Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
17 jan 2010 12:45
Weet iemand hoe het zit met de verschillende oliekoelers op diverse type 911 motoren. Ik bedoel, op een 911 2.0,2.4 zat er er nog geen oliekoeler.
Daarna zijn ze begonnen met een soort spiraal in het rechter voorscherm en uiteindelijk is er echt een radiator gekomen.
Wanneer wordt de olie koeler noodzakelijk? kan je bv ook de koelfan aanpasen om meer koeling te krijgen? (later type of bv sneller laten draaien)
ik ben een 911 uit 69 aan het ombouwen naar rs, en vraag me af hoe dat zit bij bv een 2.7 of een 3liter motor.
eventueel wil ik een olie koeler plaatsen achter de voor spoiler.
heeft iemand hier ervaring mee?
bedankt voor jullie reacties.
17 jan 2010 13:23
Bij de deze modellen zit er natuurlijk wel een oliekoeler aan het blok vast. Volgens mij was de oliekoeler in het rechter voorscherm leverbaar als optie. Op youtube is een duitse serie over een restauratie van een 911 Targa te vinden en ik meen dat ze het daar ook gingen inbouwen.
even zoeken op titel:
porsche 911 restauration #1 german
t/m
porsche 911 restauration #18 german
17 jan 2010 13:54
S (vanaf B-serie) had wel een koeler in voorspatbord. Frére schrijft in zijn Porsche 911 Story dat in 1971 bij de 230 PK 2247cc (race-)versie de koeler van de S nog steeds voldoende was. Bij de 250 PK 2380cc (race-)versie kwam er nog een koeler bij in het andere (linker) voorspatbord. Als ik eea. goed begrijp is er dus een redelijke marge bij het gebruik van de S-koeler. verder zou ik wel of geen, en type, koeler laten afhangen van welke koeler origineel bij dat blok werd gebruikt.
17 jan 2010 14:39
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... lers-1.htmen nog veel meer heerlijk leesvoer over oliekoelers op pelican.
18 jan 2010 23:07
Bij mijn 930 van 77 zit er enkel een spiraal of buisjes in bocht in andere taal..
18 jan 2010 23:18
Ja zoiets
18 jan 2010 23:57
Leuke foto's Bert
18 jan 2010 23:59
Haha de max, eindelijk eens een saab met meerwaarde!
20 jan 2010 23:21
Als je toch aan het werk gaat zou ik de echte koeler van de laatste 3.2-s monteren; altijd in combinatie met de thermostaat natuurlijk in de wielkuip rechtsachter.
De ventilator dient alleen voor koeling bij stil staan / file rijden in warm weer; de rijwind op snelheid is veel sterker dan wat de ventilator op de oliekoeler doet. Een fan met grotere capaciteit brengt tijdens het rijden dus niks extra...
20 jan 2010 23:58
bedankt voor de info,
Ik denk inderdaad ook dat de 3.2 koeler het beste is. Nadeel, ik heb er net een nieuwe accubak ingelast,en dat wil ik eigelijk zo houden.
De reactie dat er op een 930 van 77 ook gewoon een spiraal zit, overtuigd me eigelijk wel dat dit voldoende zal moeten zijn. Hier is nog wel ruimte voor. als ik het goed begrepen heb zit deze voor de achter de accubak richting het voorwiel (bij de pre 73 dan toch tenminste)
Andere optie is een kleine oliekoeler achter de bumper.
grtz, pascal
21 jan 2010 21:38
pasC4 schreef:bedankt voor de info,
Ik denk inderdaad ook dat de 3.2 koeler het beste is. Nadeel, ik heb er net een nieuwe accubak ingelast,en dat wil ik eigelijk zo houden.
De reactie dat er op een 930 van 77 ook gewoon een spiraal zit, overtuigd me eigelijk wel dat dit voldoende zal moeten zijn. Hier is nog wel ruimte voor. als ik het goed begrepen heb zit deze voor de achter de accubak richting het voorwiel (bij de pre 73 dan toch tenminste)
Andere optie is een kleine oliekoeler achter de bumper.
grtz, pascal
De mijne zit aan de passagierskant en zoals hiervoor gezegd de termostaat achter in de wielkuip
22 jan 2010 0:19
Ik heb bij mijn 2.4t coupe ook een carrera oliekoeler ingebouwd, die zit gewoon achter de bestaande accubak, net zo als de originele oliekoeler op mijn 2.2S
Ik gebruik tot nu toe de koeler zonder extra ventilator, en heb bij normaal verkeer een prima olie temp. Er wordt overigens vaak gezegd dat een groot deel van de koeling wordt verzorgd door de leidingen die onder de rechter dorpel lopen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.