Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

02 apr 2010 9:48

Het ziet er naar uit dat mijn achterste uitlaatdemper binnenkort vervangen moet worden. Nu zit ik echter te twijfelen over wat ik het beste zal doen. Dit zijn de 2 opties die ik overweeg:

1. Alleen een RVS einddemper met 84mm eindpijp. Aangezien ik in het verleden mijn kat. al vervangen heb voor een rechte RVS tussenpijp moet dit toch ook een mooie sound geven.

2. Gelijk alles onderhanden nemen en een SSI systeem monteren. Dit dan ook in combinatie met een einddemper met 84mm eindpijp.

Ik denk dat het geluid van beide elkaar niet veel zal ontlopen, maar in hoeverre zal het vermogensverschil merkbaar zijn tussen het vrij open systeem van optie 1 en het SSI uit optie 2? Ik gebruik de auto alleen in het normale verkeer en een paar keer per jaar voor de NPC slalom. Dus om een marginale winst in vermogen te behalen wat onder normale omstandigheden niet tot nauwelijks merkbaar is is niet mijn bedoeling. En ik wil in beide gevallen gebruik blijven maken van een einddemper met 1 eindpijp, dus de uitlaatlengte links en rechts zullen blijven verschillen.

En aangezien ook de warmtewisselaars niet het eeuwige leven hebben en dus in de toekomst misschien ook nog wel eens vervangen moeten worden, is het prijsverschil met SSI niet zo heel groot. Alleen is bij het huidige systeem het voordeel dat de kosten te spreiden zijn, aangezien je deel voor deel kunt vervangen.

Dus als er mensen zijn die ervaring hebben met 1 (of beide) van deze systemen, of andere zinvolle informatie kunnen geven hoor ik het graag. Misschien kan dat mij helpen bij het bepalen van mijn keus.

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

02 apr 2010 10:04

Double G schreef: En ik wil in beide gevallen gebruik blijven maken van een einddemper met 1 eindpijp, dus de uitlaatlengte links en rechts zullen blijven verschillen.


Beide SSI warmtewisselaar komen uit in de einddemper - van daaruit maakt het traject MI (nagenoeg) geen verschil :wink:

.. ben nog even op zoek naar 'n plaatje van de einddemper, waarop ook het binnenwerk is te zien ...

... het ultime SSI draadje :idea:

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

02 apr 2010 10:15

SSI draadje ken ik, vandaar dat dit ook nog altijd mijn interesse wekt :wink: .

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

02 apr 2010 13:09

Heb begrepen dat SSI of een ander "backdate" systeem op een 3.2 niet veel vermogenswinst opleverde,bij een 2.7 of 3.0 daartegen........ :res:

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

02 apr 2010 17:42

Afbeelding

Zoiets... 8)

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

02 apr 2010 22:11

ik heb op mijn sc 3.0 SSI gestoken en ben daar ZEER blij mee

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

03 apr 2010 11:15

Ik heb mn rotte einddemper recent vervangen door een RVS van Dansk voor EUR 300; dit zou de originele opbouw moeten zijn (Dansk is meen ik OEM voor Porsche die ook de stalen dempers maak(te). Ben daar erg happy mee, zit er zo onder.

Ik zou zelf vooral bang zijn voor het stukdraaien van de draadeinden in de cilinderkoppen bij het vervangen van de wisselaars.... die haal ik pas los als het blok er toch onderuit is voor een revisie.

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

06 apr 2010 12:18

Zijn er verder nog mensen met gebruikerservaringen voor 1 van beide systemen?

Of is er iemand bekend met de te verwachten vermogenswinst van SSI, of valt dit op een 3.2 tegen zoals André ook al aandraagt?

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

06 apr 2010 13:51

André schreef:Heb begrepen dat SSI of een ander "backdate" systeem op een 3.2 niet veel vermogenswinst opleverde,bij een 2.7 of 3.0 daartegen........ :res:


O ja? Niks van gemerkt op de A15.... :^:

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

06 apr 2010 16:50

:finger: :ass:

















Verklaarbaar;

mijn 16" hebben een grotere diameter dan jou 15" dus langzamere acceleratie + mijn kleppen waren niet "strak" gesteld.













Ja Jeroen,het zit me dwars.

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

06 apr 2010 17:18

A15 is erg bekend terein voor JeGroen als het om knallen gaat ... zelfs met meer dan 250 verse PK's in m'n 964 was het 'n uitdaging om dat groene perenkistje van hem (proberen) voor te blijven :mrgreen:

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

06 apr 2010 19:02

André schreef:...Heb begrepen dat SSI of een ander "backdate" systeem op een 3.2 niet veel vermogenswinst opleverde...

geen idee waar je dat vandaan hebt

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

06 apr 2010 20:44

Diverse draadjes op Pelicanparts.

