Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 jan 2010 0:24
Ik ben bezig om de lucht inlaat/fliterhuis te opknappen (laten stralen en kathodisch lakken KTL-en"). Als ik het filterhuis van de carburateurs heb afgehaald, blijkt een deel van de pre-atomizer (ik weet de nederlandse term niet) van Zentih carb te zijn gesmolten
Zie de foto's. Heeft iemand dat ooit eerder gezien en/of weet iemand hoe dat kan komen?
Daarnaast ligt er een los schroefje in de linker carburateur (zie foto). Het schroefje van de "air correction jet en emulsion tube" ligt gewoon los
Dit schroefje is hol. Weet iemand de functie van het schroefje?
De motor liep gewoon goed. Het schroefje moet ik er waarschijnlijk gewoon weer indraaien. Helaas zal het vervangen van de gesmolten buisjes lastiger worden!
Alvast bedankt.
- Bijlagen
-
06 jan 2010 11:22
Zo..!! Dat is niet mis..!!
Dat heb ik nog nooit gezien....
Je kunt deze (de venturies) overigens wel relatief makkelijk vervangen hoor.
Lijkt wel of de carburateurs van een brnadschade motor komen ofzo...
06 jan 2010 14:16
Zijn nou 2 venturi's gesmolten aan de bovenkant?
De venturi's zijn door backfire verbrand. (Vlam door inlaat naar boven) Deze venturi's zijn van licht materiaal en kunnen dus snel smelten. Vervangen is erg eenvoudig. 2 helften van de carb van elkaar, klemmetje los peuteren en voorzichtig de venturi eruit halen. Pas op dat je geen bramen op het carb huis krijgt.
Wellicht hoef je de middelste venturi niet te vervangen. Als alleen de bovenkant gesmolten is kun je ook alleen hier een stukje af halen. Heeft volgens mij geen effect. Wel de andere natuurlijk.
Schroefje is volgens mij gewoon om de air emulsion tube vast te zetten. Carb kan dus wel functioneren zonder, maar hoort erop te zitten.
Niet vergeten om na dit alles wel weer de carb te balanceren met luchtstroom meter....
06 jan 2010 14:25
Je moet je dan nu eigenlijk afvragen of je niet symptoom aan het bestrijden bent. Een backfire krijg je niet zomaar..... de motor zou wel goed lopen.
Ontstekingstijdstip voor de zekerheid checken? Inlaatkleppen niet 100%..???
06 jan 2010 14:49
Bedankt voor de antwoorden!!
Zal opzoek gaan naar de oorzaak van backfire.
Het vervangen van de venturi's is inderdaad niet zo lastig. Het probleem is; hoe kom ik aan nieuwe venturi's? De onderdelen voor Zentih carb zijn schaars.
06 jan 2010 15:31
Kijk even op de duitse ebay. Komen vaak Zenith's voorbij in allerlei staten. Anders even de specialisten afbellen.
Ik heb toendertijd een 2e set gekocht en gereviseerd. Gewoon om erbij te hebben voor vervanging of onderdelen. Heb nog een 3e bank over. Kan je dus wel aan 1 venturi helpen. PM me maar even als je intresse hebt.
Verder, wat cloaca zegt, backfire komt niet vanzelf. Even timing checken, is meestal de boosdoender.
Gr hessel
06 jan 2010 15:41
Gebeurt kennelijk wel vaker! (Pelican parts forum)
- Zenith carb.jpg (38.02 KiB) 1850 keer bekeken
06 jan 2010 15:47
Komt inderdaad wel vaker voor. Voor mij blijven carb's toch een soort zwarte magie. Maar de basis (Timing) is vaak de oorzaak. Daarna is het fijn afstelling.
Kan trouwens geen kwaad (Mocht je dat nog niet gedaan hebben) om je carb's nu te reviseren (Goed schoonmaken, nieuwe pakkingen/o-ringen, naald vlotters, etc) Setjes kun je gewoon nog krijgen. Als ze niet schoon zijn, gaat het ook niet lekker.
06 jan 2010 18:12
Is een goed plan: ik heb het revisie setje voor de carburateurs al besteld
Ik probeer een tweede setje (zoals Hessel) op de kop te tikken voor reserve onderdelen. Maar zelfs incomplete setjes zijn nogal prijzig!
06 jan 2010 18:38
Ik heb mazzel gehad.... 200 euro voor een complete set. Tegenwoordig komt 1000 euro eerst helaas..
Kijk ook even op de US Ebay. Kan gunstig zijn.
07 jan 2010 16:34
Kijk even of de membramen van de acceleratie pompjes in het setje zitten.
De set die ik ooit kocht had deze niet. Tevens het veertje wat erachter zit moet er nieuw bij zitten.
De acceleratie pompjes zorgen voor een goede reactie op het gas. Komt allemaal best nauw en maakt echt het verschil.....
Succes..!!
07 jan 2010 21:28
De membranen van de acceleratie pomp zitten wel in het setje. Maar de veertjes niet. In alle setje die ik tot nu toe heb gezien zitten de veertjes er nergens in.
Heeft iemand toevallig ervaring bij het afstellen van de acceleratie pomp? Volgens de manual moet je dan de hoeveelheid benzine meten die uit de naald komt met een soort maatbekertje???
Bedankt!
07 jan 2010 23:06
Klopt. Om het goed te doen is inderdaad in een maatbekertje de benzine uit de jet's opvangen en meten. Geen andere optie. Moet tussen de 0.4cc en 0.6cc zijn. Ook moet je de inhoud van de vlotterkamers meten met een float gauge. Luistert ook redelijk nauw.
Weet niet of je deze hebt, maar de Haynes manual is erg uitgebreid over de afstelling van Zenith's.
P.s. veertjes kun je gewoon hergebruiken. Geen probleem.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.