Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
31 okt 2009 18:35
Blijft deze bij het rijden constant of wisselt die afhankelijk van de snelheid wel ?
31 okt 2009 18:38
Ze staat veelal tijdens het rijden op 0
bij stationair draaien op een vlakke vloer geeft deze de olie hoeveelheid aan
31 okt 2009 18:41
mits de olie warm genoeg is
31 okt 2009 18:44
Yep was ik nog vergeten, met warme motor peilen.
31 okt 2009 18:47
En dan nog voor de zekerheid de peilstok gebruiken
31 okt 2009 19:33
twin63 schreef:Blijft deze bij het rijden constant of wisselt die afhankelijk van de snelheid wel ?
Zal wisselend aangeven bij rijden.
Acceleratie > zal hij naar beneden gaan. (diepste punt)
Constante snelheid 120 K/h net onder de helft.
En bij stoppen en stationair zal hij als het goed is bijna bovenin staan.
Als je een goede meter hebt, geeft hij de hoeveelheid olie aan als op de peilstok.
01 nov 2009 10:25
Oke bedankt
cabrio wim schreef:twin63 schreef:Blijft deze bij het rijden constant of wisselt die afhankelijk van de snelheid wel ?
Zal wisselend aangeven bij rijden.
Acceleratie > zal hij naar beneden gaan. (diepste punt)
Constante snelheid 120 K/h net onder de helft.
En bij stoppen en stationair zal hij als het goed is bijna bovenin staan.
Als je een goede meter hebt, geeft hij de hoeveelheid olie aan als op de peilstok.
01 nov 2009 10:42
alvin01 schreef:En dan nog voor de zekerheid de peilstok gebruiken
Mijn ervaring is dat je die peilstok alleen nodig hebt als je heel precies de olie wilt bijvullen.
Voor de rest vind ik de meter op het dashboard betrouwbaar genoeg, in combinatie met je eigen ervaring met het olieverbruik van de auto.
01 nov 2009 10:59
En dan hebben we nog de oliedruk meter, die schommelt wel degelijk tijdens het rijden....
Tsja, je moet die vijf klokken ergens mee vullen!
01 nov 2009 13:27
Waar staat die oliedrukmeter meestal tussen bij warme motor stationair??
01 nov 2009 13:46
Na tijdje stationair (60 sec of meer) bij voorkeur midden of iets boven het midden (bij mij 6-7 liter in de tank). Gaat erom dat hij niet helemaal bovenin staat (te veel olie) of helemaal onderin (te weinig).
01 nov 2009 14:52
in het midden net als de olie op de peilstok
renetrzes schreef:Waar staat die oliedrukmeter meestal tussen bij warme motor stationair??
01 nov 2009 15:13
Ik heb het over de oliedruk!!! meter .Bij 964 ergens tussen de 1 en 2 ??
01 nov 2009 15:40
Sorry, was laat gisteren. Oliedruk bij warm stationair een bar of 2 geloof ik. Ligt beetje aan blok en meter.
Gaat er volgens mij met name om dat hij bij het juiste toerental de juiste druk heeft tijdens productie. Bij mij 7 bar bij 5200 geloof ik, staat in het boekje.
01 nov 2009 16:59
zou het boekje nog maar eens doornemen
01 nov 2009 17:49
Ik dacht rpm/1000 -1 . Maar kan het mis hebben hoor, is zo even uit het hoofd.
01 nov 2009 21:56
wolf schreef:zou het boekje nog maar eens doornemen
I stand corrected Wolf
. Er staat minstens 5 bar bij 5500 toeren en 80 graden olie. Ik zit nog op ongeveer 6- 6,5 dus prima. Stationair staat zo globaal gezien nergens genoemd alleen dat het heel normaal is dat de druk afneemt bij stationair (hetgeen ook wel erg logisch is
)
02 nov 2009 12:52
Pas heb ik eens precies kunnen zien hoe men dat in de garage doet (P993). Bij warme motor, die stationair draait dient het oliepeil zo'n beetje halverwege te staan. Men vond dat er iets bij kon. Met draaiende motor motorkap open, en kijkend door de achterruit werd heel rustig olie bijgevuld, tot de oliepeilmeter op het dashboard het goede niveau aangaf. Erg handig.
02 nov 2009 12:54
Dat blijft het leuke van garages die niet weten hoe dat werkt (af en toe komen de slachtoffers hier wel voorbij).
"Meter stond op nul, toen hebben ze er maar 5 liter bijgegooid. Wat wel vreemd is, is dat mijn auto nu rookt..."
02 nov 2009 12:57
Liever iets te weinig dan iets te veel...
Mbt druk, mijn meter gaat tot 5 en dat haal ik niet meer met warme motor. Mijn druk is ongeveer rpm/1000 met een max van 4. Overigens mag bij loeihete motor de druk zelfs zo laag stationair komen dat je rode lampje oplicht...
Als hij maar weer oploopt bij gas geven.
02 nov 2009 13:12
Mss tijd voor 'n nieuwe oliedruk-sensor
02 nov 2009 13:27
horn schreef:Dat blijft het leuke van garages die niet weten hoe dat werkt (af en toe komen de slachtoffers hier wel voorbij).
"Meter stond op nul, toen hebben ze er maar 5 liter bijgegooid. Wat wel vreemd is, is dat mijn auto nu rookt..."
Ik neem aan, Horn, dat dit een reactie was op mij. Wat is jouw suggestie?
02 nov 2009 13:38
Olaf schreef:Mss tijd voor 'n nieuwe oliedruk-sensor
ben toch bang dat het gewoon slijtage is...
02 nov 2009 14:10
GilbertT schreef:Ik neem aan, Horn, dat dit een reactie was op mij.
Nee hoor, was een algemene opmerking nav jouw garage die het (gelukkig) wél wist. Soms komen hier mensen langs die net met hun nieuwe Porsche langs de Kwikfit zijn geweest.
"Oei, kantje boord. De meneer van de Kwikfit zei dat er wel 6 liter bij moest.... Ben ik blij dat ik daar even langsgegaan ben..."En het schijnt zo te zijn dat een teveel aan olie zichzelf een weg naar buiten baant...
02 nov 2009 21:32
Wolf:
Welke type olie gooi je erin? 0W kan wel wat dunnetjes zijn nl. Kan natuurlijk slijtage zijn maar dan heb je meestal ook abnormaal verbruik, rook etc. Zoniet e.e.a. in en om de oliepomp (?)
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.