Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 3:28

Hello,

Ik rij al een tijdje met een 928 s4 en nu was mijn vraag na lang googlen zonder een concreet antwoord te vinden: Wanneer is motor warm, na 10 , 15, 20min? of na 10, 15, 20, 30 km?

Bij de porsche zat en zit dus geen olietemperatuur meter in, MAAR wel een oliedrukmeter. Klopt dit als de motor warm is hij een druk heeft tussen 2 en 3?

Ook is het handig om te weten HOE je best de motor warm loopt, constante snelheid bv. 90. of liever in stad optrekken, stoppen enz...(of fille tegenwoordig)
of rij je best niet sneller dan bv 70 km.

Mijn gevoel heeft me het volgende aan bij mn 928... na dagje stil te staan(volledig koud) een 20 tal km toeren. en dan pas boven 3000t gaan.
Heeft de auto bv 20 km gereden, dan motor voor 2 uur stil en terug vertrekken een 15 km toeren alvorens boven de 3000t te gaan. Of moet ik terug na 20 km pas boven 3000 gaan?
Wie kan mij hier duidelijke en correcte info geven?
De 928 verdient het beste natuurlijk :)

thanks alvast

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 8:38

Hoi,

Kijk eens hier:

viewtopic.php?f=3&t=15712

viewtopic.php?f=1&t=22033

viewtopic.php?f=3&t=21383

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 13:43

hallo Sammy,

als je koelvloeistof op temperatuur is en daarna de oliedruk stationair duidelijk zijn laagste waarde heeft bereikt (meestal zo'n 2 a 3 bar bij een 928) dan kun je de auto zwaarder gaan belasten. Bij mijn 928GT is dat ongeveer na 10 km het geval. Tot dat moment blijf ik duidelijk beneden de 3000 RPM en geef ik ook niet veel gas. Als je een automaat hebt moet je af en toe de flexplaat op spanning kontroleren (vervolgens alleen de klem losdraaien en weer vastzetten)en als je een echte scheurneus bent adviseer ik je het oliepeil altijd precies op Max. te zetten. Houd je deze twee zaken in de gaten dan loopt hij vele kilometers probleemloos.

groet Bert928GT

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 14:20

mh dat lijkt me een bevredigend antwoord? Thanks.

Dat deed me inderdaad vragen opkomen....De 928 komt heel snel al op 2 a 3 bar.

Kan je dan ook snel gaan rijden 200-220 of is dat af te raden en nog eens best 10 km te doen in afwisselende toeren.


greeetz

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 14:26

en nog vergeten... als temperatuur belangrijk is waarom heeft de 928 s4 uit 1986 dan geen meterke :) en toch een van de grootste auto's aller tijden.



greeetz

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 15:53

hmm, ik zou pas na zo'n 25-30 km de motor echt belasten, je hebt namelijk behoorlijk wat olie te verwarmen. Met belasten bedoel ik dan snel optoeren, hoge toeren (5k+) etc.
Na 10 km kun je 'm best eens naar de 4k optoeren, mits je het met beleid doet.
Moderne olien hebben een goede smering wat dat betreft.

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 16:02

Het gaat om toerental niet om snelheid.

Bij warmrijden niet boven de 4000 /min. (opgave Porsche).
Als je dan 200 kunt rijden dan is dat prima.

Niet overmatig belasten maar ook zeker niet als een oude dame rijden, gewoon rustig belasten is het beste om snel op te warmen, en dat is het beste.
Niet stationair, dus heel langzaam, warmdraaien.

928 1 van de grootste auto's :?: :roll: :wink:

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 18:19

ja 1 vd grOOtse hobby auto,s toch :shock: :mrgreen: :wink:

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 18:41

Om wat info toe te voegen. Wat ik merk bij mijn Boxster tiptronic dat als ie koud is verdomd veel toeren maakt en laat schakelt, tov als ie warm is dan schakelt ie sneller naar de volgende versnelling. Het lijkt als of de motor zo snel mogelijk warm gedraaid wil worden door de tip. veel toeren te laten draaien...

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 22:44

Ik had bij de boxster tip (2.5) altijd het idee dat dat meer te maken had met de manier waarop je het gaspedaal intrapt. Krachtig/diep intrappen is laat (bij een hoog toerental) schakelen en rustig intrappen is vroeg schakelen. De S is met handbak dus tegenwoordig mag ik zelf kiezen wanneer ik schakel :wink:

Re: motor warm rijden en hoe

29 okt 2009 22:54

Dat is bij elke automaat als je hem dieper intrapt het schakkelpunt bij een hoger toerental komt te liggen. Gelukkig maar.

Als de Boxster Tip koud is rijd hij inderdaad in z'n 1 weg en schakelt hij veel later op. Hij maakt dus veel meer toeren als je normaal rijd. Hiermee wordt eigenlijk aangegeven dat je redelijk wat toeren moet maken om op te warmen.
Plaats een reactie