Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Soort olie te gebruiken

22 maart 2010 23:00

Hallo ik ben Max, ik ben in het bezit van een 964, van 1991, hoe meer mensen ik spreek over welke soort olie ik moet gebruiken hoe meer verschillende meningen, wat is nu het beste om te gebruiken?

Re: Soort olie te gebruiken

22 maart 2010 23:03

een kort antwoord is: die in het boekje staat als aanbevolen.


maar hoe is het verder met je 964, olie verbruik bedoel ik dan.
lange / korte ritten / snelle ritten

Re: Soort olie te gebruiken

22 maart 2010 23:03

mhak schreef:.. wat is nu het beste om te gebruiken?


... de zoekfunctie op dit forum :idea:

Is al veel gevraagd en geschreven over olie - enzo :wink:

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 0:07

Mobil 1 10W/40 of wat er al in zit.

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 0:15

Olie - topic 1

Olie - topic 2

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 11:00

mij werd mobil 0W/40 aanbevolen door specialist

Welkom trouwens :mrgreen:

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 16:39

horn schreef:Mobil 1 10W/40 of wat er al in zit.


+1, op aanraden van mijn Porsche-specialist.

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 19:20

+1 .... heb ik ook gehoord en heb 4 liter in de kofferruimte liggen :mrgreen:

Moet ze er nog steeds uithalen...... :mrgreen:

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 19:45

Ik zou gelijk even kijken waar het lek zit :cheesy: 4 liter, dat kán niet goed zijn...

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 19:48

:bang: das waar ook :mrgreen: .... zal dat ding meer zuipen dan ik doe? :roll: :evil: :bang:

Re: Soort olie te gebruiken

23 maart 2010 23:51

ralf996 schreef:mij werd mobil 0W/40 aanbevolen door specialist

Welkom trouwens :mrgreen:


Dat is alleen voor de nieuwere motoren (vanaf 996).

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 10:46

Volgens mijn specialist mag in alle porsches 0W40. De waarde voor de W is de viscositeit in koude toestand, achter de W in warme toestand. Dus als je motor eenmaal warm is zijn alle W40 olien van gelijke viscositeit, voordeel van 0W40 is dat het bij koude motor wat dunner is en sneller voor smering zorgt. Verder zou ik liever een full syn olie hebben dan een mengsel van syn en mineraal.

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 11:01

je specialist moet zijn literatuur eens bijhouden.

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 11:37

Het werd mij toch door een specialist aangeraden waar menig forummer zijn auto in onderhoud heeft. Ik heb hem daar zelfs nogmaals over terug laten bellen door een kennis van mij die 0w40 ook raar vond, maar hij bleef erbij

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 12:06

de kans is fors dat ie gaat lekken. = werk voor de specialist.

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 12:15

Ja dat dachten wij ook al, vandaar dat ik die kennis van me hem liet bellen. Mijne was net gereviseerd dus lekker zal die er niet van gedaan hebben

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 13:08

Die Mobil1-meuk bestond nog niet eens toen jouw 911 van de band rolde. Bovendien maakt die vol-synthetische troep je keerringen lek vanwege de weekmakers. Zou ik jou ook adviseren als ik specialist was die over een paar jaar leuk de revisie kan uitvoeren. en dan nog ervoor betaald krijgen ook. Maar goed je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet. Succes ermee iig.

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 13:36

Tja, vanwege PF('ers) heb je geen specialist meer nodig! Toch? ;)

Analoog naar "met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig". :mrgreen:

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 19:21

Ja kan naar je specialist luisteren of naar wat geblaat van wat forummers.
:roll:

Als die specialist z'n literatuur gelezen heeft dan weet hij of zij dat Porsche al vroeg in de jaren tachtig een volsyntheet goedkeurde voor al haar motoren. Daarbij werd gezegd dat bij de oudere motoren of wanneer er gewisseld werd van mineraal/halfsyntheet naar syntheet mogelijk wat lekkage kan optreden. Vanaf de 1992 vult Porsche haar motoren met een volsyntheet.

Dus...wanneer er een minerale olie in zit of halfsyntheet blijf die dan gebruiken. Is de zaak gereviseerd dan kan je besluiten een volsyntheet te gebruiken.

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 19:37

Zo te zien ook wel eens een totaal-revisie te pakken gehad?

