Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Electrisch? probleem 993 '94

07 maart 2010 14:02

Ik ben sinds een maand eigenaar van een prachtige 993 uit 1994. Afgelopen week, nadat het zout van de straten was afgespoeld vond ik het mooi genoeg om te gaan rijden. Echter lege accu. Auto had ongeveer 3 weken gestaan. Kan gebeuren, eigen schuld. Accu (Bosch SilverS5) aan de lader, echter kreeg het ding niet vol, nieuwe accu aangeschaft Varta Ultra Silver. Erin gezet en na wat sputteren (wellicht te vaak mengsel voorbereid) liep ie. Volgende dag gaan rijden, start was matig, 2 pogingen. Motor was wat schokkerig bij accelereren (trillen in aandrijflijn) en hield ook in bij constatnte snelheid. Bij thuiskomst 's avonds niet meer te starten. Startmotor kwam niet rond. De nieuwe accu was compleet leeg. Mbv startaccu gestart en eindje gereden. Trillingen nog steeds aanwezig en geen olietemp, geen beweging in te krijgen, zelfs na een eind rijden. Blower van kachel bleef ook maximaal nalopen!!!

De oude accu was inmiddels wel weer te laden en deze gisteren maar weer gemonteerd. Starten zelfde verhaal, ging wel maar niet geweldig. Olietemp kwam wel maar was toen ineens weer weg.

Verdacht is de voorste massakabel (nieuwe is onderweg). Deze geeft geen meetbare weerstand aan maar is op een plek beetje groen uitgeslagen. Echter accu loopt snel leeg. Bij plaatsen 13.1 V (rond 5 uur 's middags). Bij lopen motor 14.04 V. Echter gisteravond 12.37 V. Als alles van contact is hoor je een duidelijk zoemen/brommen van de stationairklep. Stekkertje van klep eruit en geluid is weg. Stekker er afgelaten en toch spanning verder gedaald naar vanmorgen 12.0 V. Dit is voor alleen het alarm veel te veel. Blower heeft niet meer gelopen, omstandigheden vergelijkbaar, alleen nu wel een accu met hogere spanning, nog niet helemaal leeg.

Bedradingsschema's opgezocht en dacht dat DME relais ook de stationairklep zou aansturen (via het DME). Stekkertje erin en DME relais eruit. Zoemen bleef. Trouwens alles zonder auto op contact te hebben gehad.

Wat kan de accu zo snel leegtrekken en alle vreemde zaken als slecht starten en schokkerig lopen en olietemp niet opkomen? DME relais is van 2006 en zou dus geen waarschijnlijke oorzaak zijn. :scratch:

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 14:06

Heb je lading van alternator gecheckt ?
Lijkt er sterk op dat die zijn werk nier meer goed doet !!
gr Diablo

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 14:19

Tijdens het lopen van de motor meet ik 14 V over de polen van de accu. Dus ga ik ervanuit dat de dynamo goed functioneert. Niet laden, zou nog niet het snelle ontladen (bij stilstand) verklaren.

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 14:26

Klopt :thumleft: :thumleft: :^: :^:

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 14:58

en ik noteer wederom een P&A draadje :^:

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 15:02

P&A = ?
Explikeer da ff ??

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 15:03

amaai, porsche en accu natuurlijk gij Bels.

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 16:19

Motorkabelboom al vervangen. Kortsluiting in deze kabelboom geeft allerlei vage klachten.

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 17:39

Heb ik iets van gelezen, was toch van modeljaar 95 en 96? Deze is van 1994. Terugroepacties WR03 en W04 zijn 6-1998 uitgevoerd en afgestempeld. Laatste dealerbeurt van november 2003 (net als vrijwel alle voorgaande beurten bij Wittebrug) en daarna bij specialisten ERPA en Visser. Kan morgen eens even bellen of bekend is of er nog iets open staat.

Is bekend of die stationairklep altijd staat te zoemen, of in ieder geval spanning heeft zelfs als de auto al geruime tijd afgesloten stilstaat? :?:

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 18:26

Peter 993 schreef:Motorkabelboom al vervangen. Kortsluiting in deze kabelboom geeft allerlei vage klachten.

Kortsluiting in de betreffende kabelboom zorgt inderdaad voor een lege accu maar dat is het laatste waar je je dan nog zorgen om maakt. Als de betreffende kabelboom sluiting zou maken heb je meer aan een brandblusser. :bang:

Overigens is het zout nog lang niet weg gespoeld. Deze week heel veel km gemaakt maar ook vandaag ziet de auto nog wit van het zout.

Re: Electrisch? probleem

07 maart 2010 21:53

Nog wat ontdekt. Uit het schema blijkt dat het blower relais schakelt op een right feedback voltage. Lager dan 12 V gaat de blower aan. Dit klopt met de lage accuspanning.

Echter als ik het contact schakel dan loopt de blower kortstondig (is normaal denk ik), maar als ik dan de stekker van de stationairklep losmaak gaat de blower continu lopen tot ik de stekker van de klep weer vastmaak.

