Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
01 apr 2010 9:16
Ik heb uiteraard al wel even gezocht maar niet het antwoord gevonden wat ik wilde. Welke maximale turbodruk moet mijn 993 TT kunnen halen bij vollast? Ik kom namelijk (met net een (1) 'nieuwe' turbo) niet boven de 0,6 uit. Dit moet toch 0,8 zijn? Ik heb onder garantie een andere turbo gekregen, en mijn specialist is nu gaan proefrijden na inbouw, maar twijfelt over de kwaliteit van deze andere turbo, en vond die 0,6 ook nogal vreemd. Iemand (van de TT rijders) die mij verder kan helpen? Ik ben mijn auto nu al 4 weken kwijt omdat er (onder garantie) allerlei zaken nog moesten gebeuren, maar van dit verhaal begin ik nu echt te balen. Had zelf liever een goed gereviseerde turbo willen hebben, maar dat lijkt vooralsnog niet gebeurt te zijn. Als het verder wel blijkt te kloppen ga ik zeker om aparte garantie vragen op deze 'nieuwe' turbo, maar dan nog....
IK WIL RIJDEN!!!
01 apr 2010 12:16
Bij mij komt hij op 0.8 bar idd! Er klopt bij jou iets niet dus,denk ik!
01 apr 2010 12:22
Bij mij ook 0,8 let wel op, het klokje is niet zo snel en officieel moet je dat in zijn 3 of hoger testen. Simpel omdat de 993TT in 2 zo snel klimt in toeren dat je al moet schakelen voor je klokje je max druk kan aangeven.
Hoe is het met je acceleratie van 100-200??
01 apr 2010 15:09
Bedankt voor deze reacties, ik dacht al dat 0,8 haalbaar moest zijn. Kan het zelf nog iet testen, want de auto is nog bij mijn specialist, die komt hem straks brengen. Hij zal voor de zekerheid nog even kijken bij het door accelereren in hogere versnellingen, is een goeie tip over die 'langzaam' oplopende drukmeter.
Het lijkt er gewoon op dat de door de verkoper geleverde 'nieuwe' turbo gewoon ook niet goed is. Nadat alles weer in elkaar zat rookte hij ook weer opnieuw aan de rechterkant, wat duid op een eventueel probleem met de linker turbo, net als na de aankoop. Het blok is uit elkaar geweest om de koppakking te vervangen, en heb gelijk maar de koppeling aangepakt, was bijna aan de beurt en de boel lag nu toch open.
Ga even een paar dagen rijden om te kijken hoe die turbo zich nu houd, rook kan ook nog komen omdat er nog olie in de uitlaat zat van de vorige geplofte turbo....
Hoop dat het meevalt, anders maar weer het gesprek aangaan...
01 apr 2010 15:44
Zoals in onderstaande link ook door anderen is aangegeven, hoeft een beetje rook niets te betekenen, maar of het nog steeds veel rook is kun jij nu het beste beoordelen.
Ook niet vergeten dat zoals in een eerdere post van mij genoemd, Turbo's soms bij eerste montage/starten vooral als dit verkeerd gebeurt al defect raken.
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=24308&start=50
01 apr 2010 15:56
Beetje rook is inderdaad normaal maar wel uit de ene maar niet uit de andere uitlaat lijkt mij gewoon niet goed. My 2c.
01 apr 2010 16:17
Ik weet niet hoeveel rook er nu uit komt (is alleen bij de koude start geweest, maar was er niet bij), maar mijn specialist weet vast het verschil wel tussen gewoon een beetje rook en een grote blauwe walm, die vervolgens overigens wel weer direct weg is. Dit was namelijk juist bij mij de oorspronkelijke klacht, en toen kwamen we erachter dat de linker turbo overleden was...
Wacht vanavond rustig af, kan ik eindelijk mijn 'meisje' na 4 weken weer terug zien, en dan gewoon mee gaan rijden. Kijken wat er gebeurt...