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 19:46

Peter 993 schreef:Ja kan naar je specialist luisteren of naar wat geblaat van wat forummers.

Met deze intro is het ook niet handig om er vervolgens nog een heel verhaal onder te schrijven :^:

Re: Soort olie te gebruiken

27 maart 2010 22:52

0W40 is imho te dun; gewoon 10W40 doen.
Mobile S half syntheet is prima, rij ik ook al jaren in mn 3.2

Foute tip:
Ik had onlangs even geen zin om het olie wisselen zelf te doen, heb olie laten wisselen bij kwikfit om de hoek. Die hebben ook Mobil S 10W40. Ze hanteerden bij mij hun "standaard tarief" van EUR 67 voor een 6 cilinder, incl juiste MAN oliefilter (moest wel even besteld worden) en ongeacht dat er even 11 liter olie in ging.
Ja ja komaar: KWIKFIT ??? Ja, why not, Mobil olie is Mobil olie, en om 2 bouten aan te draaien heb je echt geen Porsche logo nodig. Ik ken het team bij mij 2 dorpen verderop (Hillegom) erg goed, ze doen ook al jaren de APK van mn 3 autos.

Re: Soort olie te gebruiken

29 maart 2010 21:13

De vraag welke olie te gebruiken voor een luchtgekoelde 911 heb ik aan mijn motorenrevisie specialist voorgelegd (Track Motortechniek, Cruquius, Maarten von Balluseck). Heeft veel ervaring met racemotoren, Italiaans exotisch spul....én 911, van oud tot Supercup en alles daartussenin. En vakidioot bovendien die urenlang kan bomen over zoiets als motorolie....

Voor luchtgekoelde 911's raadt hij ZEKER GEEN MOBIL 1 0W40 aan. Volgens hem een garantie voor vroegtijdige revisie.... Destijds is deze olie ontwikkeld voor WATERgekoelde (BMW) LIJNmotoren met lagerspelingen van 0,03 mm. Een LUCHTgekoelde 911 BOXERmotor heeft een lagerspeling van 0,07-0,08 mm in koude toestand en veel extremere uitzettingscoëfficienten dan normaal, want luchtgekoeld en lichtmetaal met andere karakterestieken, waardoor een 0W40 véél te dun is. En natuurlijk is er een groot verschil tussen lijnopstelling en een Flat 6. Enige (belangrijke) voordeel bij koude motor is dat er wel direct smering voorhanden is, maar oliedruk wordt bij warme motor al snel te laag omdat de olie -doordat 'ie zo dun is en de lagerspeling relatief groot- alle kanten op gaat (uit de lagers "lekt") en het risico besaat dat de oliefilm "breekt". Tevens kunnen de schraapveren door de dikkere olie beter hun werk doen.

Voor luchtgekoelde 911's raadt hij een goede (bijvoorbeeld Motul) 15W50 of zelfs 15W60 aan (Castrol heeft deze 15W60 speciaal voor P ontwikkeld, maar achetlijk duur en niet echt noodzakelijk). Voordelen: minder snel lekkage, minder olieverbruik en behoorlijk langere levensduur van de motor!

Dit logisch klinkende verhaal wilde ik jullie niet onthouden....

Re: Soort olie te gebruiken

02 apr 2010 12:43

Duidelijk verhaal, goede beargumentatie.
:thumleft:

Re: Soort olie te gebruiken

02 apr 2010 12:59

lindemans schreef:
Foute tip:
Ik had onlangs even geen zin om het olie wisselen zelf te doen, heb olie laten wisselen bij kwikfit om de hoek. Die hebben ook Mobil S 10W40. Ze hanteerden bij mij hun "standaard tarief" van EUR 67 voor een 6 cilinder, incl juiste MAN oliefilter (moest wel even besteld worden) en ongeacht dat er even 11 liter olie in ging.
Ja ja komaar: KWIKFIT ??? Ja, why not, Mobil olie is Mobil olie, en om 2 bouten aan te draaien heb je echt geen Porsche logo nodig. Ik ken het team bij mij 2 dorpen verderop (Hillegom) erg goed, ze doen ook al jaren de APK van mn 3 autos.


Livin' on the edge? :mrgreen: zou het niet snel doen, hebben ze juiste gereedschap aandraaimomenten hoeveelheid olie etc. ? nog liever zelf. maar moet eerst dat lampje nog doen.
Plaats een reactie