Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 12:30

911-3,2 schokt bij 2500tpm.
Gepost door: harry albers ()
Datum: 29 maart 2010 10:27


Hallo porsche liefhebbers,

Ik ben eigenaar van een 911 targa bj 03-89 Hoogenboom geleverd met 125.000 km en met onderhouds history/boekje,s.
Het probleem is dat de auto bij ongeveer 2500tpm schokt.Dit is precies bij 100-110 in 5 en deze snelheid rijd men nu eenmaal (helaas) vaak in nederland.Ik heb de auto sinds 2005 en het lijkt erger te worden.bij hogere of lagere toeren
geen problemen.

De dealer (oirschot) denkt aan de luchtmassa meter.Op hun advies de lmm opengemaakt en de contacten op de printplaat
schoongemaakt met electronica reiniger maar zonder resultaat.De contact banen zien er goed uit en zijn op het oog niet
ingebrand.

Een nieuwe lmm (ruilsysteem) kost 1500 euro ex , dus wil ik wel zeker weten dat dit ook het probleem is!

Rotor en verdeler heb ik al v.v.De bougie kabels heb ik met draaiende motor nat gespoten met de planten spuit maar
dit geeft geen overslag of onregelmatig lopen van de motor. Ik rij overgens nooit in de regen.

Heeft iemand hier ervaring mee

Met vriendelijke groet

Harry Albers

Is opgelost ( CO stond op 0,1 en is veel te arm )
Laatst bijgewerkt door harrya op 11 jul 2010 9:42, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 12:37

Ben geen techneut maar klinkt of ontsteking [te vroeg of te laat :oops: ] net niet lekker staat. [iets met vervroeger]....anyway succes.....

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 13:06

bully schreef:Ben geen techneut maar klinkt of ontsteking [te vroeg of te laat :oops: ] net niet lekker staat. [iets met vervroeger]....anyway succes.....



Ik begrijp dat je zo' n advies goed bedoeld maar vanwaar deze diagnose......
:?: :?:

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 13:24

Vacuumvervroeging is voornamelijk om het ontstekingstijdstip wat vroeger te zetten als de motor geen kracht hoeft te leveren, zodat deze zuiniger loopt en wat sneller oppakt zodra het gas er weer op gaat. Dus tijdens stationair toerental als het vacuum het hoogst is. En bij lage toeren kan ie dan wat stotteren als dat niet goed staat. Peter ik heb er geen verstand van maar lees wel veel :wink: Zou ook een ingesleten loopbaan in je luchtmassameter kunnen zijn dus wisselen met een goede en je weet meer.

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 17:26

We praten over een 3.2 met een DME, die heeft geen vacuumvervroeging ed.

Je kunt voor de zekerheid de LMM om laten wisselen voor een andere.

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 17:44

kan je niet aan de LMM zien of ie stuk is?
bij een mijn vw's kan je duidelijk een soort spiraaltje zien .
kunnen ze em eventueel niet doormeten anders .
iig succes ermee

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 17:54

Ik denk dat jij een "Luchthoeveelheidmeter hebt" !!

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 18:01

Ik zou met zo'n probleem niet naar de dealer maar naar een luchtkoelerspecialist rijden daar het alleen bij dat aantal toeren voorkomt. Weet niet waar je zit maar rij anders een keer naar Renntech....klikhier....

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 22:05

Bekend euvel, Is de LMM. deze hebben vroeg of laat last van dit euvel, en inderdaad bij het toerental dat je omschrijft. Lijkt alsof iemand met een touw aan je auto trekt. Ik zou gewoon eens naar bv van Kessel in Deurne rijden, of een nadere bv DSP die hebben er meerdere gebruikte op voorraad liggen ( in ieder geval van kessel maar Dominicus zal ze ook wel hebben. k heb voor een paar honderd euro een paar jaar geleden een bij van kessel gekocht. ( fractie van een nieuwe/gereviseerde). Als je een beetje handig bent heb je hem in 5 minuten geplaatst. Bij mij was het bij de 2e gebruikte LLM raak en had ik een goede.

Probleem zit hem in het asje waar de luchtklep om heen draait. die slijt in op het punt waar hij het meeste staat en daardoor krijg je dit effect. ( heb ik mij laten vertellen.

