Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
27 dec 2009 1:37
Mijn Porsche 928 s4 uit 1991 heb ik gisteren op de oprit gezet.
Nu opeens start de wagen vandaag niet meer, de brandstof pomp hoor ik gewoon en de lampjes op het dashboard gaan ook gewoon aan.
Maar de startmotor gaat niet draaien, geen tik zelfs??
Wat kan het zijn??
27 dec 2009 2:11
Moet er even bij zeggen dat ik gisteren na de rit een zekering van de binnenverlichting/meters vervangen heb.
Welke nu weer werken.
Heb dus zonder binnenverlichting en werkende meters gereden.
Zekering was bij vervangen binnenlampje/schakelaar gesprongen.
Maar dit kan volgens mij niet de oorzaak van hierboven zijn?
27 dec 2009 10:09
jtdijksterhuis schreef:Maar dit kan volgens mij niet de oorzaak van hierboven zijn?
Dat lijkt me ook sterk, maar je kan natuurlijk even snel die zekering er weer uit halen ...
... heb je 'n (aftermarket) alarm op de 928
27 dec 2009 11:10
Misschien komt asje startmotor erdoor de koude niet uit, of is hij plots overleden.
Je kan eens proberen met een klein tikje op de startmotor te geven, terwijl iemand anders start, schiet dan soms los.
Lijkt mij ook stug dat door het vervangen van zekering de startmotor ineens niet meer werkt.
Maar Porsche en stroom, dan weet je het soms niet.
27 dec 2009 11:15
Waarom was het nodig om de zekering van de binnenverlichting/meters te vervangen?
Wat was daar de oorzaak van?
Als daar geen echte oorzaak (onhandig lampjes vervangen oid.) voor te bedenken is, lijkt het mij tijd je elektriek eens goed/compleet te (laten) checken.
Maar een gerichte klap op de startmotor wil idd. ook wel eens helpen. Of je meet eerst even of de startmotor wel stroom krijgt.
27 dec 2009 11:55
Nee binnenlampje was niet het probleem... kunnen we uitsluiten.
Alarm zou al vaker storingen hebben gegeven, een klasse 2.
Deze heeft de vorige eigenaar nar zeggen laten uitschakelen.
Heb de wagen nog maar net een tijdje, dus verder ook nog niet naar laten kijken.
Rare is dat hij altijd perfect liep en nu opeens niks meer doet.
Zou het toch een startonderbreker kunnen zijn? of schakeld deze alleen de brandstofpomp uit??? Hoe controleer ik dit?
Of een start relay?
27 dec 2009 12:04
Krijgt je startmotor stroom of niet?
Meten is weten
27 dec 2009 12:06
Startonderbreker:
- Startmotor
- Brandstoftoevoer
- Ontsteking
27 dec 2009 12:12
Ik ga straks even alles nalopen!
Kan ook nog een startrelay zijn misschien?
Heb zelf echt het idee dat er geen stroom naar de startmotor gaat.
Als deze vast zit, wat ik bij andere wagens wel eens heb meegemaakt, hoor je altijd nog wel een tikje, en zie de je voltmeter even terug gaan.
Dit is nu niet het geval....
Maar ik zal strak goed gaan kijken.
27 dec 2009 14:27
Denk ook dat je alarm (of wat er nog van inzit) het probleem is. Bij mijn (oude) alarm wel een draaiende startmotor, maar niet aanspringen. Eerst 1 vd brandstofpompen vervangen, uiteindelijk maar een nieuw alarm laten monteren
geen problemen meer......... Maar aangezien de 928 een elektrisch complexe auto is ben ik benieuwd.
27 dec 2009 15:01
Heb net gekeken, en denk ook dat het alarm een autowatch 160 rli het probleem is.
Volgens mij werkt deze nog gewoon (zo niet gedeeltelijk).
Weet alleen niet waar deze unit zit.
Zag alleen en kwart autowatch sensor kasje bij de zekering kast van ca. 4x5 cm.
Had de deuren op slot en zat te prutsen aan de deuren toen het alarm afging.
Deur op slot en weer open en alarm ging uit.
Startmotor relay n.5 in de zekering kast tikt wel geloof ik als ik de sleutel omdraai en het relay voel.
Maar wat kan ik nu het beste doen.
Heb voor nood nu even de accupool los gemaakt, misschiens helpt dit e.e.a. te resetten.
Anders moet er maar een monteur naar kijken.
27 dec 2009 15:55
Heb het alarm gevonden, de stekkers waren er al uit dus uitgeschakeld.
Dit alarm kan he dan ook niet zijn zou ik zeggen.
