Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 9:33

Ik heb al veel gezocht op dit forum & Pelicanparts, maar krijg heel veel tegenstrijdige informatie, dus wil het even hier posten.

Mijn 911T heeft Zenith carburateurs en blijft met name bij koude start, gas los bij afremmen en gaskleppen weinig open op lage snelheid gevoelige IMS Lager in de uitlaat. De inlaat kant is ok.

Nu dacht ik zelf dat dit te maken had had dat het mengsel te rijk was, dus te veel lucht t.o.v benzine bevat. Maar ik hoor verschillende meningen. Mijn vragen zijn dus:

* gevoelige IMS Lager in uitlaat, te rijk of te arm mengsel?
* Rijk mengsel; teveel lucht OF teveel benzine?

Verder staan bij mij alle carb's goed afgesteld qua luchtstroom, dus moet het echt in het mengsel zitten. Ze zijn ook volledig gereviseerd.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 9:35

om je vraag 2 te beantwoorden vond ik dit op google:
Rijk mengsel: een ‘rijk’ mengsel betekend dat er meer brandstof dan lucht aan de motor wordt toegevoegd. Als je motor te ‘rijk’ staat afgesteld dan loopt hij slecht stationair (roken) en pakt hij slecht op. Je kan onder andere met de gasnaald bepalen hoe ‘rijk’ je motor loopt. Met een snel luchtfilter wordt er meer lucht aan de motor toegevoegd en zul je meestal je carburateur wat rijker moet afstellen (veertje op je gasnaald verzetten).

Arm mengsel: De term ‘arm’ wordt gebruikt als je motor meer lucht dan brandstof krijgt aangeboden, bij een arme afstelling loopt de motor vaak hoog stationair en slaat af als je opeens het gas helemaal open draait. Het klemveertje wat aan je gasnaald hoger zetten maakt het mengsel armer.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 9:37

Bellen naar AMT dyno, Dirk Gooris in B, hij heeft veel ervaring met dit type carbs.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 10:08

horn schreef:om je vraag 2 te beantwoorden vond ik dit op google:
Rijk mengsel: een ‘rijk’ mengsel betekend dat er meer brandstof dan lucht aan de motor wordt toegevoegd. Als je motor te ‘rijk’ staat afgesteld dan loopt hij slecht stationair (roken) en pakt hij slecht op. Je kan onder andere met de gasnaald bepalen hoe ‘rijk’ je motor loopt. Met een snel luchtfilter wordt er meer lucht aan de motor toegevoegd en zul je meestal je carburateur wat rijker moet afstellen (veertje op je gasnaald verzetten).

Arm mengsel: De term ‘arm’ wordt gebruikt als je motor meer lucht dan brandstof krijgt aangeboden, bij een arme afstelling loopt de motor vaak hoog stationair en slaat af als je opeens het gas helemaal open draait. Het klemveertje wat aan je gasnaald hoger zetten maakt het mengsel armer.


Thx Horn, heb ik ook gelezen, maar op Pelican parts hoor ik dus exact het omgekeerde. Rijk is meer lucht dan benzine. Vandaar mijn vragen.

Ik zal eens wat specialisten bellen om hun verhaal te horen.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 10:39

Ik heb ook knallen in mijn uitlaat (zoals al enigen hebben ervaren) en volgens de mijn bekende info kan dit alleen worden veroorzaakt door zuurstof die ergens in het verbrandingsproces gezellig komt meedoen. In mijn geval wordt het waarschijnlijk veroorzaakt door de carburateurs (na goed afstellen al een stuk minder nu) maar dat zal bij jou niet het geval zijn aangezien ze gereviseerd en afgesteld zijn, een lek ergens in het uitlaatsysteem is dus een andere reele mogelijkheid.

Ik heb mijn motor onlangs laten afstellen door iemand met echt verstand van zaken op het gebied van Webers en betaalde graag (zwart overigens) het geringe bedrag voor het grote resultaat.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 10:47

Ik heb die van mij ook door een specialist laten afstellen, maar 1 carburateur die deed niet lekker mee. Nu na 1500KM doet deze het wel, dus is het tijd om alles een beetje na te lopen. Vandaar mijn vraag nu.

Kan natuurlijk weer naar de specialist, maar zit in de aard van het beestje dat ik het ook gewoon zelf wil kunnen doen. Maar ja, dan moet je wel weten wat je moet doen :(

@ Erwin Renntech: Hoor graag jouw mening en kennis in deze :)

Thx Hessel

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 10:54

Hessel schreef:@ Erwin Renntech: Hoor graag jouw mening en kennis in deze :)


Erwin heeft geen toeter op zijn PC als zijn naam hier valt....

