Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
05 apr 2010 21:48
Hallo beste forumers
Vandaag eindelijk tijd gehad om mijn blok eruit te halen.
Wat meteen opviel is dat er 2 drijfstanglagers uit lagen de krukas ziet er nog goed uit is op een puntje iets ruw mischien weg te polijsten?
Wat mij meer zorgen baart is de vondst van een rond stukje aluminium van ongeveer 8mm lang en 5 mm breed in de carterpan.
Ook zie ik slijtsporen van de krukas tegen de lager kappen aan ik ga proberen hiervan foto's te plaatsen.
Weet iemand hoeveel speeling de krukas in de lengte richting mag hebben?
ik las het verhaal van bert 928 over de flexplaat maar ik begreep dat dit alleen
speelt bij automaaten de mijne is een handbak,weet iemand hoe de binnenzijde eruit hoort te zien? zijn deze blokken van binnen uitgedraaid?
Wat nu reviseren of een ander blok?
Alvast bedankt voor alle tips.
Groeten Ron.
06 apr 2010 21:58
Ron,
Da's lekker, zit ik net een 928 oppep verhaal te houden na alle ellende met het blok van Fabian, zet jij dit verhaal op het forum!!!
Ik heb het waarschijnlijk gemist, maar wat is er eigenlijk gebeurd, en hoeveel had het blok gelopen?
gr
Sander
06 apr 2010 22:24
Hallo Ron,
Echte vreetsporen van de krukas tegen de carterwanden herken je meteen, het carter is wel zichtbaar bewerkt, maar de linker en rechter zijden zijn normaal gesproken van dezelfde structuur.
De axiale speling op de krukas mag maximaal 0.4mm zijn , standaard is 0.2mm.
Als het mis is dan zie je dat meteen een het middenlager, dat is aan de voorkant dan zichtbaar dunner. Overigens komt het probleem van de flexplaat absoluut niet bij de handbakken voor. Wat er los onderin je carter ligt kan ik zo natuurlijk niet beoordelen, maar als de krukas verder gaaf is dan zou ik gewoon nieuwe lagerschalen monteren en doorrijden. Is er misschien met te weinig olie gereden? Daar kan geen enkele auto tegen.
Nogmaals bij een goede behandeling gaan de V8 blokken 5 a 6 ton mee. Twee weken geleden heb ik er een gezien met 470000km op het klokkie met het eerste blok zonder revisie.
Groet bert928GT
08 apr 2010 21:27
hallo bert en sander
de motor heeft 142.000 km gedraaid, ik ben er inmiddels achter dat de 2 propjes aluminium uit de krukas komen,en dat er daardoor olie tekort in de drijfstang lagers is gekomen de krukas is, blijkt nu ,geslepen en er zitten 0,25 overmaat drijfstanglagers in.
Ik ga nu opzoek naar een andere krukas niet geslepen want die propen horen er niet in en ik ben bang dat er straks weer een uitloopt.
Ik houd jullie op de hoogte over het vervolg
groets ron
09 apr 2010 16:50
Als er nu al overmaat lagerschalen inzitten dan is er eerder iets aan de hand geweest en dat geeft twijfels over de kilometerstand. Het dichtzitten van de oliekanalen kan veroorzaakt zijn door bijv. een slechte oliepomp. Het kan ook van een heel andere plaats in het blok komen. Aluminium komt niet van de krukas zelf, die is helemaal van staal. Het beste kun je het blok op zijn kop leggen en dan het ondercarter eraf draaien en de krukas eruit vissen, cylinderwanden zie je dan ook. Ik zou ook de kleppendeksels even los maken en kijken of er in de koppen iets mis is.
even de oliepomp eruit halen en die dan nog inspecteren en dan heb je alles wel gehad zo'n beetje. Laat wat weten.
Groet Bert928GT
12 apr 2010 18:14
Hoi bert,
in de krukas zatten echt alu. proppen ik zal er foto,s van maken ik kan bij wams een onderblok krijgen met goede krukas en lagers denk dat ik dat maar ga doen de kilometerstand is volgens de boeken real en zo ziet de auto er ook uit van binnen en buiten.
ik ga spoelen en hoe kan ik de oliepomp testen?
groets ron
12 apr 2010 20:35
hallo Ron,
als de oliepomp slecht is dan moet je dat met het blote oog kunnen zien. Ergens moeten die aluproppen vandaan komen. Heb je het hele blok open liggen? Ook de koppen eraf ? Ik zou het wel opsporen anders loopt je nieuwe blok misschien weer meteen kapot.
Groet Bert928GT
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.