Ik ben sinds een maand eigenaar van een prachtige 993 uit 1994. Afgelopen week, nadat het zout van de straten was afgespoeld vond ik het mooi genoeg om te gaan rijden. Echter lege accu. Auto had ongeveer 3 weken gestaan. Kan gebeuren, eigen schuld. Accu (Bosch SilverS5) aan de lader, echter kreeg het ding niet vol, nieuwe accu aangeschaft Varta Ultra Silver. Erin gezet en na wat sputteren (wellicht te vaak mengsel voorbereid) liep ie. Volgende dag gaan rijden, start was matig, 2 pogingen. Motor was wat schokkerig bij accelereren (trillen in aandrijflijn) en hield ook in bij constatnte snelheid. Bij thuiskomst 's avonds niet meer te starten. Startmotor kwam niet rond. De nieuwe accu was compleet leeg. Mbv startaccu gestart en eindje gereden. Trillingen nog steeds aanwezig en geen olietemp, geen beweging in te krijgen, zelfs na een eind rijden. Blower van kachel bleef ook maximaal nalopen!!!
De oude accu was inmiddels wel weer te laden en deze gisteren maar weer gemonteerd. Starten zelfde verhaal, ging wel maar niet geweldig. Olietemp kwam wel maar was toen ineens weer weg.
Verdacht is de voorste massakabel (nieuwe is onderweg). Deze geeft geen meetbare weerstand aan maar is op een plek beetje groen uitgeslagen. Echter accu loopt snel leeg. Bij plaatsen 13.1 V (rond 5 uur 's middags). Bij lopen motor 14.04 V. Echter gisteravond 12.37 V. Als alles van contact is hoor je een duidelijk zoemen/brommen van de stationairklep. Stekkertje van klep eruit en geluid is weg. Stekker er afgelaten en toch spanning verder gedaald naar vanmorgen 12.0 V. Dit is voor alleen het alarm veel te veel. Blower heeft niet meer gelopen, omstandigheden vergelijkbaar, alleen nu wel een accu met hogere spanning, nog niet helemaal leeg.
Bedradingsschema's opgezocht en dacht dat DME relais ook de stationairklep zou aansturen (via het DME). Stekkertje erin en DME relais eruit. Zoemen bleef. Trouwens alles zonder auto op contact te hebben gehad.
Wat kan de accu zo snel leegtrekken en alle vreemde zaken als slecht starten en schokkerig lopen en olietemp niet opkomen? DME relais is van 2006 en zou dus geen waarschijnlijke oorzaak zijn.