Mijn advies...rij er is langs (Almere <=> Steenwijk) is te doen, het praat makkelijker en wellicht direct actie bij een persoonlijk bezoek.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 13:31

Koude start betekent een rijk mengsel (is zeker weten veel benzine, weinig zuurstof, bijvoorbeeld als je de choke gebruikt)
Als dat mengsel in de cilinders niet volledig verbrandt kan het nog eens ontsteken in een (al wat) warme uitlaat.

Je zou meer oorzaken kunnen bedenken.
1. wat al gezegd is een te rijke afstelling, uitlaatgassen bevatten nog onverbrande benzine
maar ook:
2. de ontsteking staat te laat (kan ook nog komen doordat de vacuumvervroeging niet (goed) werkt
3. er is iets met de timing van de kleppen (niet goed sluitende uitlaatklep)

Een lek in je uitlaat waardoor zuurstof naar binnen lekt lijkt me onwaarschijnlijk, de uitlaat heeft altijd overdruk.

Wel mee oppassen, ik heb meermaals een uitlaatdetonatie gehad (reed ik nog op lpg met een andere auto), de eerste keer klapte de einddemper uit elkaar, de tweede keer schoot het hele systeem er als een raket vanaf. Kan een dure grap zijn, zeker bij een porsche.Je katalisator gaat ook stuk als er te veel onverbrande benzine in komt. In echt heftige gevallen kan de zaak zelfs in brand vliegen.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 14:06

een rijk mengsel heeft teveel brandstof, een arm mengsel te weinig
te rijk = gevoelige IMS Lager in de uitlaat
te arm = gevoelige IMS Lager uit de inlaat...

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 15:18

Misschien dat dit helpt: Tijdens de 11 stedentocht in de Belgische 912 genavigeerd, we zijn uit B gekomen en tot aan de lunch met een volledige uitlaat gereden, geen enkele knal. Na de lunch is het laatste stukje van de uitlaat, dus nog na de demper eraf gevallen (losse klem), met als resultaat, zeer regelmatig knallen. Misschien iets met je uitlaat?

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 15:32

Dank allemaal. @ felix Bahama:Demper is redelijk nieuwe Dansk RVS en WW's zijn ook ok.

De timing, zowel statisch als van de verdeler is ok en afgesteld. Ik dacht al en denk nog steeds aan een te rijk mengsel, teveel benzine dus. Dit bij koude start, gas los bij afremmen (Veel brandstof, maar ineens weinig zuurstof) en gasklep weining open (te weinig zuurstof) Ik ga daar maar eens mee experimenteren. De Mixture stelschroef 1/4 uitdraaien. Kijken wat dat doet.

Blijft een soort van black magic, carburateurs......

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 15:42

Het klinkt alsof je niet helemaal precies weet wat je aan het doen bent....

Ik zou er maar mee oppassen als ik jou was, afstellen carbs zou ik toch bij voorkeur op de rollenbank (laten) doen, zodat je kunt meten wat je aan het doen bent. Met name de A/F (air fuel) ratio is van groot belang voor het goed presteren (maar ook voor het heelblijven) van je motor.

Voor je het goed en wel in de gaten hebt gaat er wat mis of loopt ie te arm en draai je binnen no-time je hele blok in de soep. Dan ben je verder van huis.....

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 15:56

Het is niet dat ik helemaal niet weet wat ik aan het doen ben. Heb alle manuals en heb de carburateurs een maand geleden af laten stellen door een specialist. Maar omdat de carb op cylinder 2 toen nog niet helemaal meekwam en de motor net 500km had gelopen na reviseren, kreeg ik het advies om er even verder mee in te rijden en kijken of dit zou helpen met die Cyl 2 carb.

Gisteren met de synchrometer alle cylinders nagelopen en allemaal netjes op dezelfde airflow, alleen cyl. 1 was iets hoger, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Dus kan alleen aan het mengsel liggen. Heb de A/f stelschroef op Cyl 2 iets ingedraaid tot toerental wat begon te veranderen en dan weer 1/8 slag uit. Dit maakte niet uit.

Reden voor deze post is dat velen meer weten dan 1. Zeker als je het hebt over 40 jaar oude carb's, ondanks dat deze gereviseerd zijn.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 23:07

Beetje gevoelige IMS Lager hoort er toch bij :?: M'n 993 deed dat bij gas lossen en m'n GT3 ook. En daar zit multipoint injectie op.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

09 sep 2009 23:14

Klopt; ik had ooit een Smart (ja echt waar :oops: ) en zelfs dat ding gaf een soort gevoelige IMS Lager wanneer je hem echt op zijn klote gaf. Ik denk echter dat wat hier bedoeld wordt wat serieuzere knallen zijn.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

