet vergelijken met Kreissiegs irl maar ben zeer tevreden. Imposanter geluid bij starten en stationair, geen storende brom tijdens langere ritten, gillen bij hogere toeren! Ben nog wel benieuwd hoe dit klinkt in combinatie met een cup luchtfilter, maar vind het voorlopig luid genoeg. Blubbert overigens niet bij gas loslaten, wel enkele plopjes bij terugschakelen...

Kan me herinneren op Rennlist hele epistels te hebben gelezen, naar aanleiding van de Kreissiegs, over geluid en verschillende uitlaatsystemen. Dacht dat het snerpende geluid geduid verklaard werd door het gebruik van enerzijds sportkats en anderzijds de gekruisde verbinding tussen beide systemen of zoiets??? De dempers dragen hier in ieder geval minder aan bij en op basis hiervan werd ook wel gesuggereerd alleen sportkats te installeren.

08 sep 2009 12:41

Overigens, bij de capristo is het niet zo dat je op lange afstanden gek wordt van het geluid, in zijn 6 dan is het geluid relaxed, bijna standaard.
Maar bij hogere toeren begint hij te gillen, kippevel geluid.

08 sep 2009 12:45

kijk met dat antwoord kom ik denk ik naar mijn vraag.....

Zowel Renntech als Gmund spraken over een uitlaat die uiteindelijk in 1 systeem kwam, geen 2 losse systemen die elkander kruisen.

08 sep 2009 12:56

Ik blijf natuurlijk een leek op dit gebied, maar dat is inderdaad het principe dat op Rennlist werd beschreven. Beide uitlaatsystemen komen samen na de sportkats, maar gaan wel weer naar afzonderlijke dempers.

Interessant! Denk per slot van rekening dat het geluid immers het gevolg is van het gebruikte principe en niet zozeer door het gebruik van achterlijk kostbaar titanium oid.

08 sep 2009 13:02

Ik heb origineel uitlaatsysteem in combinatie met een cupfilter..... over gillen gesproken :ba:

08 sep 2009 13:06

Tja, dat was ook een van de redenen om naar de not only GT3 meeting te willen. Had ze graag willen horen. Nxt time!

08 sep 2009 14:11

Mijn pijpen toch gehoord afgelopen week af Leipzig :D :D ? Met orignele knop aan/uit werkt toch ook op GT3 ?

En misschien met luchtfliter extra pfffffffffffffffffff :thumleft:

08 sep 2009 14:16

Misschien even een gt3cup luchtfilter erop zetten, kijken wat dat doet met het geluid.

Afbeelding

08 sep 2009 14:26

Klopt gast. Van 2 cilinderbanken naar 1 pijp en dan weer splitsen naar 2 dempers. Schijnt het mooiste geluid te geven.

Met een Cupfilter zit je met de LMM. :idea:
Zelf knutselen of een aangepast cupfilter zien te vinden. Mij nog niet gelukt.

08 sep 2009 14:26

Ik heb onlangs op basis van een origineel set een bypass laten bouwen volgens fabrieks specificatie; de soort van staf vorm er tussen laten zetten dus, alleen net even wat dikker dan PSE heeft. Resulteert in een supergeluid boven de 3000rpm, en daaronder een nette roffel. Kan ik zeer aanbevelen!

08 sep 2009 14:39

Kreissieg F1, for sure.

08 sep 2009 15:11

Harley schreef:Met een Cupfilter zit je met de LMM. :idea:
Zelf knutselen of een aangepast cupfilter zien te vinden. Mij nog niet gelukt.

Hier hadden we het destijds ook in 'mijn' topic over. Je kan toch op eenzelfde wijze monteren als hoe het bij mij gedaan is? Of ga ik nu te kort door de bocht?

08 sep 2009 15:28

Het filter wat jij hebt (met LMM aansluiting) heb ik nog niet kunnen vinden.

08 sep 2009 15:38

Jurgen schreef:Kreissieg F1, for sure.

+1
Mauk

08 sep 2009 16:40

mooi spul! heeft akrapovistchsj ook geen mooi setje ?

08 sep 2009 19:58

Leuk filmpje met een hoop kabaal :twisted:

http://www.youtube.com/watch?v=ygfRAff- ... r_embedded
Plaats een reactie