Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:09

Na een tijd stil gestaan te hebben loopt m'n 964 weer.

Nadat de brandstofpomp was vervangen startte de motor goed en loopt hij mooi stationair. Zodra er echter vermogen wordt gevraagt begint de motor te stotteren en gevoelige IMS Lager.

Als eerste is de brandstoftank volgegooit met nieuwe benzine (ongeveer 10% is de "oude" brandstof).

Inmiddels uitgevoerd:
- BDP sensor vervangen
- 2x bobine kabel vervangen (weerstand was 2-3 ohm)
- brandstoffilter vervangen
- centrifugaal vervroeging van de ontsteking is gecontroleerd --> is gangbaar
- ontstekingsriem gechecked --> ziet er ok uit
- 2 bougies gechecked --> zien er goed uit

Hoop dat iemand kan helpen en een idee heeft wat het kan zijn. Wat is nu het slimste om als volgende aan te pakken?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:16

Aan de hammer hangen?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:23

Misschien domme vraag, maar wat is de "hammer"?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:28

Een specialist een diagnose laten doen, inderdaad :wink:
Hammer = diagnose computer van Porsche voor deze generatie.
Nu wordt dit gedaan met laptop-achtig ding.

Het doet me beetje denken aan doorgeslagen verdelerkappen waarbij ook met weinig vermogen rijden goed ging maar beetje vermogen vragen vreselijk inhouden opleverde.
Luister eens heel goed bij stationair bij de verdelerkappen, is er geen getik van springende vonken? Misschien in het donker te zien.
Anders kappen verwijderen, alle kabels er uit en compleet inspecteren op zwarte doorslagsporen.

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:36

+1

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:43

Bedankt voor de snelle reacties!

Zat zelf ook al te denken aan verdeelkap/rotor. De verdeelkappen zien er wat ingesleten uit idd.

Die hammer meetapparatuur, is dat iets dat alleen bij de dealer kan?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:44

Of specialist :salut:

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:48

Ok duidelijk :)

Voordat ik dat doe wil ik het nog even zelf proberen. Ik zal maandag nieuwe verdeelkappen halen en monteren. Iemand anders nog ideeen?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:52

en nieuwe rotors neem ik aan :idea:

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:54

Yep :)

Wat zou 't nog meer kunnen zijn. Zijn er nog specifieke "kwaaltjes" die ik misschien over 't hoofd zie?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 21:58

964 schreef:Ik zal maandag nieuwe verdeelkappen halen ...

Weet je dat zeker zonder dat je weet dat ze kapot zijn :?:
Ze zijn niet echt gratis, origineel, en daar ga ik van uit 8)

Bij mij zijn toen alleen de kappen vernieuwd, bij een speciast, want de verdelers waren ok :!:

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 22:04

Paul II heeft wel een goed punt, de kappen en rotors zullen niet echt goedkoop zijn. Misschien anders eerst maar eens uit laten lezen voordat je een hoop kosten gaat maken en nog niets opschiet.

Het enige "zwakke" punt voorzover je van zwak kunt spreken is het riempje wat de 2e rotor aandrijft. Maar deze heb je al nagekeken.

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 22:07

De verdeelkappen/rotors zien er niet fantastisch meer uit, dus ze zouden met de tijd toch vervangen worden.

Naar een specialist toe rijden is toch een aardig eind en ik rijd liever zo min mogelijk met deze gevoelige IMS Lager motor, lijkt me niet al te best :(

Zal maandag dan eerst even kijken welke specialist in de buurt zit.

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 22:41

waar zit je zelf?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 22:53

Ik zie dat er in Arkel een specialist zit, die kan ik even proberen, zit aardig in de buurt :)

Zou 't trouwens nog uitmaken of je de verdelerkap neemt van Porsche of van Bosch? Is het verschil alleen het nummer?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

21 nov 2009 23:04

Ik weet niet of er verschil tussen zit (behalve waarschijnlijk de prijs) maar IK zou voor P onderdelen gaan, zeker op ontstekingsgebied :!:

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

22 nov 2009 20:14

Prijs voor originele rotors + verdeelkappen vond ik eigenlijk wel meevallen. Vorige week toevallig laten vernieuwen incl. nieuwe stroomverdeler.