10 sep 2009 1:14

Hey Hessel,

Ik heb zelf dus ook een T-tje met carburateurs en heb daar eigenlijk maar een keer last mee gehad.
Enige keer dat ik last heb gehad van gevoelige IMS Lager was toen ik met de klassiekerclub naar 'Classic Le Mans' ben gereden. Ik tank altijd ron98 benzine (BP ultimate) en heb daar in Frankrijk een keertje iets anders (witte pomp) getankt.
Ik heb geen idee wat het nou precies is geweest, of nou die benzine hamlappen was of zo, maar dat is de enige keer geweest dat ie continue knalde en over het hele bereik niet lekker liep. Een keer BP Ultimate tanken en het was weer over. :scratch:
Ben toen voor de zekerheid terug geweest bij de specialist maar die zei: als ie nu niet knalt, blijf ik er liever af ;-)

Heb ook met rijker of armere mengsels (met 't handgas spelen, niet aan de stelschroef) nooit effect als knallen gehad.
Na die tijd nog een keer wat lichte knallen gehad, maar dat was omdat mijn uitlaat doorgeroest was, en je melde al dat dat bij jou niet het geval was.

Succes!

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

10 sep 2009 9:17

Heren,

Het gevoelige IMS Lager in de uitlaat bij gas los wordt vaak veroorzaakt door een rijk mengsel ( let op : niet een te rijk mengsel ) in combinatie met een vrije flow van uitlaatgassen ( een min of meer open uitlaat ). Wat er gebeurt is dat na de uitlaatslag, de pulserende uitlaatgassen zowel een duwende als een zuigende werking hebben ( vandaar dat het pulserend heet :) ). Bij het duwende van de puls gaat alles goed, bij de zuigende werking wordt verse lucht ( ja, helemaal vanuit het eind van de uitlaat ) teruggezogen in de uitlaat, vermengd met de resterende benzinedampen en door de hitte spontaan ontstoken. Dat is de plof in de uitlaat. Overbodig om te zeggen dat dit bij gas los het best te horen is omdat er dan meer onverbrand mengsel in de uitlaat stroomt en de duwende puls tam is.

Hessel zal op een AFR meter kunnen zien dat het mengsel bij koudstart en bij weinig gas geven redelijk rijk is wat de kans op de plof vergroot ....

Groet, Frank

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

10 sep 2009 9:18

aha :idea:

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

10 sep 2009 9:37

Thx allemaal. Ik ga vandaag of morgen kijken of ik betere resultaten krijg met iets mee lucht in het mengsel. Heb niet de illusie dat ik het helemaal weg krijg, maar moet toch wel iets beter kunnen..

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

10 sep 2009 9:43

Ik heb er "last" van sinds ik de einddemper heb verwijderd en nu dus een volledig open uitlaat heb. Ik kan mij dan ook goed vinden in de uitleg van Dimma al heeft het beter afstellen van ontsteking en carburateurs wel verbetering gebracht.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

10 sep 2009 10:22

Heren, pas op met 'afstellen' .... als je 'm zo arm zet dat je van het gevoelige IMS Lager af bent kan het best zijn dat ie in het hogere middengebied ( 4.000-5.000 rpm ), waar ie het meeste nodig heeft, écht te arm komt en dan heb je kans op een ander plof ; die wil je helemaal niet meemaken ; dus altijd afstellen met een goede, snelle AFR meter voorkomt narigheid !

Groet, Frank

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

10 sep 2009 17:37

De mijne ploft nog steeds, ook na verschillende keren anders te zijn afgesteld: rijker, armer en nu gewoon volgens het boekje. Volgens een bekende specialist ligt het aan het ontbreken van de einddemper en een tussendemper die van binnen wss op leeftijd is... 8) :wink:

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

13 sep 2009 12:31

Dimma schreef:Heren, pas op met 'afstellen' .... als je 'm zo arm zet dat je van het gevoelige IMS Lager af bent kan het best zijn dat ie in het hogere middengebied ( 4.000-5.000 rpm ), waar ie het meeste nodig heeft, écht te arm komt en dan heb je kans op een ander plof ; die wil je helemaal niet meemaken ; dus altijd afstellen met een goede, snelle AFR meter voorkomt narigheid !

Groet, Frank


Als je 'm té arm zet wordt je uitlaat érg heet en krijg je toch weer plofjes bij gas los :wink:

Kan ook een kwestie zijn van slechte verbranding op 1 of meerdere cilinders waardoor er onverbrande brandstof in de uitlaat komt en daar ontbrandt. In ieder geval een klusje voor de specialist.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

14 sep 2009 14:35

Heb ik ook gehad (in exact de situaties zoals beschreven) en in mijn geval was het een niet goed sluitende uitlaatklep, zoals ook als mogelijkheid aangegeven door Rien911.

Re: Vraagje voor Carb kenners: gevoelige IMS Lager in uitlaat

14 sep 2009 15:41

M a r c schreef:Als je 'm té arm zet wordt je uitlaat érg heet...

niet alleen je uitlaat ;)
Plaats een reactie