Heren, pas even op met reactie's geven als je zelf niet weet hoe het werkt.
Ik las dit vanochtend al even, maar hoopte dat iemand anders een goede tip had.
Martien's auto vonkt dus blijkbaar niet. Martien controleert of de bobine spanning krijgt en ziet dat op aansluitingen van de bobine spanning staat. Martien vindt dit onterecht vreemd en daar worden een verkeerde reactie's op gegeven.
Om te beginnen heeft een massa probleem tussen motor en carrosserie hier niks mee te maken en als de motor normaal start is zekers de massakabel tussen motor en carrosserie goed genoeg om de ontsteking ook te laten vonken.
De conclusie om dan maar de min kant van de bobine aan massa te leggen levert in het gunstigste geval een doorgebrande bobine op en in het ergste geval een verkoolde draad tussen contactslot en bobine
De bobine krijgt spanning vanaf het contactslot. De vonk wordt veroorzaakt doordat de bobine min kant telkens door de DME computer aan massa gelegd wordt.
Als de motor niet loopt is de min kant van de bobine niet met massa verbonden en staat er logischerwijs een spanning op de min van de bobine. Het is nooit anders geweest of bedoeld.
Als de motor rondgestart wordt 'meten' de twee vliegwielsensoren dat de motor ronddraait en gaat het DME stuurapparaat ( ook aan de hand van andere minder belangrijke input) de bobine kant 3 keer per omwenteling aan massa leggen, natuurlijk op het moment dat de motor in BDP staat en 120 en 240 graden verder.
Het kan bij deze auto zijn dat de computer geen toerental info krijgt, of dat de computer andere info mist of een spanning of massa aan de computer.
Het kan wel zijn dat de bobine defect is alleen is dit niet erg waarschijnlijk.
En als laatste brand de bobine bij een 3.2 niet door als de auto uren achter elkaar op contact staat. De bobine kan er dus wel tegen.
Erwin.