In ieder geval. ik durf er om te wedden dat het de LLM is :mrgreen:

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 22:17

Hoi Jos,
What in the name of god is een LLM :shock: :shock:
Je bedoeld waarschijnlijk L = Lucht
M = Massa
M = Meter :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dus LMM

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 22:27

En zoals Diablo al schreef is het officieel een LHM :wink:
Ik ben het met Jos eens, heb het zelf ook bij de hand gehad. Na wissel probleem uit de lucht.

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 22:31

Krijg je als je te snel wilt typen he. bedoel natuurlijk LMM. :oops: :roll: :mrgreen:

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 22:34

Als je een beetje handig bent kun je hem ook op een ander spoor laten lopen. :idea:

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 22:46

Wat bedoel je Wim ???
Leg eens uit aan een leek :mrgreen:

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

02 apr 2010 22:50

Klopt, heb ik ook gedaan met de gedemonteerde.

De instructie is helaas offline gehaald, maar ik weet nog wel wat ik gedaan heb:

De Air Flow Meter (is de beste benaming, vind ik) open maken. Handigst is om de verzegeling met een scherp mes rondom open te snijden.
Je ziet dan dat de klep die door de luchtstroom wordt bewogen een asje laat draaien waaraan een armpje met een sleepcontact zit. Dit sleepcontact sleept over een koperen baan op de printplaat en zal waarschijnlijk beschadigd zijn.
Het armpje kan over de as schuiven door de borgschroef los te draaien.
Schroef losmaken en armpje iets verder op de as drukken richting printplaat.
Daardoor maakt de sleper een iets grotere baan over vers, onbeschadigd koper.
Schroef vastmaken, de boel weer sealen met hittebestendige siliconen of zo en klaar is Kees :!:

3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 9:18

een ieder bedankt voor de tips.

Ik ga de LMM nogmaals open maken en kijken of ik de sleepcontacten
kan verstellen zodat ze op een vers stukje koper komen(op de print)

mvg

harry

Re: 3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 10:42

wat betreft het schokken, ik heb dit vorig jaar ook gehad met mijn 3.2. Een andere LHM maakte niets uit en bleef schokken. Ik kreeg een tip dat het ook nog in de injectoren zou kunnen zitten heb ik een bus injector reiniger door een volle tank gegooid. Daarna ben ik er de rest van de zomer van verschoond gebleven.

Enkele weken geleden pakte ik na de winter de 3.2 weer en had ongeveer hetzelfde euvel. Maar na een tank benzine (zonder reiniger) en flink door tunnels jagen :ba: is het weer helemaal weg.

Re: 3,2 houd in/schokt bij 2200-2500 tpm.

03 apr 2010 12:41

Diablo schreef:Wat bedoel je Wim ???
Leg eens uit aan een leek :mrgreen:


Heeft Radje dus gedaan voor mij. :thumleft:

Re: 3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 13:19

Had het vorig jaar ook na een bezoekje aan de Tinq op de boulevard in Zandvoort. Volgende tankbeurt weer V-power erin en géén last meer! :?

Re: 3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 14:10

Bert schreef:Had het vorig jaar ook na een bezoekje aan de Tinq op de boulevard in Zandvoort. Volgende tankbeurt weer V-power erin en géén last meer! :?


Zal toeval zijn geweest dat je na het tinq tanken wat problemen had. Tinq is namelijk gewoon Gulf benzine. Als een Porsche het niet doet op Gulf weet ik het niet meer...

Re: 3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 21:29

:lol:

Re: 3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 21:49

Hoi Wim,
kom je 30 April ook naar Zolder ,
heb namelijk een reserve LMM ,mag je voor mij eens nazien ,ok?
gr Diablo

Re: 3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 22:49

Kom niet op 30 april, moet ik oranje bitter drinken. :wink:

Re: 3.2 inhouden/schokken

03 apr 2010 23:11

Ok,
kan het altijd aan JM meegeven als je er tenminste tijd voor hebt ,
auto rijd perfect met deze LMM , maar krijg Co niet onder de 5% geregeld , en
die nu erop staat niet onder de 4 % ,
of ik zou ergens valse lucht moeten zuigen !!
kan je ff op die van jou proberen ,
gr Diablo
Plaats een reactie