01 apr 2010 19:58
Toen ik de 993tt nog had was het niet haalbaar om tijdens accelereren in 2de 0,8 bar te halen. Lukte pas in 3de.
01 apr 2010 20:24
Maarten schreef:Beetje rook is inderdaad normaal maar wel uit de ene maar niet uit de andere uitlaat lijkt mij gewoon niet goed. My 2c.
Zou denk ik op zich wel kunnen bij de "normale" cylinder "olie sijpeling", is ahankelijk van de stand van de zuigers, maar net in welke bank, welke zuigers wat olie langs laten.
Ik heb dat verschijnsel (weet niet of het idd aan één kant is) heel af en toe bij de cabrio. Nooit bij Turbo of 964.
Laatst bijgewerkt door
dynamic op 01 apr 2010 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.
01 apr 2010 20:47
Een nieuwe turbo rookt in het begin altijd wat, meeste aan de buitenkant door de vettigheid waarin zo'n ding in de doos zit. Die moet er eerst even afgestookt worden. Gewoon trappen met dat ding, een nieuwe turbo hoef je niet in te rijden en als ie eenmaal goed heet (lees roodgloeiend) is geweest dan is die vettige laag er wel af en mag ie niet meer roken. Als jij een gebruikte turbo hebt gekregen mag ie niet roken.... of het moet zijn dat er nog wat oude olie in de inlaat zit die je eerst even mee moet verbranden. Maar een gebruikte turbo monteren zou ik sowieso nooit doen. Als iets versleten of kapot is moet er gewoon een nieuwe op.
Maximale turbodruk wordt altijd pas in de 3 en 4 gehaald. In de lagere versnellingen is er gewoon niet genoeg tijd om de druk te halen omdat ie zo snel in toeren klimt in de kleinere verzetten.
01 apr 2010 21:14
Bedankt, was ik ook al achter. Inmiddels loopt de druk al op naar 0,7, en is nog niet volledig getest, dus dat gaat de goede kant op. Het roken is ook niet meer terug gekomen, dus even de komende dagen afwachten. Er zat inderdaad nog wat olieresten in vermoedelijk. Ik had natuurlijk ook liever een echt nieuwe turbo gehad, maar kreeg dit voor elkaar met de garantie, meer zat er niet in.
Ik ga eerst morgen lekker sturen, even genieten van het P gevoel, heb het 4 weken moeten missen!
Voor de rest dus weer lekker genieten van de auto, is nu bijna alles wat ik me kan bedenken aan vervangen, vernieuwd of aangepast, dus op de voorlopig onzekere turbo(s) na voorzie ik mooie kilometers
01 apr 2010 23:47
let wel dat die turbo druk meter in de OBD zeer traag en onnauwkeurig is. Het beste valt dit te testen in de IV bij volgas zou deze rond de 4k/rpm vrij snel op de 0,8bar moeten komen. Als dit niet het geval is, maar de auto trekt wel goed, zou ik eerder de turbo druk zender onder de loep nemen. Deze is bij mij ook al vervangen.
Hoeveel heeft km de TT op het klokje staan?
02 apr 2010 1:21
Heb je vóór dat je turbo vervangen werd nooit op je druk gelet dan??
Net als olie temperatuur check ik deze ook bij iedere rit: Warm rijden zonder druk en dan langzaam opbouwen.
Lijkt me logisch dat bij het zoeken naar de oorzaak van de rook (zie andere post) er door jou of de specialist ook op de drukmeter gekeken is.
Als toen de druk wel goed was (en dat kan bij een lekkende turbo) is het wel heel toevallig dat nu je andere turbo de oorzaak zou zijn van de te lage druk.
Aan de andere kant: laat ze die ook lekker vervangen, heb jij twee verse turbo's.
