Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

motorcode

17 maart 2010 16:58

Hey,

Kan iemand aub deze motorcade nader verklaren?
AD 194016X,deze vond ik op m'n luchtgekoelde blok,op de voet van de koeling.
Graag had ik deze motor gereviseerd,maar wil eerst met zekerheid weten welke motor het gaat?Wat ik wel al weet is dat het een 4 cyl is...

mvg,
Peter

Re: motorcode

17 maart 2010 17:57

Ik denk dat dit een vraag voor de 914 of 912 kenners is...
Heb alle motornummers voor de 911 bij de hand... Maar dat is 6-cilinder..

Re: motorcode

17 maart 2010 18:00

Luchtgekoelde 4 cylinder zou 356 of 912 moeten zijn. Of uiteraard echte exoten als een 904....

Re: motorcode

17 maart 2010 23:09

Kan het nummer niet echt herleiden.
Weet je zeker dat het AD 194016X is en niet KD 194016X ?
Originele nummers beginnen met een P en een sterretje.
De KD nummers zijn motoren die in de fabriek 'rebuilt' zijn.

Maar mogelijk dat de 356 en 912 eigenaren meer duidelijkheid kunnen brengen.

Maarten schreef:Luchtgekoelde 4 cylinder zou 356 of 912 moeten zijn. Of uiteraard echte exoten als een 904....

Of een;
616 Industriele motor
616/18 Jagdwagen motor
678/4 Vliegtuigmotor
YO-95-6 Helicopter motor
729/1 Marine engine scheepsmotor

:mrgreen:

Re: motorcode

18 maart 2010 0:47

dit is de motor in kwestie.

Afbeelding

volgens de verkoper is het een 2.2 4cyl uit een 914,maar volgens wat ik weet
is de zwaarste luchtgekoelde 4cylinder een 2liter.of en ik hier verkeerd in?
de "P" staat op een andere plaats dan de nr.,wel in de buurt van de nummer.ook staat er een soort dikke pijl in cirkelvorm voor de nr.

:?:

Re: motorcode

18 maart 2010 1:20

Hmm,

Een 356-motornummer is het niet, noch een 912. Die hebben heel andere nummers zonder die lettercodes.

Wat kan zijn is dat het niet de originele motor casing is. After market werden er vervangende verkocht met andere typenummers, de code AD wijst erop dat het er zo een kan zijn, uit de late jaren 60/vroege 70s.

Kijk maar eens op deze site (http://www.type2.com/bartnik/enginecodes.htm), dan zie je dat het een OTC casing voor een 1600 motor van Volkswagen zou kunnen zijn. Geen idee of die past rond een 914 motor, of dat dit feitelijk een opgekrikte VW-powerplant is. Dat gebeurde ook vaak in 356en/912s/914s: VW-onderdelen gebruiken, inclusief hele motoren.

Ik denk trouwens dat je gelijk hebt: groter dan 2L werden die 4-cyl. 914-motoren niet, sterker nog: zelfs de 6-cylinder 914 had maar een 2 liter motor.

Benieuwd wat de experts zeggen...

Re: motorcode

18 maart 2010 3:11

Okay, effe een disclaimert: ik ken dus NUL van de vw motoren. Dat gezegd zijnde heb ik gereden met de 914 met 2.3 type IV Jack Raby engine van mede DDK-er Helen Goff. (nadien is de auto doorverkocht in Parijs, en even later gecrasht, nu schijnbaar weer gered)

Anyway, RAT motoren (Raby Aircooled Technology) zijn rumoured de beste,
[url]http://www.aircooledtechnology.com/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=72
[/url]
maar ik kan me voorstellen dat een of andere Helmut in Das Vaterland hetzelfde heeft bedacht zonder een US marketing machine naast zich.

Dus, is jouw motor een type IV met een porsche coolfan erop?


Groetjes


Bert

Re: motorcode

18 maart 2010 13:46

Het enige wat ik nu kan terug vinden betreffende het AD type is dat het een replace motor van VW zou zijn die of in 1957 of rond 1970 geproduceerd is.
Plaats een reactie