Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 16:42

Hallo allemaal,

Ik reed eergisteravond terug naar huis, 40km voor bestemming ineens geen power meer (porsche 996 bj 2002, 3,6 L). Check engine light aan, allemaal foutmeldingen. Enkel met heel weinig gas nog hortend en stotend thuis weten te komen.

Thuis DME uitgelezen. Foutcodes op alle cylinders (P0300, P0301, P0302 etc).

Ook codes:
P0343 (nokkenas sensor boven waarde bank 1)
P0102 (MAF).

Eenmaal thuis gekomen merkte ik dat de rechter uitlaattip helemaal koud was (bank 1 dus). Het lijkt er op alsof bank 1 helemaal niets meer doet.

Start ik de motor (enkel rechter bank (2) = linker uitlaat komt tot leven) en ruik ik daarna aan de rechter uitlaat dan ruik ik geen benzinedampen. Ook komt er helemaal geen lucht uit.

Ik dacht aan een verstopte catalisator, maar op cat (net voor de verdikking) zit een boutje dat je kan losdraaien. Doe ik dat, dan komt ook uit deze opening geen luchtdruk bij het starten van de auto.

Ojee wat kan dit zijn? Variocam timing blijven hangen of iets veel serieuzer (timing chain gebroken? :|)

Iemand enig idee wat te doen of testen?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:02

gast schreef:Je hebt al zoveel getest. Wordt het niet tijd voor de garage?


Ja das waar, kan ik helaas pas dinsdag tercht. Wil graag weten wat me te wachten staat.. :pale:

Misschien dat iemand hier met de symptomen zoals ik beschrijf kan bedenken wat er mis is..

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:07

Als 1 (volledig) bank niets meer doet ?
dan vrees ik voor uw distributieketting ,
ofwel verdeler nakijken (riempje over) , tenminste als dat werkt gelijk een 964/993 .
gr Diablo

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:15

Geen verdeler meer, bobine op elke bougie :idea:

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:16

Dat is ook waar :^: :^:
glad vergeten !!!!

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:21

Diablo schreef:Dat is ook waar :^: :^:
glad vergeten !!!!


Mocht de distributieketting gebroken zijn, is een motor dan nog te redden?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:30

Ketting is nu niet direct iets wat regelmatig breekt en zou je dan niet iets gehoord moeten hebben :?:

Denk aan pingelsensor defect: 1 per bank en als signaal niet klopt kan ik me voorstellen dat die bank wordt afgeschakeld.

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:45

Zou je wat voelen aan het eind van het uitlaatsysteem als er alleen maar beetje lucht wordt doorgepompt :?: Denk het niet.

Er is geen sprake van net verbrand en dus expanderend mengsel :idea:

Maar stel gerust kritische vragen over mijn suggestie :wink:
Ik zeg niet dat ik gelijk heb 8)

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:46

of z`n kleppen staan open op de tocht stand van 1 cilinder dan perst die er ook geen lucht uit.

en als die zuigers niet aan gedreven worden dan is je krukas gebroken maar dan doet de rest het ook niet meer.

en verder kan het ook zijn dat er geen spanning meer op je injectoren staan waardoor deze niet werken.

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 17:55

Afgaande op de foutcodes zou het dus ook de nokkenassensor kunnen zijn, maar of daarom nu de hele bank als veiligheid wordt uitgeschakeld :?: :scratch:

En dan ook nog de MAF :?: Maar dat kan ook een oude foutcode zijn..

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 18:02

Bestaat er een beveilging waarbij 3 cylinders uitgezet worden?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 18:24

Paul II schreef:Afgaande op de foutcodes zou het dus ook de nokkenassensor kunnen zijn, maar of daarom nu de hele bank als veiligheid wordt uitgeschakeld :?: :scratch:

En dan ook nog de MAF :?: Maar dat kan ook een oude foutcode zijn..


Hmmzz waar zit die nokkenassensor dan? De MAF geeft een foutcode omdat aan die kant vd bank wellicht verkeerde waardes worden gemeten door de O2 sensors..

Wel gek overigens dat ik ook foutcodes had op alle cylinders (P0301 - cylinder 1 misfire, P0302 etc etc).

Als ik de auto nu start loopt hij op de resterende 3 cylinders best goed, ook hoor ik geen rare bijgeluiden of lekt hij olie. Is dan een intermediateshaft failure (sorry ken de nldse benaming niet) uitgesloten?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 18:34

Kun je naast de foutcodes ook data inbeeldkrijgen met je tester??
Het kan best aan je nokkenassensor liggen trouwens,heb je met andere merken ook, nokkenassensor stuk en na een aantal KM valt de hele motor stil bij sommige 4 cilinders.
Wat voor tester heb je om uit te lezen?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 18:38

mod by horn - je hoeft een direct bovenstaande post niet in zijn geheel te quoten!! :salut:

Oke, dat is goed nieuws! Ik heb een Durametric set. Ik weet niet of ik die sensor kan uitlezen.. kan ik wel eens bekijken!

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 18:54

Je hebt volgens de tester misfire op alle cilinders?
En hij geeft stuk voor stuk de nummers van de cilinders aan?
Meer logisch zou zijn als hij op Engels staat dat hij zou zeggen Multiple misfire Random.
Ben je al wat wijzer met uitlezen?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:11

mod by horn - je hoeft een direct bovenstaande post niet in zijn geheel te quoten!! :salut:

Ben wat bang om de auto opnieuw te starten als het misschien ook een timing issue kan zijn. Wellicht maak ik meer kapot. Daarnaast zou ik niet weten waar ik op moet letten als ik de waardes van de nokkenas sensor zou bekijken.
Jij enig idee wat een goede of geen goede waarde zou moeten zijn?