Heeft een 928 S4 van 1991 ook een standaard startonderbreker?
Het alarm toetersignaal wat eerder afging was dan denk ik (moet wel) het standaard fabrieksalarm.
27 dec 2009 21:18
Altijd leuk, 45 zekeringen en een hele hoop relays die allemaal met elkaar moeten ouwehoeren!!
Je moet het gewoon leuk vinden.
Voordat we verder gaan met speculeren zou ik eerst even deze site bezoeken, daar staat een enorme hoeveelheide info over allerlei elektrische problemen speciaal voor de 928, ook over startproblemen:
http://www.jdsporsche.com/fault%20find.htmlAls dit allemaal niet werkt, kunnen we weer verder!
27 dec 2009 22:20
Oh sorry, te snel.
Ik bedoelde eigenlijk dit artikel:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... r_diag.htmAangezien de vorige link over startproblemen ging als de startmotor WEL draait.... (misschien handig voor later!)
Deze link beschrijft stap voor stap startproblemen met de startmotor, alhoewel dit gaat over de 914, is het principe hetzelfde.
Ik denk in jouw geval dat vooral het midden van dit artikel belangrijk is, aangezien het erop lijkt dat ofwel de startmotor geen stroom krijgt, ofwel hij stuk is.
28 dec 2009 12:23
De garage haalt hem woensdag pas...
Zie wel als ik het contact omdraai naar starten dat de toerenteller even snel omhoog schiet naar 2000 en weer terug zakt.
Verder gebeurt er dus nog steeds niets?
Geen startmotor geluid ofzo, alleen de benzinepomp hoor je gewoon even zoemen zoals ook moet.
Kan dit omhoog schieten van de toerenteller naald trouwens iets betekenen...
28 dec 2009 14:18
Je kan eens proberen de hele boordelektro buiten spel te zetten.
Op de startmotor zitten 3 kabels , 2 dikke en 1 dunne.
1 dikke kabel gaat rechtstreeks naar de accu (deze moet je hebben) , de andere naar massa. De dunne kabel gaat naar het contactslot. Als je met een stuk kabel een verbinding maakt tussen de dikke die naar de accu gaat en de dunne zou de startmotor moeten draaien. Niet schrikken van eventueel gevonk dit kan geen kwaad. Start hij dan wel weet je in ieder geval dat de startmotor wel werkt.
28 dec 2009 18:07
jtdijksterhuis schreef:Kan dit omhoog schieten van de toerenteller naald trouwens iets betekenen...
Zou bijna zeggen lege accu, maar dan zou je toch iets van een tik oid uit de startmotor horen komen. Heb je al met startkabels geprobeerd? Misschien is je accu gewoon kapot. Geeft nog net genoeg stroom voor wat lampjes, maar kan geen zware inspanningen meer aan....
28 dec 2009 19:22
Accu is een week oud en gisteren nog weer opgeladen!
Dus kan het niet zijn.....
28 dec 2009 21:01
Heb je al gemeten of er überhaupt 12V bij de startmotor aankomt?
Kan je de startmotor iig. uitsluiten en verder zoeken.
28 dec 2009 21:22
Ik wacht wel tot de garage hem haalt.
De startmotor kan ik zelf zo niet bij komen.
28 dec 2009 21:29
De startmotor is zonder brug en/of put inderdaad nauwelijks bij te komen (tenzij je zo plat als een dubbeltje bent en ongevoelig voor kou)
Met brug is het een fluitje van een cent. Ik verwacht niet dat er iets ernstig aan de hand is. Laat wel even weten wat nou uiteindelijk de oorzaak was, leren we weer van!
28 dec 2009 21:38
Denk zelf ook dat het een kleinigheid is..........
28 dec 2009 22:31
Hoop ik ook voor je.
En een startmotor waar je niet bij kan komen geeft wel aan dat de 928 een echte Porsche is.
29 dec 2009 17:59
Ach bij een 928 is het de startmotor waar je niet bij kan komen. Een Boxster of Cayman kun je niet eens de motor meer zien laat staan er bij komen
Maar het klinkt als iets eenvoudigs, alhoewel het startrelais van de startmotor ook nog de boosdoener zou kunnen zijn. Maar je kunt er inderdaad slecht bij dus is het ook erg lastig om dat zonder brug te testen.
29 dec 2009 19:55
maurice schreef:... Een Boxster of Cayman kun je niet eens de motor meer zien laat staan er bij komen
...
Nog een reden om een Ferrari te kopen.
Auto's waar ik de motor niet van zie zijn voor mij een koelkast op wielen; daar vind ik niets meer aan.
Zo hoort het:
Of zo:
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.