Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
06 feb 2010 16:50
Er is al veel overgezegd maar toch nog even een vraag of 2
Wat mag een 993 met 100K aan olie verbuiken en wat is de juiste controle daarop?
Is de meter in de gaten houden voldoende of ben ik dan te laat als het lampje gaat branden óf is de enige betrouwbare manier de peilstok draaiend met warme motor?
06 feb 2010 16:53
Je geeft zelf het antwoord al ... zoekfunctie
... wachten tot het lampje gaat branden is MI bij iedere auto
... metertje is puur ter indicatie - om nog maar te zwijgen over 'n haperend vlottertje
06 feb 2010 16:55
Dus handmatig peilen het best??? Elke 20K..?
06 feb 2010 16:57
Bij een verbruik van 1l per 1000 km zou je dan op 20l zitten. Dan is je olie al een tijdje op. 1x per maand zou ik zeggen!
06 feb 2010 16:58
Nee - afhankelijk van hoe vaak en lang je rijdt en hoeveel hoog je het verbruik in schat
... zou 'ns beginnen bij elke rit die langer is dan 30 Km - zoveel moeite is het olie peilen niet
Zou zelf de gok niet nemen - om de 20.000 Km -
06 feb 2010 17:00
Inschat?? Dat is gevoel. Zou ik heel knap vinden maar is wellicht de onervarenheid van mij
06 feb 2010 17:03
Hoeveel Km rij je per maand/jaar
Ik zou sowieso om de 1000 Km peilen - totdat je 'n indruk krijgt van het verbruik ... de Porsche norm ligt namelijk best hoog
Als je eenmaal 'n idee hebt van: m'n metertje geeft ongeveer zoveel aan als m'n peilstok zoveel aan geeft - en m'n motorblok verstookt X liter olie per X-duizend km ... dan zou je de controle interval aan kunnen passen
06 feb 2010 17:07
1000 per maand. 60% kort, 40 % lange stukken. Pittige rijstijl
1 liter op 1000km dus even in het begin aanhouden . Daarna zoals jij uitlegt interval aanpassen.
06 feb 2010 17:09
ludo schreef:1 liter op 1000km dus even in het begin aanhouden ..
... dat ga je er hopelijk niet zondermeer bij gooien
06 feb 2010 17:10
Waarom niet?? tekort is toch aanvullen ?
06 feb 2010 17:12
... Grapjas ... eerst peilen .. en zo lang het niveau op de stok tussen min. en max. staat, zou ik niks bijvullen ..
Er zit zo'n 13 liter olie in het systeem - 'n litertje minder kan niet zo veel kwaad - 'n literje meer daarintegen ....
06 feb 2010 17:20
Dat is dus een essentieel antwoord wat je geeft. Je gooit er bij een beurt 13 liter nieuwe olie in wat dus gewenst is ( waarom anders 13 liter). Maar als ie voor de helft op de peilkstok zakt er niets bijgooien.
Snap ik niets van deze uitleg. Ok LBO zwakstroom maar toch
06 feb 2010 17:28
Olaf schreef:Als je eenmaal 'n idee hebt van: m'n metertje geeft ongeveer zoveel aan als m'n peilstok zoveel aan geeft
Nu 12k gereden zonder bij te vullen. Rij volledig op m'n meter nadat ik idd om de 1000 km gepeild heb en dus niets erbij hoefde te gooien. Ik blijf het overigens waanzinnig veel vinden een liter per duizend.
06 feb 2010 17:28
nee bij een beurt gooi je er iets van 10 liter bij want er blijft nog wat achter in het leiding werk en koeler.
als de peilstok minimaal aan geeft gaat er ongeveer een liter bij, dan kan je nog prima rijden maar bijvullen is wel goed.
olaf bedoelde als het minium van de peilstok nog niet is gehaald dan hoef je niet meteen met een olie fles te gaan rennen, want echt lekker kom je er ook weer niet bij.
06 feb 2010 17:28
EDIT: Rob zit er tussendoor ... maar schrijft gelukkig niet alles Bij 'n beurt gaat er maar 'n liter of 9 in - meen ik - de rest zit in de leidingen naar- en in de oliekoeler die rechtsvoor achter het scherm plaats heeft .. dat gedeelte is afgesloten met 'n thermostaat .. en komt er niet uit bij olie verversen
Het bereik tussen min. en max. op de peilstok is nog geen liter ... Paul II heeft daar ooit 'ns het juiste antwoord op gevonden en ergens in 'n topic geschreven ...
Staat MI ook in je instructieboekje (dat bij de 993 hoort te zitten)
06 feb 2010 17:32
Ja Bully, vind ik ook veel.
Ik sta aan het begin van mijn P. carriere en zoek even uit waar te beginnen met oliecontrole en te verwachtte gebruik. Ik zal de peilstok er even veel uithalen in het begin en de meter maar als "ongeveer" aanhouden
06 feb 2010 17:34
Ok TNX Olaf!! Top. Boekje is niet heel erg duidelijk maar ik ga aan de studie.
Nu niet trouwens. Nu de kroeg in met vrouw!!
Olaf schreef:EDIT: Rob zit er tussendoor ... maar schrijft gelukkig niet alles
06 feb 2010 17:35
TNX Rob...nu begrijp ik Olaf pas haha
rob964.c4 schreef:nee bij een beurt gooi je er iets van 10 liter bij want er blijft nog wat achter in het leiding werk en koeler.
als de peilstok minimaal aan geeft gaat er ongeveer een liter bij, dan kan je nog prima rijden maar bijvullen is wel goed.
olaf bedoelde als het minium van de peilstok nog niet is gehaald dan hoef je niet meteen met een olie fles te gaan rennen, want echt lekker kom je er ook weer niet bij.
06 feb 2010 21:16
Dat was een kort kroegbezoekje.....
06 feb 2010 21:31
Je leert al snel je auto, het olieverbruik en de dashboardmeter kennen.
Na een maandje of zo heb je er volgens mij genoeg aan om je dashboardmeter bij te houden.
Als het vlottertje blijft hangen herken je dat ook meteen (even gas geven, geen verschil: vlottertje hangt).
07 feb 2010 0:04
ja wip-inn express..moest toch nog even wat schrijven. Nu echt terug..pfff boterham kaas en dan plat. De rust!!
ps schreef:Dat was een kort kroegbezoekje.....
07 feb 2010 0:25
eens met Nicolo
07 feb 2010 14:56
Zojuist maar even de contole gedaan. Heerlijk stuk gereden.
Motor bedrijfswarm, stationair en oliecontrole gedaan op peilstok. Prima 3/4 van max. ?? ( 100km geleden een 100K beurt gehad)
Wel staat de meter bij stationair toerental op 2. Terwijl het boekje aangeeft dat deze op ongeveer 3,5 moet staan. Meter beweegt wel want bij intrappen gas stijgt deze. Dus vlotter goed.
Is stand 2 een indicatie voor iets anders?
07 feb 2010 15:04
Je moet naar de oliehoeveelheidsmeter kijken, niet naar je drukmeter.
07 feb 2010 15:07
Kijk je niet naar de olie-druk-meter ipv naar de olie-hoeveelheids-meter?
Bully was me voor....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.