Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

kleppen stellen doc

18 jan 2010 21:57

hallo,
ik ben van plan om mijn olieretour leidingen te gaan vervangen, nu heb ik eea ander via pelican al gelezen en uitgeprint, helaas aleen in engels of duits te vinden,maar goed dit is nog wel te doen.
nu wil ik ook de kleppen gaan stellen(ook met behulp van bevriende automonteur) maar ben ik op zoek naar een artikel in het nederlands of duits(is net ietsie beter dan mijn technisch engels) weet iemand waar ik eea kan vinden, heeft iemand linkjes/tips/adviezen enz. en wat dien ik allemaal te bestellen? zelf dacht ik aan de speciale moertjes en 4x pakking.

graag jullie hulp

gr richard911sc :scratch:

Re: kleppen stellen doc

18 jan 2010 22:17

Hoi Richard,

Aan een document kan ik je niet helpen; wel kan ik je eens aanraden een workshop bij Renntech te volgen.
Ik ben absoluut geen techneut, maar sinds afgelopen zaterdag weet ik wel hoe ik kleppen kan stellen. Of ik het daadwerkelijk ga doen, da's een tweede. Maar andere deelnemers aan de workshop gaan het zeker doen.

Check deze draadjes eens:
Workshop tunen Luchtgekoelde 911
Workshop motortechniek

Re: kleppen stellen doc

18 jan 2010 22:55

sharky,

bedankt voor je reactie, heb ik idd overwogen alleen was ik voor de ene te laat en voor de andere ben ik niet in de gelegenheid.
zo snel er een nieuwe cursus komt ga ik me zeker anmelden.
gr richard911sc :salut:

Re: kleppen stellen doc

18 jan 2010 23:12

Kleppen stellen gaat net zoals (je bevriende automonteur dat doet) bij alle auto's die geen hydraulische stoters met stelplaatjes hebben. Gewoon moertje los, 0,1 voelermaatje tussen klepsteel en tuimelaar, schroevendraaiertje, afstellen, moertje vast en klaar.
Het enige probleem is dat je er (bij ingebouwde motor) nauwelijks bij kunt. Inlaatkant stellen=brug omlaag, van bovenaf werken. Uitlaat stellen= brug omhoog, van onderaf werken en dat dus zeker 12 keer, reken maar op een uur of 3 werk en pijn in je rug.
Natuurlijk kan je het met een gewoon voelermaatje doen, maar er is een speciaal (haaks) maatje te koop, waarmee je er wat beter bij kunt komen.
Dat is feitelijk het enige wat je nodig hebt, met natuurlijk nieuwe klepdeksel pakkingen.
O en nog een tip: maak de binnenkant van je klepdeksel heel goed schoon, daar zit troep op, die je niet in je oliekanalen wilt terugvinden.
Je ziet, de workshop was inderdaad geweldig leerzaam, maar er zijn dingen die ik graag laat doen, helaas heb ik geen brug.... :res:

Re: kleppen stellen doc

18 jan 2010 23:25

hydraulische stoters met plaatjes??

bedoel je hydraulischeklepspeling begrensers of

klepstoters die je met plaatjes afstelt of net als een 924 met conische inbusjes.

of tuimelaars met schroefjes.

Re: kleppen stellen doc

18 jan 2010 23:49

Ik bedoel dat de 911jes t/m de 964 gewone tuimelaars met schroefjes hebben.
Allerhande andere systemen w.o. afstellen d.m.v. plaatjes e.d. kom je tot de 993 niet tegen bij de (standaard) 911, evenmin als hydraulische klepstoters etc.

Re: kleppen stellen doc

19 jan 2010 8:52

Met zoiets lukt het ietjes beter !!
43413

Re: kleppen stellen doc

19 jan 2010 11:21

Dat is het meest handige 'dingetje' om kleppen te stellen.
Ga niet zelf zitten inschatten wanneer kleppen goed staan, als je het nog niet eerder hebt gevoeld. Ik heb met die cursus van Renntech een 10 tal keren gevoeld en nagevraagd :oops: voordat ik met zekerheid durfde te zeggen wanneer ze goed stonden.

Re: kleppen stellen doc

19 jan 2010 23:12

Zoals al gemeld is het kleppen stellen opzich niet moeilijk, gewoon met de speciale porsche tool P213 en de cylindervolgorde en de 120 graden streepjes op de pully volgen.

Het grootste probleem is de ruimte, of gebrek aan, die je hebt. Dan valt de uitlaat kant nog wel mee, maar cylinder 3 en 6 aan de inlaat kant is gewoonweg een ramp. Je kan het niet goed zien, lastig om de klepstelbout vast te houden en de moer aan te draaien, etc. Als perfecte porsche monteur moet je de kracht hebben van een bodybuilder, maar handen van een klein kind :bang:

Oh ja, vergeet niet eerst de olie te verwijderen voor je de onderste kleppendeksels eraf haalt :mrgreen:

Re: kleppen stellen doc

20 jan 2010 21:56

mannen, bedankt voor jullie tips.
we gaan het zeker proberen, heb de pakkingen,moertjes en plaatjes al besteld.
samen hebben we de kleine handjes en technische kennis, moet wel goed komen dus.

gr richard911sc :cheers:

Re: kleppen stellen doc

20 jan 2010 22:23

Kocht altijd de complete onderhoudsset als het onderhoud aan de orde was.
Daar zitten de pakkingen, moertjes en ringen in.

Niet apart kleppenstellen en apart bougies en apart olie/-filters en apart benzine-/luchtfilter, interieurfilter, ... :wink:

Re: kleppen stellen doc

20 jan 2010 22:36

op pelicanparts tech staan 2 artikelen hierover:

"normale procedure":
http://www.pelicanparts.com/techarticles%5C911_valve_adjust%5C911_valve_adjust.htm

"Backside procedure" (moet h.e.a. makkelijker maken):
http://www.pelicanparts.com/techarticles%5C911_backside_valveadjust%5C911_backside_valveadjust.htm

Is echter wel engels maar misschien heb je er wat aan.

Re: kleppen stellen doc

23 jan 2010 0:39

heb ik idd al van het net gehaald, staan ook foto's bij en met mijn engels en de plaatjes moet het lukken.

kaarsjes zijn pas geleden vervangen net als de olie en filter, luchtfilter is k&n.
toch maar besloten om olieretourbuis te vervangen en gelijk kleppen te stellen.
lekt niet veel maar, vind het irrie dat er elke keer een olievlek ligt.

dank voor de reacties, richard911sc :thumleft:
Plaats een reactie