Brandblusser ligt er al in.

Re: Electrisch? probleem 993 '94

09 maart 2010 13:42

Ik had een soortgelijk probleem met mijn 993 en na lang zoeken (hoe is het mogelijk zou je denken....) bleek zo'n "klapschakelaartje" van de binnenverlichting per ongeluk een keer op een andere stand terechtgekomen te zijn waardoor het bleef branden. Nooit opgemerkt. :bang:
Misschien is dit te simpel, maar je weet maar nooit.......

Groeten Michiel

Re: Electrisch? probleem 993 '94

10 maart 2010 0:38

Dat de blower gaat lopen als ik de stekker van de stationairklep afhaal kan blijkbaar te maken hebben met de zogenaamde noodloop. Echter als het contactslot niet geschakeld is hoort de stationairklep niet onder spanning te staan.

Schijnt trouwens dat die modificatie van de kabelboom is uitgevoerd met een type kabelboom voor latere bouwjaren waar ook nog een en ander (connectoren) aan moest worden gewijzigd en is dus storingsgevoelig.

Kabeltje inmiddels binnen, zal deze zsm monteren. :cheers:

Re: Electrisch? probleem 993 '94

10 maart 2010 23:02

Massakabel gemonteerd. Resultaat, geen, zelfde verschijnselen. To be continued. :bang:

Re: Electrisch? probleem 993 '94

11 maart 2010 13:00

Al de stroom gemeten (in serie) met een pool? De stroom mag zonder dat iets is aangeschakeld (door o.a. het klokje) 0,08 amp zijn. Als dit hoger is, kun je 1 voor 1 de zekeringen verwijderen tot je de gebruiker te pakken hebt. Het is natuurlijk slim om te beginnen met de gangbare zaken zoals alarm, radio(versterker) e.t.c.

Succes,

Ed

Re: Electrisch? probleem 993 '94

12 maart 2010 20:12

Gaat volgende week gebeuren door de specialist.

Erwin

Re: Electrisch? probleem 993 '94

12 maart 2010 22:43

toch een zwak puntje :(

Re: Electrisch? probleem 993 '94

16 maart 2010 21:29

Vanmorgen nog ff zelf wat gemeten. Lekstroom is 1.74A (dus 1740 mA !!!). Alle zekeringen van centrale eenheid gecheckt. Binnenverlichting (lampje motorruimte) 0.12A en elektrische ramen (beetje vreemd? wellicht het relais) 0.68A. Rest laten we lekker aan de specialist over.

Vanmorgen weggebracht. Ik rij rustig met constante snelheid en ervaar dan een minuscuul schokje, weg is de trilling in de aandrijflijn. Zul je altijd zien. Olietemp was na dik 100 km rijden nog steeds nul. Kloppen op de meter en ja hoor ook goede temp. Thuis ook er tegenaangeklopt en niets, geen beweging.

Uitgelezen en gelukkig stond er nog iets in het geheugen "Stoerung Zylinder 5 aufgehoben". Dat betekent blijkbaar er was iets.

Hopelijk as weekend meer duidelijkheid en vooral weer rijden. :drive:

Re: Electrisch? probleem 993 '94

19 maart 2010 19:48

De motorkabelboom?

Deze is, blijkt uit navraag, niet vervangen. :cry:
Is zeer waarschijnlijk de boosdoener. Deze wordt dus in de komende twee weken vervangen. :pale:

Een door een Porsche dealer afgestempeld boekje zegt dus ook niet alles. Wist ik wel, maar toch. Gelukkig lossen ze het wel op, onder garantie.

Re: Electrisch? probleem 993 '94

19 maart 2010 19:52

aae schreef:Gelukkig lossen ze het wel op, onder garantie.

Netjes toch........

Re: Electrisch? probleem 993 '94

19 maart 2010 19:54

Toch netjes.......

Re: Electrisch? probleem 993 '94

20 maart 2010 13:25

aae schreef:De motorkabelboom?

Deze is, blijkt uit navraag, niet vervangen. :cry:
Is zeer waarschijnlijk de boosdoener. Deze wordt dus in de komende twee weken vervangen. :pale:

Een door een Porsche dealer afgestempeld boekje zegt dus ook niet alles. Wist ik wel, maar toch. Gelukkig lossen ze het wel op, onder garantie.


Houd er rekening mee dat de kabelboom recall (W301) niet automatisch betekende dat de kabelboom vervangen moest worden. Eerst moest er gecontroleerd worden of er problemen waren, zo ja, dan vervangen.

Re: Electrisch? probleem 993 '94

28 maart 2010 18:36

Afgelopen week is de motorkabelboom vervangen en tot nu toe zijn alle problemen verholpen. Als je de tekening van de kabelboom bekijkt zie je ook dat de kabels voor de olietemperatuursensor, injectoren en stationair klep allemaal op een bepaald punt in de kabelboom zitten. Het trillen is dus veroorzaakt door storing in kabel naar de injector.

Probleem opgelost dacht ik zo.

Erwin :cheers: :drive: :salut:
Plaats een reactie