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

22 nov 2009 20:27

964 schreef:Ik zie dat er in Arkel een specialist zit, die kan ik even proberen, zit aardig in de buurt :)



En :?: heeft deze "specialist" uit Arkel 'n ..

Afbeelding

:?:

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

22 nov 2009 22:09

964 schreef:Ik zie dat er in Arkel een specialist zit, die kan ik even proberen, zit aardig in de buurt :)

In Arkel? Een Porsche specialist? :roll: Nooit van gehoord.

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

22 nov 2009 22:28

Volgens Harry D heeft Garage Blokland in Arkel, veel verstand van Porsches (racet zelf) ;)

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

25 nov 2009 10:26

Contact gehad met de porsche specialist in Arkel. Erg aardige lui :)

Het blijkt dat je met een hammer een dergelijke storing niet kan uitlezen. Hij verwachte echter ook dat de storing in het ontstekingsgedeelte moet zitten en adviseerde de motor aan een ouderwetse meetkast te hangen. Hiermee kan je zien in welke cylinder(s) het probleem zit. Een vriend van ons heeft nog zo'n oude meetkast en donderdag gaan we het daarmee proberen.

De verdeelkappen en rotors zijn inmiddels vervangen, maar gaf ook niet het gewenste resultaat.

Overigens als je 1 verdeelkap uitschakeld loopt de motoro mooi, maar doe je dit bij de andere gaat de motor gevoelige IMS Lager.

Iemand nog andere tips?

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

25 nov 2009 11:16

Je schakelt 1 verdelerkap uit door de bobijn van die uit te schakelen neem ik aan? Op welke verdeler draait de motor dan niet goed? Links of rechts?
ofwel is de bobijn stuk, ofwel toch iets met het riempje...
Heb je je bougiekabels doorgemeten? Zijn al je bougies nog goed?
Weet dat het wel wat werk is om de onderste te controleren, maar kan de moeite lonen.
Ik zou eerst die bobijn controleren. En dan het riempje, positie van de rotors moet volgens de markeringen juist staan. Indien 1 vd 2 afwijkt, heb je riembreuk...

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

25 nov 2009 19:40

Timing :idea: :bang:

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

27 nov 2009 13:23

Nou de meetkast gaf ook geen uitsluitsel. Het beeld was gewoon wat "rommelig". Het probleem is dat het euvel zich pas voordoet bij belasting :(

Enige mogelijkheid die nog open lijkt, is 1 van de bobines (of het electronica kastje eronder) of de bougie kabels zelf. Hier heb ik echter een vraag over. De enige kabel die ik kan doormeten zijn de bobine kabels, de bougie kabels lijken niet meetbaar, klopt dit?

Zijn de bobines te checken op 1 of andere manier?

Vervroeging van de ontsteking was overigens al gechecked met de scope en lijkt goed.

924carreragt schreef:Je schakelt 1 verdelerkap uit door de bobijn van die uit te schakelen neem ik aan? Op welke verdeler draait de motor dan niet goed? Links of rechts?


Klopt, de onderste rij bougies lijkt het het slechts te doen.

Ik zou eerst die bobijn controleren. En dan het riempje, positie van de rotors moet volgens de markeringen juist staan. Indien 1 vd 2 afwijkt, heb je riembreuk


Markeringen staan juist.

Re: Motor 964 houd in bij vragen vermogen

27 nov 2009 16:55

De bougiekabels kun je enkel goed doormeten als je ze loskoppelt en de weerstand meet tussen de uiteinden.

Ik verdenk de bobijn van de onderste rij. :popcorn:
Plaats een reactie