Just be advised that SSI's work better on a 3.0 than a 3.2.
A 3.2 will push out about 7% more air than a 3.0L at any rpm, based upon displacement difference.
The header pipes on a 3.0 are 35mm while a 3.2 has 38mm, which have an 18% cross-sectional area increase over 35mm.
SSI's have tubing ID of 1 3/8", and would need a minimum of 1.5inch ID to acheive the same flow velocity.
You can achieve better performance with other manifolds. See the thread below.


What I want to know is why SSI does not make early style header/heat exchangers with 1 5/16" diameter header pipes? They would fit everything up to and including 3.6L, and I would put them on my 3.2 in a heartbeat!!

__________________


Waar het volgens mij om ging is dat de diameter van SSI goed is voor de 3.0 maar "verstikkend" werkt bij een 3.2 boven de 4.000 toeren.
Uitlaatpoort van een 3.0 is 35mm,de 3.2 is 38mm.SSI heeft voor beide de zelfde diameter.Maar nogmaals dat heb ik er van begrepen,ben reteblij met jou SSI advies voor mijn 3.0.

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

06 apr 2010 23:14

André schreef:Verklaarbaar;

mijn 16" hebben een grotere diameter dan jou 15" dus langzamere acceleratie + mijn kleppen waren niet "strak" gesteld.


Dan moet het toch echt aan die kleppen hebben gelegen, want ik heb ook 16" .... :roll:

Zal ik ook nog eens zo'n " rechte" pijp ipv. tussendemper monteren, dan nog eens proberen? Of ik monteer ook SSI en rijd je dan echt helemaal zoek! :ass: :lol: :wink:

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

13 apr 2010 15:50

Ik ben eigenlijk naar juist het zelfde opzoek...
en ook al veel rondgevraagd....

Besluit was, dat een SSI niet het ideale is voor een 3.2, dit is me verteld door iemand die wel veel ervaring heeft met porsche... (reden staan hierboven)
Persoonlijk zal ik enkel een mooie nieuwe demper en eventueel de luchtfilter vervangen!

Naar het schijnt moet men gaan voor een lange demper.... voor het koppel....

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

13 apr 2010 20:08

iemand ervaring met dit?

http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/911- ... 78-89.html

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

13 apr 2010 20:33

'n sport-cat op 'n 3.2 :scratch:

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

13 apr 2010 20:39

geen moment spijt gehad van SSI op mijn 3.2

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

13 apr 2010 22:29

Wat is je ervaring voor en na mbt koppel of vermogen? De sound is altijd superrrrr!

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

14 apr 2010 10:50

pakt voor het gevoel een stuk gemakkelijker op, maar heb hem niet voor en na laten rollen ofzo
is wel icm een opengewerkte rvs demper (dacht Dansk, maar dat weet Erwin zich nog wel te herinneren)

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

19 apr 2010 14:24

heeft iemand toevallig een voorbeeld van de sound op een 3.2 voor en na de SSI?

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

19 apr 2010 18:25

wel een sc na .
http://www.youtube.com/watch?v=IGZd57ksX2I

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

19 apr 2010 22:54

Mijn keus is toch gevallen op alleen de sporteinddemper. Ik heb gisteren mijn bestelling in Steenwijk geplaatst. De reden dat ik voor deze optie heb gekozen is voornamelijk dat ik nergens echt overtuigend bewijs heb gevonden dat SSI op een 3.2 voor "normaal" gebruikt een grote merkbare winst in vermogen zal opleveren.

@Marco: toen ik mijn kat verving door een rechte pijp merkte ik ook al een duidelijk verschil in oppakken van de motor bij lage toerentallen. Geen idee of SSI hier nog een schepje boven op zou doen.

Hopelijk heb ik deze week m'n nieuwe demper in huis, en dan laat ik zo snel mogelijk weten of de motor nog lekkerder oppakt en of de sound ook een beetje aangenaam is :mrgreen: .

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

20 apr 2010 10:26

welke demper heb je gekozen?

Mss een rare vaag, maar zou het mogelijk zijn om een SSI aan te passen naar de juiste diameter?
dus de bestaande buizen te gaan vervangen? als je een beetje een handige lasser in huis hebt?

Re: Sportuitlaat of SSI op 'n Carrera 3.2 ?

20 apr 2010 13:30

allemaal geleuter... SSI's werken zelfs op een 3.6 :idea:
Plaats een reactie