Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

storing in oppakken van toeren 944

15 dec 2009 11:09

Heb op dit moment een probleem met het oppakken van de toeren waarneer ik het gas intrap. heel even 1 sec geen vermogen en daarna weer wel. lastig met opschakelen en terug. zo maar begonnen en nu maar zien tevinden waar het aan kan liggen.
Als ik het gas langzaam in trap geen gat van een seconde, trap ik het in een keer naar de 2000 toeren wel even een vertraging van een sec.
Je ziet aan de toeren teller dat hij even zakt onder de 800 en dan oppakt.
Is er mischien iemand die wel eens het zelfde heeft gehad en mij kan adviseren wat hier aan te doen zodat ik weer kan genieten van mijn porsche.

Gr patrick :pale:

Re: storing in oppakken van toeren

15 dec 2009 12:33

Ik neem aan dat de motor ook een beetje 'inhoud' op het moment dat je het gaspedaal vol intrapt, en dat hij daarna ineens vol in de toeren schiet.
Gezien het feit dat alles voor de rest wel functioneert, verwacht ik dat dit probleem in de airflow meter zit.
De airflow meter communiceert met het injectiesysteem om aan te geven hoeveel brandstof er vermengd dient te worden bij een bepaalde hoeveelheid aanvoer van lucht.
Bij snel gasgeven wordt dit wat ingewikkelder, en treden storingen meestal als eerst op als het geheel niet goed werkt.
Dit kan alles zijn vanaf een rommelige stekker tot gewoon een kapotte airflow meter of erger/ een kapotte computer (alhoewel ik dat niet verwacht)

Leuk filmpje van dit onderdeel op youtube:Porsche 924S/944 airflow meter in action

In het commentaar hieronder kun je ook lezen wat voor een soort problemen hiermee kunnen optreden in geval van vacuumlek/vervuiling etc.
Dat brengt je in ieder geval op weg.

Laat maar weten of dit iets is.

Re: storing in oppakken van toeren

15 dec 2009 12:37

Mocht je het niet kunnen vinden, dit is in ieder geval de tekst op youtube over de airflow meter van een 944:

Yeah, they work pretty well as long as the resistor strip inside is clean.
I also figured out recently that the Motronic ignores the AFM at full throttle. When they tune the full throttle maps, they know how much air the engine can pull for a given rpm and just make a fixed set of maps that change only by engine temp, or air temp. If there's vacuum leaks or significant airflow modifications, and it's running an O2 sensor, the part throttle feels ok but the full throttle doesn't.

Dit lijkt mij iets wat bij jou ook het geval is.

Re: storing in oppakken van toeren

15 dec 2009 14:04

Sanderv

Ik zal vanavond eens op Ytube een kijkje nemen , in iedergeval alvast bedankt voor de technice advies van mijn probleem.
Ik zal als het probleem gevonden is je er van op de hoogte houden.
Ik neem aan dat het probleem wat van de eene dag op de andere begon iets moetst zijn dat temaken had met flow van benzine of lucht cecu stroom.

Je hoort het van mij.

Gr patrick :thumleft:

sanderv schreef:Ik neem aan dat de motor ook een beetje 'inhoud' op het moment dat je het gaspedaal vol intrapt, en dat hij daarna ineens vol in de toeren schiet.
Gezien het feit dat alles voor de rest wel functioneert, verwacht ik dat dit probleem in de airflow meter zit.
De airflow meter communiceert met het injectiesysteem om aan te geven hoeveel brandstof er vermengd dient te worden bij een bepaalde hoeveelheid aanvoer van lucht.
Bij snel gasgeven wordt dit wat ingewikkelder, en treden storingen meestal als eerst op als het geheel niet goed werkt.
Dit kan alles zijn vanaf een rommelige stekker tot gewoon een kapotte airflow meter of erger/ een kapotte computer (alhoewel ik dat niet verwacht)

Leuk filmpje van dit onderdeel op youtube:Porsche 924S/944 airflow meter in action

In het commentaar hieronder kun je ook lezen wat voor een soort problemen hiermee kunnen optreden in geval van vacuumlek/vervuiling etc.
Dat brengt je in ieder geval op weg.

Laat maar weten of dit iets is.

Re: storing in oppakken van toeren 944

15 dec 2009 22:58

Ik hoor het graag.
Altijd lastig om via de mail een diagnose te stellen. Maar het blijft leuk.
Het is dan ook handig te horen wat uiteindelijk de oorzaak was. Leren we ook weer van!

Ik vond verder nog dit op internet, gaat dan wel over de 928 MAF (mass airflow meter) maar het principe is hetzelfde:

A MAF which is functional but out of calibration can cause the LH computer to revert to "Limp Home" mode. This is also the classic symptom of gross MAF failure. Less severe calibration errors will typically cause weak or rich running across the whole rev. range.
Weak running can result in a significant loss of top end power, hesitation and "flat spots" when the throttle is opened quickly for maximum acceleration.

Als je dus ook nog verlies van vermogen aan het einde hebt, weet je bijna zeker dat het je AFM is.

Andere oorzaken kunnen nog zijn je TPS (throttle position sensor) of je O2 sensor (als je die hebt, hangt van model/jaar af). Info over doormeten of diagnose stellen over al deze zaken zijn veel te vinden op internet.

veel succes (en plezier)

Re: storing in oppakken van toeren

13 jul 2010 23:10

[quote="patrick944"]Sanderv

Ik zal vanavond eens op Ytube een kijkje nemen , in iedergeval alvast bedankt voor de technice advies van mijn probleem.
Ik zal als het probleem gevonden is je er van op de hoogte houden.
Ik neem aan dat het probleem wat van de eene dag op de andere begon iets moetst zijn dat temaken had met flow van benzine of lucht cecu stroom.

Je hoort het van mij.

Gr patrick :thumleft:

is het probleem al gevonden ? :?: :?: :drive:
Plaats een reactie