Ik neem aan dat die vernieuwde linker een gereviseerde is? In dat geval kun je er vanuit gaan dat het (mits door goed bedrijf gedaan) net zo goed is als een nieuwe.
En idd wat is de km stand??????
02 apr 2010 8:25
Even een stukje historie:
Ik heb voor die tijd wel degelijk op de turbodruk gelet, toen kwam hij ook niet verder dan 0,5/0,6. Ik heb de auto echter pas net!!! Ik heb hem een paar weken geleden gekocht met 103k op de klok. na 1 week te hebben gereden, vond ik hem erg veel roken en ben toen naar mijn eigen specialist gegaan om te laten bekijken waar dat vandaan kwam. Toen bleek dat de koppakking begon te lekken en bij meer onderzoek bleek ook dat 1 van de turbo's was overleden. Heb toen contact opgezocht met de verkopende specialist. Alvorens tot aankoop te zijn overgegaan, had de verkoper eerst zelf al voor ruim 6k laten vervangen aan de auto (remmen, grote beurt, banden, achter schokbrekers en andere zaken) en daarna heb ik nog een AKK laten uitvoeren waardoor nog enkele zaken waren gevonden en opgelost. Het blok was toen droog....
De verkoper is gelijk bij mijn specialist komen kijken en heeft toen deze nieuwe turbo nageleverd, die weer door mijn specialist is ingebouwd. De koppakking is ook vervangen (incl. zuigerveren .d.) Hier heb ik een deal over gesloten met de verkoper, ik heb dus hierin bijgedragen. De turbo die is aangeleverd was zeker niet nieuw, maar zou echt goed moeten zijn, werd ons verteld. Toen het zaakje toch open lag, heb ik ook nog besloten om de koppeling aan te pakken, was nog niet echt op, maar redelijk ver heen en dus nu de goedkoopste manier om hem te vervangen (incl. drukgroep). Heb hier uiteindelijk 4 weken op moeten wachten, want er moest af en toe op onderdelen worden gewacht, het overleg over garantie heeft tijd gekost en mijn specialist heeft natuurlijk nog meer klanten... Je snapt dat ik zo langzamerhand wel een goeie auto wel hebben, heb enorm veel geld uitgegeven en wil dus een goede auto! Moet nu dus weer in de clinch met de verkoper, en die is echt wel redelijk, maar ook ziek van deze deal natuurlijk.
Voor de goede orde, alle betrokken partijen zijn degelijke hier goed bekend staande ondernemers....
ik had natuurlijk achteraf liever gezegd, doe mij maar 2 nieuwe of goed gereviseerde turbo's, en dan betaal ik er zelf 1 van (de rechter is tot nu toe nog niet kapot geweest) en wist ik wat ik had, maar ja zo is het niet gelopen...
Heb vanmorgen dus zelf kunnen rijden en kwam er achter dat de auto nog steeds rookt bij start en daarna nog een paar km door blijft gaan om vervolgens weer 'normaal' te doen. Toen mijn auto gisteren werd gebracht door mijn specialist kon hij melden dat hij het overdag niet meer was tegengekomen. Hebben afgesproken dat ik het dit weekend zou gaan uittesten, waar ik nu al het resultaat van weet
02 apr 2010 8:29
Vervelend verhaal voor alle betrokken partijen.
Ik hoop voor je dat het probleem snel kan worden opgelost.
Succes.
02 apr 2010 8:32
@Sanhi: of de turbodruk zender is bekeken durf ik je niet te zeggen, ga dat straks wel aan hem vragen. Het teveel roken is echter volgens mij wel een antwoord op mijn probleem, die 'nieuwe' turbo is gewoon niet goed lijkt me!
@Dynamic: Het roken komt weer opnieuw alleen uit de rechter uitlaat en komt dus via de linker turbo zoals je weet. Het gaat dus om de vervangende turbo, waar mijn specialist al twijfels bij had toen die binnen kwam, maar moest hem eerst proberen.