Bedankt allen voor het meedenken trouwens, wordt erg gewaardeerd!

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:14

Weet je de ontstekingsvolgorde van deze motor?
En kun je de codes oproepen om te zien welke cilinders idd misfire aangeven?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:21

Paul II schreef:Afgaande op de foutcodes zou het dus ook de nokkenassensor kunnen zijn, maar of daarom nu de hele bank als veiligheid wordt uitgeschakeld :?: :scratch:

Hele bank uit kan wel.
Kan zomaar zijn dat de motor nu in z'n nood-loop-procedure zit, vanwege evt. schade aan kat. Mogelijk dus ook defecte bobine(s) ivm check-eng-warning.
Noodloop zet betr. cylinders "uit", en rijden gaat met horten/stoten en weinig gas nog net.
Laatst bijgewerkt door LeoH op 20 feb 2010 19:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:24

mod by horn - je hoeft een direct bovenstaande post niet in zijn geheel te quoten!! :salut:

Dat ben ikmet je eens maar dan moet er ook een foutcode van een of meer o2 sensoren in staan met de tekst sensorhuppeldepup below threshhold.

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:29

Meen me te herinneren dat alleen de dealer in staat is op de computer die detaills zichtbaar te maken... maar kan me vergissen.
Weet wel dat bij oranje warning check-eng je met noodloop-proc te maken hebt en evt. kort naar de dealer kunt rijden. Bij Continu branden/rood niet meer rijden !

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:34

Als deze eigenaar deze wagen aan kan sluiten op de Durametric dan is het met OF de grote ronde stekker als het de pro uitvoering van Durametric is OF met de 16 pins EOBD stekker.
En daarmee kun je wel deze dingen uitlezen.
Met een enhanced code scanner met data weergave kun je dit ook.

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:35

piwis schreef:
LeoH schreef:Kan zomaar zijn dat de motor nu in z'n nood-loop-procedure zit, vanwege evt. schade aan kat. Mogelijk dus ook defecte bobine(s) ivm check-eng-warning.
Noodloop zet betr. cylinders "uit", en rijden gaat met horten/stoten en weinig gas nog net.



Dat ben ikmet je eens maar dan moet er ook een foutcode van een of meer o2 sensoren in staan met de tekst sensorhuppeldepup below threshhold.


Klopt mannen, de foutcodes bij thuiskomst (vraag niet hoe ;) ) waren:

P0300 - detectie weigering
P0301 - weigering cylinder 1
P0302 - weigering cylinder 2
P0303 - weigering cylinder 3
P0304 - weigering cylinder 4
P0305 - weigering cylinder 5
P0306 - weigering cylinder 6
P0343 - nokkenassensor rij 1 ("fasensensor 1" bij DME 7.8 uitlezen)
P0102 - Luchtmassameter onder grenswaarde
P0139 - veroudering lambdasonde achter kat rij 1
P0159 - veroudering lambdasonde achter kat rij 2

De laatste 2 codes heb ik vroeger bij een boxster wel ns gehad. Dat wil niet zeggen dat de O2 sensort ook echt oud zijn. Vaker een "gevolg van" ander zaken die niet goed zijn.

Helpt dit?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 19:53

p0300 detectieweigering> dus maar noodloop? computerstoring?

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 20:00

gast schreef:....er komt geen lucht uit de uitlaat zegt ie. Dus de zuigers zouden niet "rondgaan" lijkt het. Dan zou die "bank" niet aangedreven worden lijkt mij...

hebbie een technisch onderonsje gehad met je favoriete motor-revisie-bedrijf :?: :shock:

Re: Hele bank (Cyl 1-2-3) porsche 996 schijnt niets te doen?

20 feb 2010 20:02

Ik heb het voor je opgezocht in mn Engelstalige Porschesysteemtester:
P0300 is Random-multiple cylinder misfire detected
De rest met 123456 spreekt voor zich.
P0343 Camshaft Position Sensor A-Bank 1 High Output
P0102 MAF or VAF A circuit Low Input dus zal vettig zijn en kun je schoonmaken met wat remreiniger erop te spuiten en laten drogen.
P0139 O2 Sensor Circuit Slow Response Bank 1 Sensor 2 dus de sensor achter de Katalysator.
P0159 O2 Circuit Slow Response Bank 2 Sensor 2.
De slow response van de lambdasondes is vaak een gevolg van smerige, vettige lambdasensoren.
Het gevolg van een slechte verbranding.
Naar je weet nooit wat er eerder was, de kip of het ei.
Ik heb hier eens een Chevrolet Camaro binnengekregen met een stuk of 14 foutcodes.
Wilde niet harder dan 30 kilometer meer.
Na wat zoekwerk bleek dat er 2 injectoren kapot waren.
Ze hadden alles al vervangen van de ontsteking en bleven misfire houden.
Ik zou de lambdasensoren eruit draaien en schoonmaken en tevens de MAF en dan es weer kijken, immers als je ene bank niet meer zou worden aangedreven zou daar toch iets van moeten horen???
Als je de peilstok eruit trekt zit er dan ook ijzervijlsel aan???


En ik zou de nokkenassensor toch ook mee verdenken want die gaat over die ene cilinderbank.
Nu weet ik even niet uit mn hoofd of dit sequentiele inspuiting is maar het zou kunnen dat ie deze hele bank plat legt bij een fout.
Plaats een reactie