02 apr 2010 15:08
Sluit anders gewoon met een slangetje even een externe mechanische turbodruk meter aan op het inlaatspruitstuk. Wel een goede meter nemen van VDO o.i.d. Slangetje even via de zijraam naar binnen en de meter even met ducktape op het dashboard.
02 apr 2010 15:18
Turbo wordt onderzocht, en er komt dan een echt volledig gereviseerde turbo voor in de plaats. Specialist doet alles om dit voor mij op te lossen. is voor hem geen fijne deal geworden (voor mij tot op heden ook nog niet natuurlijk!) maar blijft fijn mee werken, hulde daarvoor! Ga waarschijnlijk zelf dan de andere ook maar laten reviseren, ben ik hopelijk klaar. Er komt een tuimelklep oid (ben geen specialist) in, die ervoor zorgt dat er geen olie meer in de turbo kan komen zodra de motor wordt afgezet. Zal ook een hoop vervelende rookontwikkeling tegenhouden. Weer even geduld dus...
02 apr 2010 15:20
@marc: dit kan ik wel doen, maar begin daar pas aan als ik weet dat turbo's goed zijn. Als er dan nog steeds er en lagere turbodruk wordt weergegeven, zal ik verder moeten zoeken. Er is nu voldoende bewijs dat de turbo niet in orde is en dan is het niet zo gek dat de druk niet optimaal is...
02 apr 2010 17:03
euh.... de olie afsluiten naar de turbo als ie stilstaat is niet echt slim.... de olie zorgt namelijk ook nog voor wat koeling nadat je 'm afzet. Is ook meer symptoombestrijding dan een echte oplossing niet?
Persoonlijk ben ik niet kapot van revisie turbo's.... ik zou gewoon nieuw nemen. Zoveel duurder is dat vaak niet.
Inzake de turbodruk; stel de wastegate-actuators ook eens af volgens fabriekspecificatie (met een drukmeter).
02 apr 2010 18:19
Scheelt 1000 E per turbo ongeveer...
02 apr 2010 20:09
Was even een korte reactie, nu met iets meer tijd: Die aflsluitkleppen word aangeraden door diverse specialisten, waaronder een echte turbo specialist APP uit Weesp. Dit systeem wordt door meerdere bedrijven geleverd waaronder FVD. Ik geloof dat dit dus echt wel werkt. De turbo wordt nu dus (in 2e instantie) alsnog vervangen door een echt gereviseerde versie (door Turbo Hoet). De andere turbo laat ik zeer waarschijnlijk ook doen, die kleppen zijn ter aanvulling. Doordat het hele geval met garantie te maken heeft, zijn een aantal zaken anders gelopen dan wanneer ik het zelf had moeten regelen, maar uiteindelijk komt het nu toch goed, lijkt het. Als alles achter de rug is laat ik het zeker weer weten!
02 apr 2010 20:10
Als je 'm bij de dealer haalt wel ja...
02 apr 2010 20:15
Wat
oh, jij bedoelt de turbo's... Nee hoor bij 2 verschillende specialisten hetzelfde verhaal. Wat is het volgens jou dan?
Daarnaast heb ik toch ook van meerdere mensen (ook hier) gehoord dat een goed gereviseerde of een nieuwe weinig verschil moet maken...
02 apr 2010 20:28
Hier 2 nieuwe KKK's:
http://cgi.ebay.com/Porsche-993-GT2-K16 ... 2ea2b85a04Omgerekend 1800 euro voor 2 nieuwe
De ervaring die ik heb met gereviseerde turbo's is dat ze nadien die druk niet haalden.... alsof ze niet op wilden spoelen. Heb dit 3x achter elkaar meegemaakt met auto's van klanten en heb daarna besloten alleen maar nieuwe te nemen. Met nieuw nooit problemen gehad.... en dan heb je ook weer 2 jaar garantie.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.